Felix om IndyCar-tilværelsen: – Alle må være litt «halvslut» i hodet
Han har taklet overgangen til ny gren på en forbilledlig måte. Men for Felix Rosenqvist er det lite han kan sammenlikne IndyCar med.
Han ble et stjerneskudd i Formel 3 og fikk etterhvert sjansen i Formel E. Hit har han klart seg på veien med lønnede kontrakter, og klart å etablere seg som en profesjonell sjåfør.
Med leilighet fra før i Monaco, og nå bytt bosted i bilsportmekkaet Indianapolis, så er tilværelsen ny for Felix Rosenqvist. Og det er det han leverer på banen som bestemmer framtiden hans. Fjerdeplassen fra St. Petersburg, gode enkeltrunder og kvalifiseringer er det som huskes best. På de to siste raske banene har han slitt mer.
– Jättekul
– Det er en overgang, og både Formel E og Formel 3 er så annerledes. Det er mye å lære seg. Men det er kul. Jättekul, sier Felix Rosenqvist til Parc Fermé når vi møter ham i Long Beach i forbindelse med helgens IndyCar-runde.
Løp på to timer er nytt for han. I japanske Super Formula var det løp på 1,5 time. Formel E og Formel 3-rundene er sprintløp i forhold.
Derfor er det mye nytt for Felix. Man må tenke på dekk og bensin på en annen måte, og bilene er ekstremt tungstyrte da det ikke er servo på de.
– Uten tvil. Spesielt på bybaner, så blir bilene veldig tunge og vanskelige. Og det å tenke på dekkene blir også annerledes. På raske baner har vi slitt med understyring og det spiser opp dekkene, sier Rosenqvist.
«Hur fett som helst»
Det var et stolt øyeblikk da han signerte for Chip Ganassi i fjor høst. En ny milepæl i karrieren var nådd. Mange har sett for seg at Felix hadde fortjent en Formel 1-mulighet, men enn så lenge er 27-åringen fra Värnamo godt fornøyd med der han er.
– Som alt annet blir man vant til ting. I begynnelsen var det jo «hur fett som helst», men når man er inni det så føles det normalt igjen. Vi er jo bare normale mennesker som kjører, konstaterer Felix.
Forøvrig et sitat han trekker litt tilbake hvor vi snakker om ovalbanene, hvor snittfarten gjerne er godt over 300 kilometer i timen.
– Ja, eller. Alle må vel være litt «halvslut» i hodet. Men dette er jo hverdagen. Og det føles bra, sier han.
Spent på ovalbanene
For IndyCar er en serie som krever er stort spennvidde blant førerne. Vanlige baner, bybaner og ikke minst ovalbanene. Sistnevnte er noe han er spesielt ser fram til. Og kanskje gruer seg litt til også.
– Det er spesielt. Jeg har hatt én test på oval nå. Det går fort. Fryktelig fort, altså. Og det er rart at bilen styrer til venstre om du slipper rattet. Så det er spesielt å styre mot høyre når det går rett fram. Og bilen blir jo verdiløs om du ikke tør å pushe. Man må jo pushe med en gang dekkene varmes, omtrent, sier Felix.
Enn så lenge har han holdt et bra tempo i Long Beach, og vesentlig bedre enn sin landsmann Marcus Ericsson som har slitt litt med å få til et perfekt oppsett. Rosenqvist hadde tredje bestetid fra andre trening som bestenotering.
Ambisjonene er topp fem. Men banen rundt i byen i Long Beach er spesiell.
– Det er aldri enkelt. Jeg har hatt noen dager med simulator, men likevel føler jeg at jeg lærer banen litt på nytt for hver runde. Grepet forandrer seg hver gang. Men bilen føles veldig balansert og vi virker bedre på dekekene nå. Men jeg fikk litt panikk da meg måtte bruke fem-seks runder, framfor tre, på å finne flyten rundt her, sa Rosenqvist etter tredje trening lørdag morgen amerikansk tid.