Oliver Solberg.

Oliver Solberg blir fabrikkfører - fortsetter med Skoda i 2024:

– Folk har tydeligvis visst mye mer enn meg

Ryktene rundt sin egen karriere har vært popcorn-tid for Oliver Solberg.

Publisert Sist oppdatert

Parc Fermés nyhetsbrev

Registrerer deg og få eksklusive oppdateringer og annen nyttig informasjon fra oss direkte i innboksen din.


RALLY: «Alle» har vært sikre på én av to scenarioer; enten skal Oliver Solberg kjøre Rally1 og toppklassen i Rally-VM med en Ford Puma fra M-Sport, eller så skal han over i Toyotas nye storstilte Rally2-program. Noen sjekket til og med flytider utifra hvor han befant seg, utifra poster på sosiale medier, og prøvde å legge en kabal som aldri ville gå opp. Andre sider på sosiale medier var skråsikre i sin sak.

Fasit: Ingen av delene.

Oliver fortsetter i Skoda, som deres bærebjelke og frontfigur i Rally2-klassen og WRC 2-mesterskapet i 2024, blant annet for å stå imot den ventede tøffe konkurransen fra Toyota og deres kundeteam når de nå slipper sin helt nye GR Yaris Rally2.

– Jeg har lest alt, jeg. Og jeg syns det er moro. Det er kult. Moro å se hva folk spekulerer i, og folk skriver om om de veit også. Så tenker jeg; de må jo tydeligvis vite mye mer enn meg, i så fall. Så jeg syns det er moro. Og hyggelig, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

10 av 13 løp

Han har om mulig helt litt bensin på bålet selv. Bevisst eller ei.

– Jeg la jo ut på Instagram at jeg kjørte Toyota på WRC-spillet. Da begynte folk å sette igang, ler 22-åringen.

– Men «ingen» på ryktebørsen har vært bastant på at det blir Skoda?

– Nei, ingen regner vel med at jeg skal gjøre akkurat det jeg gjorde i fjor (i 2023, red.anm.). Alle tror jeg skal noe bedre eller noe annet. Men jeg er fornøyd med programmet som kommer, sier Oliver.

Oliver Solberg har levert en sterk sesong med Skodas nye Fabia RS Rally2 i 2023, da som privatfører under Toksport WRT sitt ansvar, og nå fortsetter han for bilmerket med fabrikkstatus hvor Skoda selv også står for drift av bilen.

10 av 13 løp er spikret, og han får en fabrikkstatus hos Skoda. De drifter satsingen som innebærer full sesong i WRC 2, pluss tre løp til. De tre gjenværende løpene kan Solberg selv få kjørt med egen finansiering om han ønsker og prioriterer det. Han har full sponsorfrihet utover fabrikkstatusen i Skoda, hvor Skoda sammen med Monster blir hans største synlige partnere.

– Jeg fikk et tilbud av Skoda om å kjøre fabrikkbil, samt at vi kan gjøre ting litt mer med meg og Monster og så videre, sier Oliver.

Var i dialog

Men vi må likevel tilbake til de to hovedteoriene. Toyota eller M-Sport. Var det egentlig noe reelt og aktuelt med dette?

– Det ble jo litt komplisert, egentlig, sier Solberg, som ikke legger skjul på at han har vært i kontakt med alle team og sjekket ut alle alternativer.

M-Sport har en tett tilknytning til Red Bull, og det legges ikke skjul på at en Monster-dekorert bil vil kunne være problematisk. Solberg går ikke spesifikt inn på hvorfor det ikke ble noe av M-Sport, men han benekter ikke at det var på blokka.

– Det passet bare ikke. Vi har jo snakket sammen, og så klart har jeg snakket med alle. Men det var aldri noe konkret, understreker han.

Ikke noe Rally1-panikk

Han stresser ikke med å komme seg tilbake til toppklassen etter at han kjørte full sesong i 2022, med flere nedturer kontra oppturer. Overgangen til WRC 2 i 2023 var tung å svelge innledningsvis, men han innser nå at han trives godt og er komfortabel med å være på dette nivået enn så lenge.

– Jeg er lojal mot sponsorene jeg har, og med Monster så ser jeg lengre frem. Og jeg har ikke noe panikk om å komme inn i WRC igjen. Jeg vil heller gjøre det ordentlig, enn å få panikk rundt det. Så da venter jeg heller et år til, i alle fall, konstaterer han, og legger til:

– Når du ser alle som er i WRC, så føler jeg ikke noe stress. Alle er over 35 snart. Det er ett fett.

Powered by Labrador CMS