Bernies syv villeste Formel 1-ideer som aldri fikk sett dagens lys

Liberty Medias Formel 1-visjoner møtes med applaus. Bernie Ecclestone, derimot, han hadde flere ideer han aldri fikk realisert. Og det er det gjensynet verdt!

Publisert

Vi har tidligere hentet godt stoff og mye inspirasjon fra den uhøytidelige Formel 1-bloggen WTF1.co.uk, og denne saken er intet unntak. Derfor tenkte vi å gi deg en norsk utgave av disse sju ideene som den abdiserte F1-kongen (eller diktatoren om du vi....) aldri klarte å realisere.

Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool

Vi har tidligere hentet godt stoff og mye inspirasjon fra den uhøytidelige Formel 1-bloggen WTF1.co.uk, og denne saken er intet unntak. Derfor tenkte vi å gi deg en norsk utgave av disse sju ideene som den abdiserte F1-kongen (eller diktatoren om du vi....) aldri klarte å realisere.

Snarveier

Det kan alltids diskuteres hvordan forbikjøringene kan bli flere og bedre i Formel 1, og dette er også et diskusjonstema denne sesongen. Denne debatten raste også gjennom 2000-tallet, hvorav den mest radikale endringen på dette resulterte i det vi kjenner som dagens DRS-system.

Men Bernie hadde også andre ideer.

I 2010 ville han nemlig at samtlige baner skulle ha en snarvei, litt i motsetning av det velkjente alternativsporet i rallycross. Og Bernie ville at denne snarveien kunne benyttes x-antall ganger gjennom et løp.

– Det ville blitt slutt på at man ble hindret av andre, og det ville vært god TV, sa Ecclestone.

Sprinkler

Regnvær skaper aldri ekstra spenning og en ekstra dimensjon til løpene - og løpene blir sjeldent kjedeligere å se på hjemme i stua.

Så er jo konseptet regnvær slik at det er relativt uforutsigbart, i alle fall ikke noe man kan kontrollere. Men i 2011 ville Bernie ha mer spenning, og foreslo at banene skulle vannes manuelt i stedet.

– Det er baner du kan kunstig gjøre våtere, og ikke noe vanskelig å ha slike systemer. Hvorfor ikke la det begynne å «regne» midtveis i løpet i 20 minutter, eller gjennom de siste 10 rundene. Muligens med en to-minutters advarsel på forhånd. Det ville garantert gjort det spennende, sa Ecclestone.

Medalje-system

I denne sammenheng ville Bernie at antall løpsseire skulle spille en vel så viktig rolle som den totale poengsankingen gjennom sesongen, internasjonalt kalt for medalje-systemet. Og ikke bare skulle antall seire bety noe, men det var kun antall seire som skulle gjelde for vinneren av VM-tittelen, mens poengsystemet skulle raderes ut.

Foto: Tim Wang/Flickr

Faktisk lå dette på trappene til 2009-sesongen. Ideen kom i kjølvannet av 2008-sesongen, der femteplassen til Lewis Hamilton holdt for å ta VM-gullet, rett foran Felipe Massa - på hans hjemmebane i Brasil. Faktisk hadde Massa her tatt sin sjette seier, mens Hamilton dette året «kun» tok fem seire, men likevel ble verdensmester.

Planene om medalje-systemet ble riktig nok lagt på is til slutt, selv om det var høyaktuelt for 2009. Til Bernies store fortvilelse.

Ekstra pit-stop for vinnere

Vi kan også bla lengre tilbake i historien for å finne fram til noen ville Bernie-ideer. Tidlig på 80-tallet, da McLaren var det dominerende teamet, foreslo briten ekstra pit-stops for førere som vant løp.

For én seier, måtte føreren ta ett ekstra pit stop, to seire, to ekstra pitstops, med et makstak på mininum tre pitstops per løp over sesongen.

Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool

Argumentet var at de raskeste førerne og teamene måtte ha pushet enda mer gjennom løpet og med flere forbikjøringer for å slå bilene som ikke nødvendigvis trengte å ta en tur i boksen (da det ikke var obligatorisk med pitstop en gang på denne tiden), noe som skulle gjøre det mer spennende å se på.

To løp

Ett av Bernies seneste forslag, og også konsepter vi ser i de fleste racing-serier. Bernie ville nemlig delt opp løpshelgen med to løp, riktig nok skulle begge løpene gå samme dag. Bernie forklarte det slik:

– Bilene skulle kvalifisert seg på lørdag som vanlig for det første løpet, mens det første løpet ville bestemt startgriden for det andre løpet. Det ville bitt godt fra seg med lettere og raskere biler, sa Ecclestone, og forklarte hvordan det amerikanske publikumet hadde utviklet sine seer-vaner.

– All amerikansk sport har pauser inkludert i sine idretter, i hovedsak fordi det amerikanske publikumet ikke klarer å følge med. De har vokst opp med 15-minutters segmenter på TV, og slik er det blitt over alt.

Foto: Red Bull Content Pool

Jaja...

Lotteri-kvalifisering

Det virker som at kvalifiserings-reglene skal forandres tilnærmet til enhver tid, og vi så i fjor hvor lenge det varte med 90-sekunders intervaller i kvalifiseringen.

Uansett, hvis vi går tilbake til 2003 så hadde Bernie en rimelig spinnvill kvalifiserings-idé det aldri ble noe av.

Nemlig en slags lotteri-kvalifisering. Ideen var at det skulle være en trekning blant topp 10-førerne om hvor de skulle stå på griden. Bernie argumenterte med følgende:

– Du ville fått en annerledes start-grid, og uansett ville samtlige i topp 10 ha gode muligheter for å havne i pole position.

Gjøre Formel 1 farligere (!)

Mens Formel 1-sporten stadig utvikler sikkerheten og jobber for en sikrere sport, for eksempel med debatten rundt lukkede cockpiter, så har Bernie, oppsiktsvekkende eller ei, kommet med sine forslag om å gjøre F1-sporten enkelt og greit farligere.

Først foreslo han å sette opp flere vegger nærmere banen for å straffe en utnyttelse av grensene mer, men dette er ikke Bernies eneste spektakulære uttalelse vedrørende forandring i sikkerheten.

Da Fernando Alonso krasjet stygt i sesongåpningen i 2016, hvor spanjolen uskadet og uten en skramme krabbet ut av vraket like etterpå, var det ikke noe Bernie åpenbart satte pris på, av en eller annen grunn. I alle fall ønsket han i det minste at det skulle sett enda mer dramatisk ut.

– Når det oppstår en såpass stor krasj som Fernando sin, så burde det hele blitt framstilt mye mer dramatisk etterpå. Han skulle blitt hentet i ambulansen, fraktet vekk, sendt til sykehus, og senere skulle vi fått beskjed om at «Takk Gud for at han klarte seg». Det er jo litt showbiz, og folk liker slikt, mener Ecclestone.

Skjermbilde: Viasat Motor

Han mener altså at folk setter pris på å ikke vite hvordan det går med en sjåfør som har vært involvert i en ganske så stygg krasj...

Vi kan nok forsikre oss om at Liberty Media ikke med det første kommer opp med ideer som likner de syv vi nettopp har nevnt.

Powered by Labrador CMS