Føler presset etter ny helg preget av flere førerfeil
Esapekka Lappi innrømmer at han har fått en trang fødsel på livet i Citroën.
Karrieren til det finske stjerneskuddet skjøt en enorm fart etter at han signerte for Toyota før 2017-sesongen, hvor han hang på tempo fra første meter etter debuten i Rally Portugal det året.
Han fulgte opp med å ta sin aller første seier samme år, under Rally Finland, og i 2018 var han «best of the rest» og nest beste Toyota.
Men siden har han hatt det tøft. Foruten andreplassen i Rally Sverige har sesongen vært mer eller mindre begredelig. Tre permanent brutte løp, en 6.-, 7.- og 13. plass har sendt ham ned på en 10. plass sammenlagt med 4,8 i snittpoeng på syv løp. Blant annet har sesongen vært preget av en rekke førerfeil, blant annet i Portugal med både rulling og avkjøring to etapper etter hverandre.
– Ikke første gang jeg ikke har levert
– Jeg er utrolig lei meg på vegne av hele teamet, som hadde fortjent mye bedre, sa Lappi etter at han måtte kaste inn håndkledet i Portugal søndag.
Han er klar over at han er i en vanskelig situasjon og at utviklingen på sesongen har vært alt annet enn forventet og tilfredsstillende for teamet.
– Det har vært veldig mye press på meg nå. Dette er ikke første gang jeg ikke har klart å levere, og nå føler jeg presset. Jeg kan levere over en dag, men jeg må gjøre det over tre. Farten jeg viser hjelper ikke. Du kan ikke være både rask og dum. Det som hjelper er de nye stegene jeg har gjort med bilen og oppsettet, og det kan jeg ta med meg videre til Sardinia, sier Lappi.
– Han må fortsatt lære
Teamsjef Pierre Budar tar sin finske soldat i forsvar, samtidig som han er klar på at han hadde forventet mer av den sympatiske 28-åringen. Likevel ønsker teamsjefen å fokusere på hvordan de kan få finnen på rett kjøl.
– Vi ser at Esapekka har kunnet kjøre fort. Han har vært raskt og pålitelig, også fra en vanskelig posisjon ved å være andremann ut på lørdag. Det var en sterk dag for ham, og han var fornøyd og komfortabel. Men det er synd han gjorde feilen, og det er vi skuffet over. Det beviser at han fortsatt må lære. Vi må lære ham å fokusere på mer enn en dag. Det må vare over tre-fire dager, konstaterer teamsjefen.
Dette er ikke første gang Citroën har opplevd sviktende resultater som følge av førerfeil. I fjor tok situasjonene nye høyder ved at Kris Meeke regelrett fikk sparken på grunn av for mange avkjøringer.
Forsiktig Østberg
Inn kom Mads Østberg, som foruten ett løp fikk tillit i teamet det resterende halvåret. Nordmannen er dog svært forsiktig med å kommentere situasjonen rundt Lappi og hvorvidt det er aktuelt at han er i posisjon til å steppe inn dersom Citroën vil vurdere å erstatte finnen i ett eller flere løp. Det er blant annet dette Hyundai nå sjonglerer med blant sine tre førere ved siden av Theirry Neuville.
– Nei, jeg har ikke noe ønske om å uttale meg om Lappi. Jeg fokuserer bare på mitt, fortalte Østberg til Parc Fermé tidligere, på spørsmål om hva han tenker om finnens flerfoldige førerfeil hittil i år.