Eyvind tilbake i NM-sirkuset – full sesong i nyinnkjøpt R5-bil
– Kjerringa har sagt at «nå må du ut å kjøre rallybil, for jeg blir gær’n av at du er hjemme».
Det var en klassisk frittalende østfolding i full mundur som vanlig som gledelig og stolt kunne fortelle om planene sine for rallykjøring denne sesongen. Det har vært mye av og på uten noe fullstendig for Eyvind Brynildsen de siste årene, som riktig nok i 2020 og i starten av 2021 fikk ta del i Toksport WRTs VM-satsing med deres nyoppdaterte Rally2-biler levert direkte fra Skoda Motorsport.
Men vi må tilbake til 2017 sist han satset fullt på NM, det året hvor han tok sin andre NM-tittel etter at han gjorde det samme i 2015.
Hyller nivået i Rally-NM
Nå skal han snuse på sitt tredje sammen med Roger EIlertsen som kartleser. Men å ta gull igjen blir kanskje vanskeligere enn noen sinne.
– For det første er nivået sabla bra. Å bli topp tre i år betyr at du virkelig har gassa. Og du skal til og med være fornøyd med deg sjøl om du er innenfor topp fem. Nivået har aldri vært så bra i Norge noen gang, sier Brynildsen om årets utfordring.
– Hva er grunnen til at du går på en full satsing på hjemmebane igjen?
– Kjerringa har sagt at «nå må du ut å kjøre rallybil, for jeg blir gær’n av at du er hjemme». Hehe, neida. Men jeg er jo glad i å kjøre bil, og hele pakka nå med TV-sendingene til Nordur, det nye tidtakningssystemet og nivået blant førerne gjør at alle nå er med på å løfte nivået et hakk opp. Og jeg gleder meg til Power Stage med splittider, sier han.
– Den smarteste som vinner til slutt
I 2015 og 2017 var han kjepphøy nok til å si at han skulle vinne rubbel og bit og ta NM-gullene. Han gjorde rent bord i 2015, og tok også flere enkeltseire og til slutt gullet også i 2017.
Denne bedriften innrømmer han ikke blir like enkel å gjenta. Ole Christian Veiby er på plass i Sigdal med en Volkswagen Polo R5, regjerende norgesmester Frank Tore Larsen det samme, og førere som Anders Grøndal og Marius Aasen er også å regne med når alt stemmer for dem.
– Jeg tror ikke jeg kan vinne alt i år. Men jeg skal prøve å bli norgesmester. Og da er det kanskje den smarteste som vinner til slutt, sier Brynildsen.
Eldre Fabia R5
Bilen han har skaffet seg er en Skoda Fabia R5 som kommer fra Stian Brøderud. Kongsvinger-mannen oppgraderte til den nyere utgaven som Marius Aasen kjørte i fjor, men Brynildsen på sin side føler seg mer hjemme i den første generasjon Fabia R5.
Så han var bare glad til for at Brøderud la ut sin til salgs.
– Den er fin den. Jeg liker den veldig godt. For oss som er nerder på dette, så føles styring og bremser bra, mens motoren er noe svakere. Men spør du alle som har kjørt begge bilene, så er det ingen som er sånn kjempefornøyd med den nye. Den er veldig vanskelig å kjøre. Så jeg tror faktisk jeg kjører bedre med denne modellen, tror Brynildsen.
«Overtenning»
Det oser av glede og humør, som vanlig riktig nok, hos Brynildsen når han er i slaget. Ordet «overtenning» går igjen, og det var ikke vanskelig å kjøre.
– Jeg har helt overtenning. Jeg har pakket differ hele uka og det lukter diffolje når jeg legger meg om kvelden. Jeg kommer til å fyre det jeg orker fra første meter på Letmolia. Nå har det blitt mildt, så jeg rekker neppe å få prøvd bilen ordentlig før SS1, sier Brynildsen i telefonintervjuet mens han står og lager mat til barna mens kona Stine har kveldsvakt.
Og før vi legger på, så må han atter en gang oppsummere mindsetet sitt:
– Brynild har full overtenning, har laga bil og er klar som et egg! Jeg kommer i kjent stil uten å ha testet, bare slipper brekket, full launch, antilaggen på 5, og bånn gass. Det blir helt konge dette, avslutter 33-åringen.