Alfa Romeo returnerer til Formel 1-sirkuset neste år

Det italienske merket skal samarbeide med Sauber. Hva betyr det for framtiden til svenske Marcus Ericsson?

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Det har vært en interessant vippesituasjon i Sauber, årets svakeste Formel 1-team, denne høsten etter at det er blitt kjent at Ferrari vil tyngre inn i det sveitsiske teamet og etablere det som et junior-team for laget.

(Foto: Sauber F1 Team)

Det har vært en interessant vippesituasjon i Sauber, årets svakeste Formel 1-team, denne høsten etter at det er blitt kjent at Ferrari vil tyngre inn i det sveitsiske teamet og etablere det som et junior-team for laget.

Samtidig er det viden kjent, uten at det er 100 prosent bekreftet, at Marcus Ericssons støttespillere også er på eiersiden og har egne interesser i teamet, og i så måte styrket svenskens posisjon for å få et sete neste år selv om han er på utgående kontrakt.

Onsdag kom nyheten som har ligget i kortene en stund at Sauber-teamet skal profileres med Alfa Romeo-navnet, som et ledd i en tyngre Ferrari-satsing i Sauber.

LES OGSÅ: Sauber-spekulasjoner som betyr at Ericsson kan være ferdig

PF-BLOGGE : Disse to Formel 1-førerne blir jeg aldri helt klok på

Samarbeidet med den italienske fabrikanten skal være av en strategisk, kommersiell og teknologisk art, heter det i en uttalelse fra teamet. Hvordan dette påvirker dagens eierinteresser i teamet er foreløpig ikke kjent.

Ferrari-sjef Sergio Marchionne er klar på at han har hatt et sterkt ønske om å få Alfa Romeo-navnet tilbake på Formel 1-plakaten siden 1985.

– Denne avtalen med Sauber er et tydelig steg mot å reformere Alfa Romeo-merket, som nå vil komme tilbake til Formel 1 etter mer enn 30 års fravær. Bilmerket vil også dra nytte av å dele teknologisk- og strategisk kunnskap sammen med Sauber-teamets udiskutable erfaring, sier Marchionne i en uttalelse.

Hva dette så betyr for Marcus Ericssons framtidige Formel 1-karriere forblir uvisst fram til teamet lanserer førerduoen for neste år. Det virker rimelig tydelig at Pascal Wehrlein er på vei ut, og at han skal erstattes av Ferrari-junior Charles Leclerc som har levert en solid innsats i Formel 2 denne sesongen.

Det siste setet står etter alle solemerker mellom Marcus Ericsson og Antonio Giovinazzi, en annen Ferrari-junior. Ericsson etter sigende sterke interesser i teamet fra sine støttespillere, mens Ferrari har et ønske om å utvikle Giovniazzi og Leclerc videre i Formel 1-sporten.

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS