FIA vil gjøre R1-produksjonen mer attraktiv for fabrikkene
Og med det kan interessen for den minste klassen øke også i Norge.
For innføringen av R-begrepet på slutten av 2000-tallet har vokst gjennom to større kategorier, R2 og R5. I tillegg har vi de mindre etablerte kategoriene som R3 og R4, i tillegg til den aller minste klassen R1.
FIA ønsker å gjøre det billigere og enklere, og ifølge flere utenlandske medier skal det nå jobbes for å få med flere fabrikanter til å utvikle biler som klasses inn i R1-klassen. Grunnprinsippet her er altså en utrimmet 1,6-liters bil med framhjulstrekk og relativt standardiserte komponenter.
LES OGSÅ: Flere profiler med sterkt ønske om nytt system for tidtakning
Målet er også, slik Parc Fermé forstår det, at en R1-bil enkelt kan konverteres over til R2. Selv om R1 skal være en rimeligere innstegsklasse, skal det være snakk om en innføring av blant annet sekvensiell girkasse og litt bedre utviklet understell.
Likevel er målet at utviklingskostnadene skal ned med R1-bilene, og at det skal bli flere merker å se i denne klassen. Enn så lenge vet vi at Ford (Fiesta), Citroën (DS3), Renault (Twingo) og Toyota (Yaris/Vitz) har byggesett homologert for R1-klassen.
– Enkelt, billig og lettkjørt
I Norge finnes det dog ikke mange R1-biler. En av dem som eier en slik bil er Tom Kristian Lien fra Hokksund. Han kjøpte for tre år tilbake et byggesett for 100.000 kroner og en en bruktbil på 40.000 kroner som han bygde om bilen til. Han kan ikke få lovpriset denne klassen godt nok som en innstegsklasse i norsk rally.
– Det er jo innmari synd at det ikke er flere R1-biler. Det er en kjempefin klasse for rekruttering. Bilene er enkle å bygge, de er driftssikre, billige å eie og enkle å kjøre, sier Tom Kristian Lien til Parc Fermé.
De siste par årene har datteren hans, Thea, kjørt bilen, og nylig kjørte Frank Tore Larsen akkurat denne bilen i forbindelse med Romjulsrally.
LES OGSÅ: Et tilbakeblikk på norske rallyløp gjennom Glenns kameralinse
Etterlyser egen R1-cup
Lien tror et initiativ fra FIA kan få øynene opp, og han håper at importører og NBF også kan se på muligheten for en eventuell R1-cup. Både Nissan, Peugeot, Ford og Subaru har de siste to tiårene hatt sine merkecuper med relativt stor suksess, hvor bilene har hatt lang levetid i konkurranse også etter at selve cupen er avsluttet.
– Alle kan bygge seg en R1-bil. Du får et byggesett, og det er nærmest som å få et legosett til jul, som vi bare måtte ferdigstille med en gang.
Han føler det er et uforløst potensial i klassen på grunn av den rimelige inngangsbilletten sammenliknet med andre klasser.
– Det er samme hvor fort det går i toppfart så lenge du får målt deg mot andre. Man skulle fått lagd i stand en cup hvor man kan konkurrere og kjøre om noe, sier Lien.