Fabrikksteamet er snart historie - slik kan bilene holdes i live neste år

Når Peugeot skal trekke seg fra rallycrossen, vil de gjøre det med hevet hode og flagget til topps.

Publisert

Så er spørsmålet om de klarer å felle Johan Kristoffersson en siste gang. Peugeot og Sebastien Loeb er de eneste som har klart dette én gang, da franskmannen vant den belgiske VM-runden. Siden har det vært Kristoffersson for alle pengene.

Sebastien Loeb, Timmy Hansen og Kevin Hansen. (Foto: Olaf Pignataro/Red Bull Content Pool)

Så er spørsmålet om de klarer å felle Johan Kristoffersson en siste gang. Peugeot og Sebastien Loeb er de eneste som har klart dette én gang, da franskmannen vant den belgiske VM-runden. Siden har det vært Kristoffersson for alle pengene.

I mellomtiden har det sportslig gått nedenom og hjem for Peugeot. Motorbytter har gitt minuspoeng, og ute på banen har de ikke levert i nærheten av hva man ønsker og håper som fabrikkteam.

Det vet de godt selv. Derfor har de lite å tape til helgens VM-finale i Sør-Afrika. Både Loeb og Timmy Hansen er hektet av sølvkampen. Nå er det kun heder og ære som står på spill.

– Jeg er jo åpenbart veldig sulten på å ta en seier med denne bilen. Vi har vært i finaler og vært veldig nærme så mange ganger, men manglet det lille ekstra og ikke hatt flaksen med oss. Samtidig er det også viktig å avslutte sesongen bra, slik at du får selvtilliten som trengs for å satse videre, sier Timmy Hansen i en pressemelding fra Team Peugeot Total.

Det ryktes om at teamet til deres andre store profil, Sebastien Loeb, kan ta over driften av selve bilene. Rallycross-nettstedet PureRallycross.com spekulerer også i at Peugeot fortsatt kan være involvert med teknisk fabrikkstøtte, ikke ulikt samarbeidet som PSRX har med Volkswagen.

Dette for å kunne opprettholde konkurransedyktigheten til bilene - selv om satsingen ikke lenger drives av PSA og Peugeot-fabrikken.

I den lengre VM-pausen har forøvrig Loeb skrevet overskrifter på andre måter ved å vinne Rally Spania. Med det er han også historiens første til å ta to enkeltseire i offisielle VM-runder på én og samme sesong.

– Til tross for Peugeots beslutning om å trekke seg fra mesterskapet, så har vi som team jobbet hardt for å være sikre på at vi har det som trengs for et sterkt finaleløp. Jeg kan ikke vente med å komme tilbake bak rattet på en rallycrossbil, sier Loeb.

I tillegg kunne det også tenkes at Hansen Motorsport i regi av Peugeots sportssjef Kenneth Hansen kunne tatt over eierskapen og driften av bilene, men dette er ikke noe Hansen selv har valgt å kommentere overfor Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS