Fire dager til «deadline»: – Vi har fortsatt ikke hørt noen ting

Fredag skal rallycrossens framtid avgjøres. Til å være en av sportens mest sentrale aktører er det fortsatt mangel på informasjon for Petter Solberg.

Publisert

Han har vært krystallklar tidligere. Hans satsinger og prioriteringer for å være aktiv i bilsporten vil henge tungt på hvordan rallycrossens framtid ser ut.

Petter Solberg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har vært krystallklar tidligere. Hans satsinger og prioriteringer for å være aktiv i bilsporten vil henge tungt på hvordan rallycrossens framtid ser ut.

Og da anført av det nærmest er opplest og vedtatt at verdensmesterskapet skal over på elektrisk plattform.

Det elektriske må komme igang, og mye av det vil påvirke hvordan vi satser i år. Blir det klart at det blir elbiler, så er vi i VM igjen i 2020, sa Petter Solberg til Parc Fermé tidligere år.

Usikker magefølelse

Da vi tok opp tråden igjen denne uka for å sjekke ståa få dager før fristen for at minst tre bilfabrikanter forplikter seg til elbil-satsing fra 2021, så hadde Solberg - i kraft av sine bånd til Volkswagen Motorsport - fortsatt ikke hørt noen ting.

– Hva skal en si? Det er ikke nok informasjon om det enda. For vår del er det ikke bra nok informasjon, sier Solberg, noe ordknapt og usikker på hvordan han skal forholde seg til situasjonen.

Fortsatt har han ikke kunngjort sine planer for i år. Mye skulle altså i utgangspunktet vært avhengig av framdriften for et elektrisk VM i rallycross, ettersom Volkswagen selv har signalisert at de kun har en pause fra rallycrossen og er villige til å komme tilbake til sporten igjen under en elektrisk forutsetning.

Til det er de avhengig av minst to bilfabrikanter til, og der later det til at Solberg ikke har fått noen indikasjoner.

https://parcferme.no/rallycross/mener-img-ma-laere-av-formel-e-promotoren/

– Hva sier magefølelsen din med tanke på fristen på fredag?

– Det er et veldig godt spørsmål. Veldig godt spørsmål… Det blir spennende, er alt Solberg foreløpig har å si.

– Er rallycrossen helt avhengig av en elektrisk plattform for å beholde VM-statusen?

– Godt spørsmål. Godt spørsmål, gjentar Solberg.

På sosiale medier postet Solberg nylig at han har vært i positive møter med samarbeidspartnere som Volkswagen Motorsport og Monster Energy, men utover dette vil ikke Solberg kommentere planene år året ytterligere før alt er 100 prosent på plass og de har presentert planene offisielt.

– Vi har ting gående, sier Petter.

https://parcferme.no/rallycross/rallycross-vms-storste-profiler-raser-mot-img/

Hansen forsiktig optimist

Kenneth Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Parc Fermé sjekket også med svenske Kenneth Hansen, som teameier for Hansen Motorsport og tette bånd til PSA-konsernet som satset på Rallycross-VM med Peugeot fram til i fjor, hvorvidt han har noe kjennskap eller magefølelse i forkant av fredagens tidsfrist.

– Det er klart at det må komme noe nytt da dersom det skal skje noe med rallycrossen i framtiden. For er det en ting som er sikkert, så er det jo at det må en forandring til. Men, om det er sånn at de har fått med seg tre eller fire fabrikanter, det vet jeg faktisk ikke. Det får vi nok vite på fredag, sier Hansen til Parc Fermé.

Han vil likevel være forsiktig optimist med tanke på at det kommer en avgjørelse som i det minste ikke skal legge lok på en internasjonal framtid for sporten.

– Jeg tror, og har en magefølelse, på at FIA virkelig vil at det skal inn elektrisitet i ulike sporter, så det vil jo antakeligvis skje på en eller annen måte i rallycrossen. Det forundrer meg om det ikke finnes noen forpliktelser. At ting skal legges helt ned, det tror jeg ikke, sier rallycrosslegenden.

IMG har ikke besvart Parc Fermés gjentatte henvendelser på e-post og telefon vedrørende tidsfristen 29. mars for å forplikte seg til elbil-satsing i Rallycross-VM fra 2021.

Powered by Labrador CMS