Føler seg helt utestengt fra miljøet etter suspensjon – slik praktiseres regelverket når man har mistet lisensen

De ble begge fratatt lisensen etter årets første NM-runde, men Trond Simen Larsen og Ole Henry Steinsholt opplevde et nytt sjokk når de ble minnet på hva suspensjonen egentlig innebærer.

Publisert

Det var i A-finalen i klasse 1 på Gardermoen under sesongåpningen i Rallycross-NM i juni at det gikk galt. Ole Henry Steinsholt og Trond Simen Larsen duellerte side om side inne i en gulflaggsone etter at Espen Isaksætre måtte parkere med tekniske problemer. Duellen endte med at Steinsholt smalt rett inn i Isaksætre sin bil.

Ole Henry Steinsholt i føringen under den første NM-runden på Gardermoen tidligere i år. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Det var i A-finalen i klasse 1 på Gardermoen under sesongåpningen i Rallycross-NM i juni at det gikk galt. Ole Henry Steinsholt og Trond Simen Larsen duellerte side om side inne i en gulflaggsone etter at Espen Isaksætre måtte parkere med tekniske problemer. Duellen endte med at Steinsholt smalt rett inn i Isaksætre sin bil.

Juryen konkluderte etterpå med at Larsen og Steinsholt hadde like mye skyld i hendelsen, og de slo hardt ned på hendelsen ved å innstille dem til Domsutvalget for inndragning av lisens - i tillegg til utelukkelse fra stevnet og en bot på 5000 kroner.

Larsen lot saken gå til Domsutvalget, mens Steinsholt anket avgjørelsen - som dermed ble sendt direkte til Appelldomstolen. I etterkant har begge av bilsportens selvdømmeorganer landet på samme konklusjon vedrørende juryens innstilling for lisensinndragning; både Larsen og Steinsholt suspenderes i tre måneder.

Reagerer på påminnelse via telefon

Begge utøvere er rykende uenig i konklusjonen, men Larsen valgte å akseptere dommen fra Domsutvalget mens avgjørelsen fra Appelldomstolen ikke kan ankes videre for Steinsholt. Dermed er de utelukket fra all aktivitet som har med bilsport å gjøre i denne perioden.

Denne uken fikk de i tillegg en påminnelse fra Norges Bilsportforbund om hva suspensjonen egentlig innebærer i praksis utover at de ikke får stille til start i billøp i denne perioden. Påminnelsen handler om at de ikke kan utøve noen som helst form for roller som er tilknyttet bilsporten så lenge de er suspendert.

– Jeg fikk en telefon om at jeg må følge en paragraf, og at jeg må holde meg unna depoter så lenge jeg er suspendert. Dette betyr at jeg verken kan hjelpe min lillebror, far eller andre kompiser på løp. Jeg syns det er veldig rart at dette blir tatt over telefon og ikke skriftlig, sier Larsen til Parc Fermé.

Trond Simen Larsen. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Steinsholt reagerer på lik linje med Larsen. Han stusser over at de straffes videre utover at de nektes å kjøre billøp.

– Jeg er helt enig med Trond Simen. Dette blir for dumt. Hva tenker forbundet og juryen? Motorsport er nettverket vårt og vennene våre. Er dette virkelig så galt at vi ikke er ønsket? Skal de ta fra oss muligheten til å bidra positivt også i depot, så trenger man seriøst å se på saken. Det er ikke noe annet jeg ønsker enn å se Trond Simen og de andre gutta i depotet. Nå syntes jeg dette rett og slett har blitt tullete, konstaterer Steinsholt overfor Parc Fermé.

Generelle bestemmelser §12.11 - Suspensjon

12.11.1  En beslutning om suspensjon skal kun anvendes for grovere forseelser.

12.11.2 Enhver lisensinnehaver kan ilegges suspensjon.

12.11.3 En beslutning om suspensjon skal så lenge den står ved makt, medføre tap av enhver rett til å inneha lisens utstedt av NBF eller delta i en hvilken som helst egenskap i aktiviteter som er underlagt NSR og i land hvor FIA er representert såfremt suspensjonen er internasjonal.

12.11.4 En suspensjon gjelder også anmeldelser som er gjort før beslutningen om suspensjon ble fattet, og som arrangeres i suspensjonstiden. I slike tilfeller medfører suspensjonen tap av innbetalt anmeldelseskontingent.

12.11.5 En anmelder er ansvarlig for at ingen i hans team, dvs. team medlem, mekaniker og lignende er idømt en gjeldende suspensjon.

Kilde: Bilsportboka

Aktualiteten for dette handler blant annet om helgens NM-runde i rallycross på Gol. De opplever altså at de i praksis blir helt og holdent utestengt fra miljøet. Konfrontert med påstandene og opplevelsen fra rallycrossførerne, så viser Norges Bilsportforbund til paragraf 12.11 i de Bilsportbokas Generelle bestemmelser som omhandler suspensjon.

– Det er ikke noe nytt i det. Det følger av våre Generelle Bestemmelser og det er de som er suspenderte sitt ansvar å etterleve disse reglene, og det er ikke noen tilleggsdom eller ytterligere grep, eller hva man måtte mene, sier generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud, til Parc Fermé.

Han forklarer bakgrunnen for hvorfor de respektive utøverne fikk en telefon på denne måten.

– Det som har skjedd er at de har fått en telefon fra oss der de er blitt minnet om det som følger av reglene, men det er altså ikke noen tilleggssak. Dette er regler som det er helt opp til dem selv å etterleve, og de er bare blitt gjort oppmerksom på dette.

Hentet fra FIAs internasjonale regler

Under NM-runden på Gol er depotet stengt for publikum grunnet koronarestriksjoner, og det er dette som gjør at Steinsholt og Larsen ikke får være med sine nærmeste i miljøet under løpet. Men Raknerud avviser at de i praksis er helt utestengt fra miljøet, og at suspensjonen primært handler om at de ikke kan utøve roller som er relatert til utøver, team eller arrangør i suspensjonsperioden. Eksempelvis mekaniker eller funksjonær. Men man må altså ha en funksjon under løpet for å få adgang til depotet, noe utøverne nektes i henhold til suspensjonen.

– Jeg vil tolke det dithen at du kan oppholde deg i depotet dersom det er åpent for publikum. I disse koronatider er vel ikke det vanlig. Men en anmelder er pålagt å påse at han ikke har med seg en som er suspendert i sitt team, som for eksempel mekaniker, sier Raknerud, og viser til Bilsportbokas definisjon av suspensjon:

«Med suspensjon menes at en fysisk person eller juridisk enhet for et bestemt tidsrom forbys å kunne ta del i, eller medvirke, i enhver sammenheng, direkte eller indirekte, uansett rolle eller funksjon. Herunder inngår, men ikke avgrenset til, prøvekjøring, testing, trening, konkurranse eller aktivitet som er organisert eller arrangert av FIA/NBF, deres medlemmer eller lisensinnehavere .»

– For øvrig er vel disse reglene i våre Generelle Bestemmelser mer eller mindre en ren oversettelse av FIAs regler, International Sporting Code, legger han til.

Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS