Dennis Olsen under det asiatiske GT World Challenge-mesterskapet.

Flere norske racingførere imponerte stort i utlandet

Nordmennene befester sitt gode fotfeste i baneracing utenfor Norges grenser, noe resultatene fra forrige helg illustrerer godt.

Publisert

RACING: For både her i Europa og i Asia var det flere nordmenn som bet godt fra seg denne helgen. Og vi kan starte lengst unna, hvor Dennis Olsen har fått en ekstra deltidsjobb fra Porsche ved å støtte opp om ett av deres kundeteam i det asiatiske GT World Challenge-programmet.

RACING: For både her i Europa og i Asia var det flere nordmenn som bet godt fra seg denne helgen. Og vi kan starte lengst unna, hvor Dennis Olsen har fått en ekstra deltidsjobb fra Porsche ved å støtte opp om ett av deres kundeteam i det asiatiske GT World Challenge-programmet.

Sammen med sin kanadisk-kinesiske teamkompis Wei Lu i Porsches kundeteam R&B Racing klokket de inn to tredjeplasser i Asias største GT-mesterskap, på den smått klassiske Fuji-banen i Japan som også har vært vertskap for fire Formel 1-løp, fortrinnsvis to på 70-tallet og to på 2000-tallet.

Men for Olsen er han ikke der bare for å gjøre Porsche fornøyde i det asiatiske markedet.

– Jeg er jo der for å konkurrere, men konseptet der er annerledes. Løpene varer i en time, hvor de hyrer meg inn som Pro-fører, så deler jeg bilen med en Am-fører. Planen var egentlig ikke å kjøre der, i og med at jeg har så full kalender fra før, sier Olsen til Parc Fermé, som nå lader opp til andre løpshelg i DTM på Zandvoort før ferden går videre til det prestisjefylte 24-timersløpet på Spa-Francorchamps.

Walkenhorst Motorsport-duoen Christian Krognes og Jakub Giermaziak.

Krognes til topps

Tilbake til Europa og vi har hatt nordmenn høyt oppe på listene i flere sterke nasjonale mesterskap. På klassiske Nürburgring har vi alltid hatt mange nordmenn i forbindelse med langdistansemesterskapet, og Norge var representert i tre av klassene.

Og jammen ble det tre klasseseiere, derav totalseier attpåtil. For BMW-fører Christian Krognes og hans polske teamkamerat Jakub Giermaziak gikk til topps i både toppklassen med GT3-biler og da følgelig også totalt i løpet.

Riktignok er deltakelsen på Nürburgring noe svekket nå kontra før 24-timersløpet som gikk tidligere i mai, men like fullt Krognes' andre totalseier på «Ringen» - en bane han forøvrig er blitt kjent for å være en av verdens raskeste førere på.

Oskar Sandberg (til høyre) atter en gang på seierspallen på Nürburgring.

Solide klasseseire

Det helnorske teamet Møller Bil Motorsport var på plass igjen i det som er et program med utvalgte løp gjennom sesongen. Og mens Atle Gulbrandsen er opptatt med sine Formel 1-oppdrag er det nå Anders Lindstad som tar plassen hans i de løpene han ikke kan kjøre, sammen med den faste duoen Håkon Schjærin og Kenneth Østvold. Og i TCR-klassen ble det atter en sterk klasseseier med deres Audi RS3, deres tredje seier på fire løp denne sesongen.

Oskar Sandberg er også en seiersgrossist på verdens lengste racerbane, der han utgjør en sterk førerduo sammen med sin faste makker Daniel Zils i Adrenalin Motorsport. I deres BMW 330i i VT2-klassen med drift på bakhjulene, så klinte han til med nok en seier.

På andreplass finner vi hans tidligere lagkamerat, norske Sindre Setsaas som å kjører for FK Performance Motorsport, og Setsaas og hans team var bare snaue syv sekunder bak Sandberg etter fire timers kjøring.

Marius Solberg Hansen.

Endelig pall for Marius

Over til Danmark og Ring Djursland, og der ble det hyppige besøk av nordmenn på resultatlista. Og jammen skulle vi få tre norske vinnere i to ulike kategorier.

Den unge multikunstneren Marius Solberg Hansen har gått fra rallycross til racing som sitt hovedfokus, men slet i åpningsløpet i det danske TCR-mesterskapet tidligere i år hvor to tiendeplasser ble hans beste resultat. Men på Djursland-banen øst i Jylland i Danmark skulle det endelig klaffe for 19-åringen fra Holmestrand.

Han åpnet med en tiendeplass, som ga ham beste startspor i det andre løpet. Med andre ord lå alt til rette for et etterlengtet godt resultat, og han fikk også en god start i det andre løpet. Men etter noen runder tapte han litt terreng til to andre lynraske førere i mesterskapet, Silas Rytter og Michael Markussen, men til slutt sikret han seg omsider en tredjeplass og sin første pallplass i den danske TCR-serien.

Niklas Abrahamsen og Felix Heiberg.

Norsk DS3-dominanse

På samme bane hadde vi også en ny runde i DS3-cupen som også har vært en populær destinasjon for norske utøvere. Og der var det to unge norske gutter som skulle prege toppen av resultatlistene. På treningen var det Niklas Abrahamsen som var raskest i feltet, mens Felix Heiberg klinte til med bestetid på kvalifiseringen. Derfor var det ikke vanskelig å forstår at det ville dreie seg om disse to i de to påfølgende løpene.

Og i første løp var det nettopp Heiberg som klinte til fra start og sikret seieren i første løp. I det andre løpet måtte han nøye seg med en tredjeplass, selv om han hadde den raskeste runden - for denne gang måtte han gi fra seg det øverste steget på seierspallen til sin landsmann Abrahamsen. 

– Vi hadde en litt trøblete helg på Rudskogen i Norge for en uke siden, så det å kunne hente hjem en ny seier nå føltes veldig godt. Vi tok helt OK med poeng på løpene hjemme i Norge også, men det er selvsagt noe helt spesielt å stå på toppen av pallen, så det gjør vi gjerne igjen i flere løp, sier Abrahamsen i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS