Forandringer i Formel Drift-prosjektet: – Ringen er sluttet, og det er spennende

Fredric Aasbø har sett seg lei på sølvmedaljer i USA. Nå venter det helmovending på flere plan for at gullet fra 2015 skal repeteres.

Publisert

Om ikke lenge er Fredric Aasbø høyaktuell på TV-skjermen med en nyinnspilt norsk utgave av den britiske TV-suksessen «Top Gear», men for bilsportfansen ellers er det den amerikanske Formel Drift-serien han er mest aktuell for denne sesongen. Dette regnes som det store, uoffisielle verdensmesterskapet innen drifting, og det var her Aasbø tok sin foreløpige eneste gullmedalje i 2015.

Fredric Aasbø, her fra sesongåpningen i Long Beach i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Om ikke lenge er Fredric Aasbø høyaktuell på TV-skjermen med en nyinnspilt norsk utgave av den britiske TV-suksessen «Top Gear», men for bilsportfansen ellers er det den amerikanske Formel Drift-serien han er mest aktuell for denne sesongen. Dette regnes som det store, uoffisielle verdensmesterskapet innen drifting, og det var her Aasbø tok sin foreløpige eneste gullmedalje i 2015.

Siden har han vært sølvgutt. I fire mesterskap på rad har han endt nest best. Selv om han kanskje aldri før har følt seg som en bedre drifter enn nå.

– Nivået er helt klart mye, mye tøffere nå enn for fem år siden. Etter at James (Deane, journ.anm.) kom inn, så har han nå vunnet tre år på rad. Men det beste er jo å ha med de beste og slå dem. Så vi har fortsatt en jobb å gjøre, sier Fredric Aasbø til Parc Fermé.

Tung fabrikkstøtte fra Toyota

Etter tre sesonger med «konebil», en Toyota Corolla som er en særdeles utypisk driftingbil å regne, så skal han tilbake til røttene. Med tung fabrikkstøtte fra Toyota sikter den japanske fabrikanten seg inn i det amerikanske markedet med den helt nye GR Supra-modellen som ble lansert i 2019. Og det var nettopp Toyota Supra som Aasbø startet sin profesjonelle driftingkarriere med.

– Vi er tilbake med nye Supra nå, og det betyr litt at ringen er sluttet. Den har et legendarisk navn, og bilen i seg selv er en gave til driftingsporten. Samtidig forventer nok alle at Supraen er hakket grommere, men alle som kan motorsport vet at nye biler og elementer ofte kan ta tid. Er det én ting å omvinne her, så er det at Supraen har mye kortere akselavstand, sier Aasbø videre.

https://www.youtube.com/watch?v=SpF-Ek79DY4

Han er så nære å komme en fabrikkfører for Toyota i driftingsporten, selv om hans team er privateid av Stephan Papadakis. Selv mener Aasbø at han aldri før har hatt så god Toyota-avtale som nå. Og det forplikter.

For det skal kjempes om gull, og Aasbø er lei av sølvmedaljene. Derfor blir også taktikken annerledes i år.

– Det blir mer vinn eller forsvinn. Vi må ta større sjanser. Vi har ofte vært veldig kalkulerte på ting og tang og nok vært litt for smarte. Det gir gode resultater over tid, og det er nok ingen strategi vi kaster vekk, men vi må ta litt mer risiko enn før, sier 34-åringen.

Trenger mer struktur

Fredric Aasbø bytter ut «konebilen» Corolla med en mer «passende» modell i drifting, nemlig Toyota Supra. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han er involvert i NBFs landslagskonsept hvor han er en del av eliten, ettersom dette også er yrket hans og det han lever av. I januar i år var han for første gang med på en samling og tok del i landslaget da de samlet seg på Olympiatoppen.

Det ga ham en vekker.

– Det var superinspirerende. De var sinnssykt flinke der oppe, og jeg hadde mange positive oppdagelser. Jeg har også sagt til meg selv at jeg må være mer strukturert og ha enda mer orden på ting. Det vet jeg mange av de andre gutta har, og det kan jeg lære mye av. Jeg merker jeg har det veldig bra om dagen, sier Norges mest profilerte drifter og en av de mest internasjonale anerkjente bilsportutøverne fra Norge uansett gren.  

Powered by Labrador CMS