Ville dyr er bare en av mange ting VM-førerne må se opp for denne uken.

Fem ting å se opp for i Safari Rally Kenya

Denne uken står et av Rally-VMs mest spektakulære løp på programmet.

Publisert

RALLY: Denne uken er Rally-VM tilbake, og det er det svært krevende Safari Rally Kenya som står for tur. Inn mot løpet er det flere momenter å følge ekstra nøye med på. Her er fem ting å se opp for i helgens VM-runde.

RALLY: Denne uken er Rally-VM tilbake, og det er det svært krevende Safari Rally Kenya som står for tur. Inn mot løpet er det flere momenter å følge ekstra nøye med på. Her er fem ting å se opp for i helgens VM-runde.

Fortsetter boikotten?

Svaret på dette har vi egentlig fått allerede. I forkant av løpet var det forventet at det ville bli ordknapt fra førerne, som en reaksjon på Adrien Forumauxs bot for å bruke et banneord på stage end i Rally Sverige. 

På shakedown ble det klart at førerne ikke har intensjoner om å dele sine tanker til omverden enn så lenge. Hvor lenge en slik boikott vil vare, og hvilke følger det kan få, gjenstår å se.

Fortsetter Evans storformen?

Hyundai-teamet har slitt med å holde følge med Toyota i Kenya,

Det har kun blitt kjørt to løp i årets VM, og med 12 runder igjen på kalenderen er mesterskapet fortsatt vidåpent, men Toyotas Elfyn Evans har allerede en betydelig ledelse. Før løpet i Kenya skiller det 30 poeng ned til teamkamerat Kalle Rovanperä, som er den nærmeste fulltidsføreren. 

Med andreplass i Monte Carlo og seier i Sverige har ting sett bra ut for Evans, og det skjer etter at waliseren også leverte en sterk avslutning på fjorårsesongen. Ser vi på Toyota-historien har Evans gode sjanser til å fortsette trenden i Kenya. 

Toyota har nemlig dominert løpet i Kenya fullstendig de siste årene. Siden 2021 har Toyota vunnet hvert år, og plukket 257 poeng i mesterskapet. M-Sport og Hyundai står på sin side med henholdsvis 87 og 84 poeng. 

Hyundai går tilbake

Tidsplan Safari Rally Kenya
Onsdag 19. mars
Shakedown 08:01
Torsdag 20. mars
SS1 11:05
SS2 14:43
Fredag 21. mars
SS3 05:28
SS4 06:56
SS5 08:09
SS6 09:02
SS7 11:45
SS8 13:13
SS9 14:26
SS10 15:19
Lørdag 22. mars
SS11 06:35
SS12 07:35
SS13 08:33
SS14 13:05
SS15 14:05
SS16 15:03
Søndag 23. mars
SS17 04:42
SS18 05:53
SS19 07:05
SS20 09:56
SS21 12:15
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

Hyundai ønsker naturligvis å gjøre noe med denne Toyota-dominansen. Nylig introduserte de en oppgradert versjon av deres i20 N Rally1, men den parkeres i garasjen denne gangen. 

Hyundai går nemlig tilbake til 2024-bilen denne helgen. Tanken er å ha en pålitelig bil i det svært krevende løpet. 

– Vi kunne ikke teste nok på røffe veier, og vi vet at den andre bilen er sterk på den siden, så jeg tror teamet foretrakk å ikke ta noen risiko på det, sa regjerende verdensmester Thierry Neuville.

Solberg fortsetter poengfangsten

I WRC 2 er norsk-svenske Oliver Solberg igjen på plass, slik han vil være i alle VM-runder denne sesongen, og nå er han til og med nyforlovet med Chloe Chambers. 

Solberg vil nok håpe at det gir en god boost inn i helgen, for dette er nemlig et av syv løp han nominerer til å plukke poeng i. Solberg har full pott så langt etter seier i Sverige. 

I WRC 2 plukker man poeng i syv løp, og kan kun stryke et resultat. Det er derfor viktig å overleve det nådeløse løpet denne helgen med en god dose poeng, for å unngå å ha kniven på strupen resten av sesongen. Denne gangen er det først og fremst hans tidligere Skoda-teamkompis Gus Greensmith som vil utfordre norsk-svensken, mens andre tittelkandidater, som Yohan Rossel, holder seg hjemme. 

Rare biler!

Safari Rally Kenya er et av de mest spektakulære løpene på kalenderen, og utover at Hyundai kjører en litt annen bil i løpet er det endringer for samtlige. 

Utgangspunktet er et vanlig grus-oppsett av bilene, men man gjør en rekke tiltak for å bedre påliteligheten i et rally hvor sjansen er stor for brutt løp eller betydelige tidstap underveis. Blant annet heves bilene betraktelig høyere enn i andre løp. Av samme grunn har man som regel med seg flere reservedeler mellom service enn ellers. 

I tillegg kjører teamene med en såkalt snorkel. Poenget er å gi motoren nok luft når vann, støv og gjørme kan tette andre inntak. 

Powered by Labrador CMS