Får ny sjanse i 24-timer sammen med fabrikkførere fra BMW
Christian Krognes blir å finne i «gromteam» under 24-timersløpet på klassiske Spa.
Ved siden av Le Mans og Nürburgring regnes også 24-timersløpet på Spa-Francorchamps som et prestisjefylt enkeltløp hvor flere team og fabrikker legger inn store ressurser for å prestere.
Dette løpet inngår også i den kjente Blancpain-serien for GT3-biler, og norske Christian Krognes får altså en ny mulighet her i slutten av juli. Denne gang er trioen vesentlig sterkere enn sjansen han fikk i fjor, der Krognes nå skal dele bil med den tyske DTM-profilen Philipp Eng og den svensk-britiske langdistanseføreren Tom Blomqvist.
Sistnevnte er forøvrig sønn av den svenske rallylegenden Stig Blomqvist og kjørte blant annet inn til en sølvmedalje i det europeiske Formel 3-mesterskapet i 2014, kun slått av Esteban Ocon og med Max Verstappen på bronse - to godt etablerte Formel 1-profiler i dag.
Under en offisiell test på Spa tirsdag skal gutta ha kjørt inn til en niendetid av over 40 biler, og de håper å kjempe på minst samme nivå under løpet.
– Testen var ganske bra altså. Først og fremst endte vi med å være raskeste BMW, og vi tre førerne var ganske så jevne oss i mellom hvor vi var innenfor samme tidelet på runden, sier Christian Krognes til Parc Fermé.
Fortsatt «gratisfører»
Dette er et nærmeste han kommer å være en fabrikkfører for BMW, selv om han fortsatt er «gratisfører» - det vil si at han verken trenger å bidra med sponsorer, men ei heller får lønn for å kjøre. Slik har det vært for Krognes helt siden han konkurrerte sammen med Møller Bil Motorsport i på Nürburgring i 2010.
– Men dette er første gang jeg har vært i en situasjon hvor det har vært mange signaler her og der framfor at jeg slipper å spørre. Men hva som skjer neste år, om jeg får betalt eller ikke, det vet jeg ikke.
– Du har kjørt gratis i mange år nå, er det på tide at du snart klarer å få betalt for å kjøre?
– Hva skal en si. Jeg har fremdeles masse motivasjon til å satse og dette løpet blir første gang jeg får kjøre for et team som er så profesjonelt med så gode sjåfører. For meg er det et fint steg der målet på sikt er å leve ordentlig av dette, sier Krognes.
Fabrikken leier inn team
Selv om han ikke kan kalle seg fabrikkfører for BMW i dette løpet, så er laget godt støttet av BMW-fabrikken. Det er fortsatt Walkenhorst Motorsport, teamet han har kjørt for noen sesonger på Nürburgring, som drifter bilen han skal kjøre - og mange vil muligens dra kjensel på den mørkeblå Playstation-dekorerte bilen.
– Dette er jo slik BMW gjør. De leier inn et eget team og støtter det framfor å stille opp som eget fabrikkteam, sier han.
Selv om han er blitt en Nürburgring-spesialist, merker han at han er godt av å komme på andre baner, og banen i Belgia er kanskje den banen ved siden av «Ringen» han har mest erfaring med. Samtidig merker han at han ikke har sittet i en racingbil siden 24-timeren på Nürburgring i mai.
– Joda, jeg mangler litt kjøretrening sammenliknet med Philipp og Tom. Philipp kom akkurat fra kjøring på Watkins Glen mens Tom testet med M6en på Spa for tre dager siden, så jeg har ikke samme kjøretrening i bunn, sier Krognes.
60 hestekrefter mer
Selv om han er kjent med GT3-bilene så er også BMW M6-bilen han kjører i Blancpain kontra VLN også spekket helt annerledes. Det gir også nye aha-opplevelser som han likevel føler han takler bra.
– Det er andre dekk som ikke yter like bra som på Nürburgring, slik at bilen oppleves glattere. I tillegg er det 60 hestekrefter mer her, så det blir en omstilling. Men jeg liker å komme på nye baner, og det er viktig for meg å vise at jeg duger på andre baner enn Nürburgring, sier Krognes.
PS! Christian Krognes er ikke eneste nordmann som deltar på 24-timersløpet. Anders Buchardt er også påmeldt for Walkenhorst Motorsports andre bil, som også konkurrerer i den såkalte Am-cupen.