Føler han kjemper mer mot egen bil enn mot konkurrentene
– Men det er ikke noe vits i å grave seg ned. Jeg vet jeg kan kjøre fort på asfalt. Bare ikke akkurat denne helgen.
Andreas Mikkelsen har vært i trøbbel med sitt eget maskineri gjennom store deler av Rally Korsika, og allerede før sesongen avslørte han at det var ventet at han ville få utfordringer med sin Hyundai på asfalt.
Med mannefall i både Sebastien Loeb, Kris Meeke og Jari-Matti Latvala, så innehar han nå en relativt sikker syvendeplass totalt, og kan med en revolusjonerende siste dag kjøre seg opp både én og to plasser.
Rally Korsika - dag 2 | |||
1) | Sebastien Ogier | Ford Fiesta WRC | 2:43:07,7 |
2) | Ott Tänak | Toyota Yaris WRC | +44,5 |
3) | Thierry Neuville | Hyundai i20 WRC | +44,6 |
4) | Esapekka Lappi | Toyota Yaris WRC | +54,9 |
5) | Dani Sordo | Hyundai i20 WRC | +1:46,7 |
6) | Elfyn Evans | Ford Fiesta WRC | +1:49,8 |
7) | Andreas Mikkelsen | Hyundai i20 WRC | +2:13,5 |
8) | Jan Kopecky | Skoda Fabia R5 | +8:22,9 |
9) | Yoann Bonato | Citroën C3 R5 | +9:47,3 |
10) | Kris Meeke | Citroën C3 WRC | +10:41,4 |
12) | Ole Christian Veiby | Skoda Fabia R5 | +12:12,8 |
Likevel, Mikkelsen har ingen problemer med å legge skjul på at han føler seg alt annet enn komfortabel inne i bilen denne helgen.
– Normalt ville jeg kjempet mot de andre, men nå har jeg mer enn nok med å kjempe mot min egen bil. Det er vanskelig og frustrerende, innrømmer Mikkelsen etter at to av tre dager er fullført på den franske middelhavsøya.
Det har vært noen små tegn til bedring med blant annet en sjettetid og en syvendetid denne lørdagen, men likevel er han et hav bak konkurrentene han både kjører jevnt med og ofte slår, også på asfalt.
[xyz-ihs snippet="Andreas-Mikkelsen"]Han visste på forhånd at det ville bli en vanskelig helg, selv om både Thierry Neuville og Dani Sordo ligger foran ham sammenlagt. De skal selv også ha uttrykt noe misnøye med bilen gjennom helgen, men det er Mikkelsen som har vært mest tydelig med at han ikke klarer å utnytte sitt eget potensial.
– For å være ærlig, så er jeg litt «lost». Men det er ikke noe vits i å grave seg ned. Jeg vet jeg kan kjøre fort på asfalt. Bare ikke akkurat denne helgen. Vi vet forbedringene vil komme og det må vi jobbe med videre nå, sier nordmannen.
Søndagen åpner med ett av årets lengste fartsprøver, på hele 55 kilometer, før dagen avsluttes rett på Power Stage. Det er alt eller ingenting for Hyundai-føreren, som velger denne taktikken inn mot finaledagen.
– Slik det ser ut nå, så har vi ikke nubbsjans på Power Stage-poeng. Så vi kommer til å gjøre noen enorme forandringer nå, så får vi gi det et forsøk på Power Stage, sier Mikkelsen.
Sebastien Ogier har kontrollert ledelsen gjennom lørdagen, til tross for at han ikke har vunnet en eneste etappe. Det er stort sett Sebastien Loeb som har vunnet etapper denne dagen, i tillegg til at Toyota-førerne Esapekka Lappi og Ott Tänak også ar klint til med etappeseire.
Den gikk verre utover den siste Toyotaen, da Jari-Matti Latvala dro av relativt hardt i en venstre sving og nærmest klipte deler av bakenden på bilen etter at han traff et tre. Han kunne fullføre, men skadene var for store til at han fikk lov til å fortsette.
LES OGSÅ: Meeke gjorde mareritthelgen komplett for Citroën-teamet