Baku beviste hvordan man gir i både pose og sekk

DEL
(Foto: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Det er så mye å ta tak i etter Aserbajdsjans Grand Prix at man nesten ikke helt hvor man skal begynne.

Derfor går vi heller ikke altfor mye i dybden, da det vil ta timesvis både å skrive – og også for deg å lese.

Først – bare det å introdusere pallen er nok til å heve øyenbrynene og spørre seg hvem som ble millionær i kveld om det ble satt penger på følgende trio på topp: Daniel Ricciardo på topp, fulgt av Valtteri Bottas og – hold deg fast – Lance Stroll.

Fra desidert sisteplass til andreplass

At Bottas ble nummer to er i seg selv ingen stor overraskelse, men måten finnen sikret andreplassen på er mer oppsiktsvekkende. Bottas havnet nemlig i sammenstøt med sin landsmann Kimi Räikkönen like etter start, hvilket ga ham en punktering som i utgangspunktet kunne ødelagt hele løpet. Bottas kom seg riktig nok inn i pit, fikk lagt om til friske hjul og allerede nå var han en runde bak resten av feltet.

Flaks for den sindige finnen at Baku skulle by til mang en Safety Car-dans senere i løpet, slik at han fikk muligheten til å spise seg inn på runden han mistet.

Denne Topp 5-lista hører med, og kommer fremdeles til å høre med til sjeldenhetene i Formel 1-sammenheng: RIC-STR-MAG-OCO-ALO (Screenshot: Viasat Motor)

Ricciardo som gjedda i sivet

Ei heller var oddsene spesielt lave for Daniel Ricciardo, i alle fall ikke etter verken startposisjon nummer 10 eller at han falt helt ned til 17. plass på den sjette runden. Men australieren var ellers en smarting gjennom løpet, unngikk dramatikk, vrakrester og førerfeil og utnyttet sin posisjon der andre feilet eller fikk problemer.

- ANNONSE -

Og når kamphanene i tet, Lewis Hamilton og Sebastian Vettel, skulle klinsje det til for hverandre (mer i neste avsnitt), så kunne Daniel Ricciardo utnytte dette for fullt ut og fra runde 34 var det ingen som kunne tukte Red Bull-føreren – som dermed helt uforstyrret kunne trille inn sin femte Grand Prix-seier. Men viktigst av alt; dette var årets første seier for Ricciardo, og ikke minst årets første ikke-Mercedes- eller Ferrari-seier.

Som seg hør og bør vanket det dermed en klassisk svett «shoey» på pallen med blidfisen Ricciardo i regien, hvorpå Lance Stroll også skulle få gjennomgå.

Lance Stroll glemte kanskje i all gledesrus hvilken ulempe det er å dele pallen med Daniel Ricciardo. (Foto: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool)

LES OGSÅ: Sebastian Vettel forstår ikke hvorfor fans ønsker å ta selfie med ham

Gull-kandidatene i klinsj

Riktignok kom første Safety Car-situasjon fordi Daniil Kvyat måtte parkere med tekniske problemer, og vi har sett fra treningene at banefunksjonærene også er relativt utrente på rask opprydning av biler, en forståelig kombinasjon av lite erfaring og at gatebaner er ekstra krevende med tanke på kranbiler og fluktveier.

Og på tampen etter syv Safety Car-runder, der Lewis Hamilton var i lure-modus like før Bernd Maylander tok sikkerhetsbilen ut av banen, ble det en rimelig uforutsett, og unødvendlig, smell mellom Hamilton i tet og Vettel på andreplass, der Vettel først kjørte rett i girkassa på briten. Fra Vettels ståsted bremset Hamilton opp i utgangen av sving 15 ikke lenge før det skulle viftes med grønnflagget, hvilket tyskeren svarte med å kjøre på siden av ham for å vise det han mente med situasjon. Det endte med at han subbet sitt høyre fronthjul inn i Hamiltons venstre fronthjul – der Vettel fikk en 10-sekunders stop and go-straff i belønning på grunn av potensielt farlig kjøring ifølge dommerne.

(Foto: Wolfgang Wilhelm/Mercedes AMG F1)

Ikke at det var noe Vettel hadde spesielt forståelse for, og den firedoble verdensmesteren sa i etterkant av løpet at han skulle sett at Hamilton også fikk straff hvis han selv også skulle få en straff.

– Vi har fremdeles respekt for hverandre. Jeg har ikke noe problemer med ham. Hver søndag i Premier League så har du dommere som blåser i fløyta, der noen spillere er enig og andre uenig. Slik er sport, sier Vettel, som dermed legger ballen død om hvorvidt det oppstod noen isfront mellom tittelkjemperne.

Montro om ikke Lance Stroll skulle sett at mållinja var et par billengder lenger bak på rettstrekka. (Screenshot: Viasat Motor/Viaplay)

Uansett, i forkant av stop and-go-straffen hadde Vettel fått en gavepakke fra Mercedes-teamet ved at hodebeskyttelsen rundt Hamilton hadde løsnet, hvilket gjorde at teamet ble pålagt å kjøre inn i depotet og få fikset dette – hvilket sørget for at de igjen var i ny fight, denne gangen nede på 7. og 8. plass.

Se video av siste forbipassering her!

Stroll parkert på siste tiendel

Samtidig som vi så at Ricciardo hadde utnyttet all dramatikk som utspilte seg i storbyen ved det kaspiske hav, så hadde canadieren Lance Stroll også gjort det samme. 18-åringen, som har får mer tyn enn noen annen i år i kombinasjonen av svake resultater og en enormt stor cashflow inn i Williams-teamet, fikk utvilsomt sitt gjennombrudd dette løpet, kun to uker etter at han sikret karrierens første to-poenger med 9. plassen på hjemmebane i Montreal.

- ANNONSE -

Stroll lå faktisk lenge an til å ta 2. plassen, men med en nærmest flyvende Bottas i full mundur bakfra, så var prognosene nærmest 50/50 på om Bottas rakk å ta seg forbi Stroll da han kjørte sekundet-halvannet raskere enn Stroll på rundene.

Bottas trengte dog ikke mer en en liten meter eller to rett før målpassering for å rappe 2. plassen fra Stroll. Riktignok hadde ikke 18-åringen noen grunn til å føle seg altfor skuffet for mye – 3. plassen kan han leve lenge med, hvorpå han ble tidenes yngste sesongdebutant som tar en pallplassering, og tidenes nest yngste pall-vinner, 12 dager eldre enn det Max Verstappen var da han vant i Spania i fjor.

Og apropos Verstappen, han måtte nok en gang kaste inn håndkledet med tekniske problemer, som nå har sendt ham ut av poengfangsten i fire av de siste seks løpene. Det er med andre ord synd på nederlenderen.

LES OGSÅ: Sauber-teamsjef trekker seg – vil ikke særbehandle Ericsson

Baku svarte etter fjorårets skuffelse

På samme måte som det er mye mellom himmel og jord, så var det knapt en runde det ikke skjedde noe i Baku. Kort oppsummert kan vi bare si at vrakrester som sørget for en snau halvtimes rødflagg, og attpåtil Safety Car-situasjonene, samt en haug med forbikjøringer med opptil tre-fire biler i bredden inn mot første sving ved en rekke anledninger, gjorde løpet til årets desidert mest innholdsrike Formel 1-løp, og et løp som vil bli husket i lang tid og limt inn i historiebøkene.

Dermed har Baku svart på tiltale etter det ganske så kjedelige løpet i fjor, hvor Nico Rosberg var i en klasse for seg selv og ikke en eneste sikkerhetsbil var å finne på banen. Denne gangen skjedde det to ganger, riktignok uten at en avkjøring i den trange åttende svingen var årsak til det denne gangen heller.

Se smellen mellom Vettel og Hamilton her!

LES OGSÅ: Polsk motorstjerne er i stand til å kjøre Formel 1-bil igjen

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar