Forandring fryder – nå er det bedre stemning enn på lenge
Teamets store stjerne Thierry Neuville avslører at tiltak både på og utenfor rallybilen har skapt mer harmoni i teamet. Og foreløpig er det heller ingen teamordre på gang.
RALLY: Det var under Belgias Grand Prix på Spa-Francorchamps forrige helg at rallystjerna Thierry Neuville var på plass for å overvære lørdagens aktivitet, og innimellom slagene tok han seg også tid til en liten prat med Parc Fermé.
Og hans norske kamerat både privat og på jobb, Andreas Mikkelsen, ble raskt et tema.
– Det er fint å ha han tilbake i teamet. Han kjørte veldig bra i det forrige løpet. Så jeg håper han får flere sjanser mot slutten av året, men jeg vet ikke hvilke muligheter han får, sier Neuville til Parc Fermé, bare dager før han satte kursen mot Finland for den førstkommende helgs VM-runde i rally.
Hyundai har vært et markant, men tidvis kontroversielt team i Rally-VM det siste året. Store utskiftninger og uforutsigbare føreroppsett med sine varierende tredjeførere, kombinert med at de ikke har nådd helt opp mot Toyota og at det blant flere førere har versert stor misnøye fra teamet, har ikke nødvendigvis ført til de peneste overskriftene.
Ingen teamordre
Spesielt Oliver Solberg har vært veldig åpen og ærlig på at han mistrivdes i teamet, og i den forrige epoken fikk verken Andreas Mikkelsen, Sebastien Loeb eller Hayden Paddon til de store sportslige resultatene.
Men de par siste årene har vinden snudd på flere områder. Teamet framstår sportslig sett mer stabile enn noen sinne, og to av førerne i kampen om årets VM-tittel kjører for Hyundai. Vi snakker Neuville og Ott Tänak, med konkurranse fra Elfyn Evans.
Ofte har Neuville vært i førersetet i teamet og blitt prioritert hva gjelder teamordre. Det er ikke like gitt lenger, når det nå skiller kun åtte poeng i mesterskapet mellom den faste Hyundai-duoen.
– Nei, det finner vi ut! For tiden, ja, sier Neuville på spørsmål om han og Tänak får konkurrere fritt om VM-tittelen.
– Det er veldig tett nå, så får vi se mot slutten av året. Slik det er nå, så kan alt skje, sier Neuville.
Dette har vært forbedringene
Stemningen i teamet er bedre enn på lenge. Mer stabilitet ute på skogen har også gitt mer stabilitet fra fabrikken. Samtidig har det vært utskiftninger av folk det siste året. Av de mest markante er teamsjefen Cyril Abiteboul og teknisk sjef FX Demaison.
Begge med solid erfaring blant annet fra Formel 1, og sistnevnte ryktes for å være rallysportens svar på Adrien Newey, enkelt og greit at de bilene han tar i ofte resulteter i gull. Volkswagen-CVen er det sterkeste beviset på det.
– Vi gjør det godt om dagen. Og bilen fungerer bra på alle løp. Det er ikke like mye opp og ned som før. Vi har fått inn gode ingeniører, og Cyril har kommet inn med mange nye ideer. Så jeg er veldig glad for det, bedyrer Neuville.
– Hva konkret har vært de klare forbedringene?
– Generelt har vi fått ned vekten en del, og vektfordelingen i bilen er også forandret, pluss mange ting. Det er små detaljer som utgjør forskjelen. Med FX som har kommet fra Volkswagen og også vært i Formel 1, så blir vi pushet framover, sier belgieren.
Alonso er crosskartkunde
Inni mellom praten kommer det en annen kar bortom som er å dra kjensel på. Aston Martin-fører Fernando Alonso og Thierry Neuville kjenner hverandre godt og har en god relasjon.
– Hvordan var crosskarten, spør Neuville i retning Alonso, mens en fan kommer bort for å få capsen sin signert.
Alonso er nemlig kunde av Neuville sitt crosskartprosjekt, og har bestilte tidligere i år to karter av den nye typen TN11.
– Får vi kanskje se deg bak rattet på en rallybil også, snart?
– Det er nok mer vanskelig, ja! Heller i Dakar! Jeg heller mer mot Dakar, sier Alonso til Parc Fermé, som ble nummer 13 i det tradisjonsrike ørkenrallyet i sin debut i 2020.