Flere team stod i fare for å stå uten utstyr før helgens løp i Australia
Formel 1 unngikk en transportblemme foran sesongens tredje løp på Albert Park-banen takket være et redningsoppdrag som hurtig-fraktet utstyr i siste liten.
FORMEL 1: Den verdensomfattende fraktkrisen som har oppstått etter krigsutbruddet i Ukraina har vist seg å bli problematisk også i motorsport verdenen. Det første eksempelet fikk vi se da Haas-teamet ikke fikk nok utstyr til å kjøre morgenpasset under vintertesten i Bahrain foran sesongåpningen.
Så tidlig som forrige helg var et annet internasjonalt mesterskap også berørt av dette da MotoGP-sirkuset var nødt til å avlyse all kjøring på fredagen på grunn av fraktforsinkelser.
Et lasteskip med frakt til tre team var opprinnelig beregnet å ta 42 dager, men ble forsinket med mer enn en uke noe som kunne hindret disse teamene fra å kunne konkurrere under helgens løp.
For å redusere risikoen for videre forsinkelser tok Formel 1 sin globale fraktpartner, DHL, saken i egne hender. Istedenfor å la lasteskipet med frakten fortsette fra Singapore bestemte DHL seg for å fjerne frakten fra lasteskipet og heller fly det ned til Melbourne.
DHLs visepresident for motorsportlogistikk, Paul Frowler, tok avgjørelsen om å reise til Singapore for å personlig se til at operasjonen gikk som planlagt. Flyet med lagenes frakt landet tidlig mandag morgen i Melbourne og forsikret at alle teamene hadde det de trengte foran Formel 1 sin retur på den kjente parkbanen.
Å sende flere konteinere med frakt i lasteskip foran løp i kontinenter utenfor Europa er vanlig praksis for Formel 1-team da det koster mye mindre enn å fly ett garasjesett fra løp til løp.
– Alle teamene har fem garasjesett, og det strekker seg til seks på grunn av ekstra løp. Så alle de greiene du ser i garasjen, på veggene og pitveggen er alt transportert på lasteskip, forteller Frowler til Autosport.
Det er ikke bare en global fraktkrise som kan sette kjepper i hjulene for Formel 1-teamene. Det er blitt en stor økning i fraktkostnaden de siste to årene som heller ikke hjelpes av den nåværende budsjett-begrensningen på 140 millioner amerikanske dollar.
– Det er nesten som en budkrig. Prisene fra Europa til Asia tur-retur pleide å ligge på 900 amerikanske dollar ligger på rundt 20.000 nå, legger han til.