Eyvind klar for Rally Sweden - planlegger flere NM-innhopp
Ford byttes ut med Skoda, og abstinensene skal roes ned når Eyvind Brynildsen spikrer planen for 2019-sesongen.
– Det er så forferdelig fælt ikke å kjøre rallybil. Ikke at jeg skal være kjekk å si at jeg forstår hvordan en narkoman har det når man sprekker. Men nå har jeg prøvd å forklare kona mi hvor ille dette har vært.
Det sier Eyvind Brynildsen til Parc Fermé, på telefon fra Thailand der han bruker starten av året med en aldri så liten ferietur med familien. Men det betyr også at han har hatt tid til å planlegge en ny sesong bak rattet. Før klokken 15.00 tirsdag sendte han inn påmeldingen til Rally Sweden.
Dropper WRC 2
Først er det den norsk-svenske VM-runden som gjelder. Her har han meldt seg på som ikke-prioriert fører med Veronica Engan som kartleser, der han kjører utenfor WRC 2-konkurransen. Til dette sparer han 3000 euro i startavgift, men håper likevel å komme så høyt opp på resultatlisten som mulig.
– Hvis jeg leder etter første dag, så starter jeg uansett mye tidligere på lørdag og søndag. Ambisjonen er i hvert fall å vinne.
– Også må du vel forsvare rekorden på Colin’s Crest?
– Nei, nå skal jeg fokusere på vinne, så får heller Mads (Østberg, journ.anm) ta tilbake rekorden. Det bør han faktisk. Så skal jeg heller ta den igjen neste år, sier Brynildsen.
2018-sesongen ble heller mislykket sammenliknet med hva han drømte om. Han droppet NM, og gjennomførte tre av fire planlagte EM-runder. Fjerdeplassen i Rally Akropolis bele bestenotering - med flere tekniske problemer gjennom løpet, før han avsluttet sesongen med en heisatur av dimensjoner i Latvia der han rullet flere runder i høy hastighet.
Blir teamkompis med Henning
I 2019 vil han fortsatt kjøre EM. Men i påvente av å få landet budsjettet, så kikker han mot hjemlige trakter for å få tilbake kjøreformen og få kjørt inn bilen.
– Får jeg alt til å klaffe så skal jeg og Henning (Solberg, journ.anm.) bli teamkompiser, humrer Brynildsen, dog i fullt alvor.
For det er et samarbeid mellom Autotek, som Brynildsen kjørte for i 2018, og Toksport, som drifter Skodaen som Henning Solberg kjører. Og gjennom at Brynildsen skal få kjøre en Skoda Fabia R5 levert fra Toksport, så skal han og Solberg stille på like vilkår.
Solberg er på plass allerede i Sigdalsrally til helgen, mens Brynildsen satser på å få kjørt NM-runden på Hadeland før det braker løs i Sverige.
– Hvis alt går som det skal, og jeg får til det jeg planlegger, så er seks EM-runder det første målet for sesongen. Får jeg til enda mer budsjett, så vil jeg kjøre flere NM-runder i tillegg. Skulle EM skjære seg, så vil jeg uansett kikke på NM igjen, sier 31-åringen.
Positiv til NM i ny drakt
Han er positiv til den nye kommersialiseringen av NM, med VG+ som distributør av det nye formatet på TV-sendingene som Nordur Film skal produsere denne sesongen. Brynildsen har tidligere stått hardt på at han ønsker en mer kommersiell modernisering av NM-formatet i norsk rally dersom han og hans sponsorer skal kjøre hjemme i Norge.
Nå har han noen småting han ønsker å ytre før han er helt fornøyd, samtidig som årets TV-satsing har en stor innflytelse på hans valg om å vende tilbake til NM igjen.
– Nå håper jeg vi først kan få innført en Power Stage, bare for å få enda litt mer spenning. Også håper jeg at ting kan gjøres enda mer elektronisk. For eksempel å få etablert publikumsplasser på Google Maps og slike ting. Vi ser det er en vilje der nå, også håper jeg at NBF vil «pushe» mer videre, er Brynildsens bønn fra solsenga i Thailand.