Eyvind til topps, Steve helt i 200 og Sindre er back in business
Raske veier i strålende sommervær gjorde at Aurskog-Høland Rally ble en positiv opplevelse for noen og enhver.
Raske veier i strålende sommervær gjorde at Aurskog-Høland Rally ble en positiv opplevelse for noen og enhver.
Mange spådde sikkert at bursdagsbarnet Ole Christian Veiby (21) ville bli en hard nøtt å knekke med mengder av kjøretrening fra både det asiatiske mesterskapet og nå nylig med pallplass i WRC 2-klassen i Rally Sardinia.
Eyvind Brynildsen ville derimot gjøre disse spådommene til skam med suverent rask kjøring gjennom hele dagen, men da Ole Christian Veiby tapte et halvminutt på SS10 med punktering, så var seiersveien for Brynildsen vidåpen. Fram til hit skilte det dog bare 20 sekunder mellom topp fire, men med Veiby ute av seiersdansen og Anders Grøndal med rulling på SS11, så hadde Brynildsen nok margin ned til Frank Tore Larsen på å dra hjem seieren og øke i NM-sammendraget.
LES OGSÅ: Slik kan det bli mer attraktivt å være frivillig i norsk rally
– Jeg er stolt over å kunne lede fra start til mål og unngå feil i en presset situasjon, sier Eyvind Brynildsen til Parc Fermé.
Han kjente pusten til Veiby i nakken helt fram til punkteringen. Med lånt R5-bil fra Mads Østberg, ettersom Brynildsen selv har solgt sin gamle R5-bil, så var han spent på styrkeforholdet mellom seg selv og Skoda-føreren fra Kongsvinger.
Foto: Morten Kristian Larsen/KL Media
– Det kjennes bra å kunne vinne så mange etapper med tanke på at vi kom uten test i lånt bil, og at Veiby kjører bil hver dag. Veldig gøy, og stolt over å slå han, sier 29-åringen.
Bryteprosenten var relativt lav i Aurskog-Høland Rally, sammenliknet med for eksempel Rally Sørland eller flere av vinterløpene. 3 av 10 måtte kaste inn håndkledet før løpets 12 etapper rundt Bjørkelangen i Akershus og Vestmarka i Hedmark var kjørt. Vi kan kanskje tolke det dithen at mange dermed hadde en god opplevlese til syvende og sist på kanskje det raskeste NM-løpet på kalenderen.
LES OGSÅ: Fem ganger rundt jorda er Smådøla kjørt med rallybil
Fartsrekord for Røkland
En som definitivt hadde en god opplevelse var utvilsomt Steve Røkland, som før løpet fortalte til Parc Fermé at han hadde forhåpninger om å kjempe relativt høyt på resultatlisten i sitt første NM-løp med firehjulsdreven rallybil. I Synnfjellet Rallyteams Gruppe N-Subaru Impreza ble han desidert raskeste standardbil med firehjulsdrift, og hadde det ikke vært for 20 sekunders tidsstraff på grunn av forsinket service-exit, så ville Røkland sikret 4. plass totalt og «best of the rest» etter topp-gutta i R5-klassen.
Foto: Morten Kristiansen Larsen/KL Media
– Målet var egentlig bare å ha en progresjon, og det hadde vi. Jeg har aldri hatt det så gøy på rally. Vi smilte etter hver eneste etappe. At vi gjorde det så bra var bare en bonus og ikke noe jeg hadde forventet, sier en svært lykkelig Steve Røkland til Parc Fermé.
25-åringen fikk også for første gang oppleve å ratte en rallybil i over 200 kilometer bak rattet på skogen etter blant annet den første langstrekka på SS1 og SS4.
– Maksfarta jeg har kjørt før er vel i rundt 170, flirer Kongsvinger-gutten, som er klar på at han fremdeles sikter mot en internasjonal R2-satsing før han finner det reellt å gå all-in i en firehjulsdreven rallybil.
LES OGSÅ: Omsider skal han vise muskler i en firehjulsdreven rallybil
Klasseseier til Sindre
Men når vi først nevner tohjulsdreven rallybil, så er det verdt å nevne det gledelige gjensynet vi fikk med Sindre Furuseth i en bil som omsider ikke jobbet i mot sin sjåfør. Med en relativt friskmeldt Opel Adam R2 kjørte Furuseth inn til klasseseier, etter å ha fått konkurranse fra sterke førere som Oscar Solberg, Morten Storsveen, Håkon Sveen Frøslid og Lars Martin Stensbøl.
– Morsomt å måle seg med de norske igjen, sier Furuseth, som de siste årene for det meste har konkurrert på de britiske øyer.
LES OGSÅ: Det britiske mesterskapet tiltrekker seg flere nordmenn
Foto: Anne Berit J. Reinsborg/NBF
– Det ble noen førerfeil i starten, som gikk på tilvenning av bilen, men vi ble veldig komfortable med tempoet i bilen på de lange etappene, og da kunne vi pushe ganske hardt, sier 23-åringen, som har Aurskog-Høland Rally som sin hjemmebane.
Selv om han også foretrekker å se mot utlandet for å måle krefter, så er det høyaktuelt å kjøre mer hjemme i Norge.
– Det er klart det frister, men det er jo ikke NM vi vil være i, egentlig. Det er sannsynlig at vi kjører Hamar, så får vi se an Konsmo, sier Opel-føreren.