FIA-ja til WRC-hybrider - men møter motstand fra fabrikkteam

WRC-reglementet skal fornyes om halvannet år, men foreløpig er det usikkert i hvilken retning det drar.

Publisert

FIA-president Jean Todt har den siste tiden lagt hodet sitt i bløtt om hvordan WRC skal se ut i framtiden. Etappestrukturen og løpslengder har allerede vært et tema, og bilsporten står også overfor nye utfordringer og muligheter ettersom en generell elektrifisering av bilparken blir et stadig større tema.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

FIA-president Jean Todt har den siste tiden lagt hodet sitt i bløtt om hvordan WRC skal se ut i framtiden. Etappestrukturen og løpslengder har allerede vært et tema, og bilsporten står også overfor nye utfordringer og muligheter ettersom en generell elektrifisering av bilparken blir et stadig større tema.

M-Sport og svenske Mpart har allerede tatt til orde for å utvikle elbiler til rally, mens Todt har vært inne på hybrid-tanken for å holde tette bånd mellom WRC-reglementet og fabrikantenes relevans for teknologiutvikling.

– Det er åpenbart at det må introduseres ny og mer miljøvennlig teknologi i WRC. Bilsport er ikke bare underholdning, det må også være et laboratorie for ny teknologi og sikkerhet. Det vil gjøre investeringen til fabrikkene mer relevant enn bare for det sportslige, har Todt uttalt.

Samtidig avviser han at elbiler er neste steg, En mellomfase, kanskje allerede fra 2020 da regelverket skal oppdateres og fornyes, mener Todt bør innebære hybrid-løsninger ettersom dette allerede er godt inkorporert i bilproduksjonen.

– Det er rimelig klart at vi må introdusere en form for hybrid-teknologi. Verden forandrer seg, bilindustrien forandrer seg og bilsporten forandrer seg, sier Todt.

Selv om regelendringer stadig innføres, også ofte av det upopulære slaget, så har i alle fall stemmer fra serviceparken sagt tydelig ifra om hva man mener om eventuelle hybrid-biler allerede fra 2020.

– Selvfølgelig må vi til en hver tid tenke ut nye ideer og teknologier og hvordan dette skal representeres i rally. En kortsiktig endring på reglene på denne måten vil dog ikke gi noen meningen. Regelverket i dag er det beste vi noen gang har hatt, sier Hyundai-sjef Michel Nandan ifølge tyske Rallye-Magazin.

Powered by Labrador CMS