Ferrari-yndlingen satte resten av feltet på plass: – Come on, baby!
For første gang i år toppes de tre første plasseringene i kvalifiseringen av tre forskjellige team.
– Jeg syns det er kult å se tre ulike team på topp tre, sa regjerende verdensmester og årets hittil store F1-konge Lewis Hamilton etter at kvalifiseringen var over.
Men det var ikke Hamilton som denne gang tok pole position, noe han og Mercedes-kollega Valtteri Bottas har gjort tre ganger hver denne sesongen. For det var 21-årige Charles Leclerc i Ferrari som virkelig satte skapet på plass under kvalifiseringen i forbindelse med Østerrikes Grand Prix på Red Bull Ring.
– Come on, baby! Jada! Dette føles bra! Men det er synd for teamet det med Sebastian. Men tusen takk, folkens, uttrykte en energisk Leclerc på teamradioen da han fikk bekreftelsen på at han satte sin andre pole position i karrieren etter Bahrains Grand Prix tidlig i sesongen.
Sebastian Vettel ikke fikk satt noen tid i Q3 grunnet tekniske problemer, mens Leclerc beviste at de gode tidene han viste i andre- og tredje fritrening ikke var noen tilfeldighet. Og det var tydeligvis ingen «sandbagging» fra Mercedes å snakke om.
Leclerc var overlegen best, og med tiden 1:03,003 - ny banerekord forøvrig - så var han altså hele 25 hundredeler foran Hamilton, noe som kan regnes som en sterk prestasjon på en såpass rask og kort runde som Red Bull Ring byr på. Red Bulls Max Verstappen satte også en sterk tredjetid, 43 hundredeler bak Leclerc.
– Bilen føltes helt utrolig. Fra andre trening har alt vært bra. Det er en stor fornøyelse å kunne kjøre denne bilen helt på grensen. Men det er i morgen vi må gjøre jobben. Vi er tilfredse med taktikken vi har valgt, men det kommer til å bli varmt og fysisk krevende, og det handler om å klare å spare på det meste, oppsummerer en særdeles fornøyd Leclerc etter mål.
Hamilton hyller prestasjonen i Leclerc, og er klar på at han ikke hadde mer å gi. I tillegg var det stort taktisk spill blant alle sjåførene om posisjonering av seg i forhold til konkurrentene, med tanke på at alle langsidene gir en stor slipstream-effekt ved å ligge bak en konkurrerende bil der det går rett fram.
– Charles har vært rask hele helgen, og vi klarte ikke henge oss på. Det var vanskelig å posisjonere seg der ute, men heldigvis kom jeg inn i en OK posisjon på siste forsøk, sier Hamilton.