Ett av Norges mest populære WRC-biler er solgt til utlandet

Etter 13 år med norske skilt, skal en av landets mest kjente rallybiler nå sendes ut av landet.

Publisert

Regjerende norgesmester Anders Grøndal fikk mye oppmerksomhet da han la ut sin Subaru Impreza S10 WRC ut for salg for tre uker siden. Bilen har fått mye oppmerksomhet de siste årene, helt fra den først ble vraket i Rally Stavanger i 2013 til den stod ferdig opprettet i 2017.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Regjerende norgesmester Anders Grøndal fikk mye oppmerksomhet da han la ut sin Subaru Impreza S10 WRC ut for salg for tre uker siden. Bilen har fått mye oppmerksomhet de siste årene, helt fra den først ble vraket i Rally Stavanger i 2013 til den stod ferdig opprettet i 2017.

Etter at han selv brukte den som bryllupsbil samme høst, fikk drammenseren levert original dekor og klistremerker fra Prodrive i England for å sette bilen i stand slik den så ut da blant annet Petter Solberg tok sin eneste seier med akkurat denne bilen i Rally Sweden i 2005.

Ni ferdigstilte S10-versjoner

Siden har den gitt Grøndal flere NM-gull og medaljer i både rally og bakkeløp, fra han debuterte med bilen helt tilbake i 2006 til han krasjet med den i Stavanger.

– Å ha en R5 bil er ikke like spesielt, da det er 1 av 300 biler. Dette er én av ni, ifølge Prodrive. Det ble vel bygd 14 av dem, men kun ni var ordentlig ferdigstilte. Det er jo en unik bil på mange måter, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.

– Hvordan føles det nå å selge den?

– Jeg syns det er noe drit. Men sånn er det om jeg vil fortsette å komme meg videre. Jeg kunne beholdt bilen, men ikke hatt mulighet til å skaffe meg ny bil, og i stedet bare fortsette med den jeg har, sier 35-åringen.

Han har en uttalt ambisjon om å kjøpe seg den nyeste Ford Fiesta R5 fra M-Sport, men er ikke sikker på om han rekker å få levert den bilen innenfor denne NM-sesongen.

Foreløpig anonym kjøper

Anders Grøndal har hatt denne WRC-bilen siden 2006. Her fra Rally Larvik for snart 12 år tilbake. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I stedet må han akseptere at bilen hans karriere er knyttet mest opp mot, samtidig som den har denne Petter Solberg-historikken, nå forsvinner ut av landet. Fram til nå er det kun nettopp Solberg og Grøndal som har kjørt denne i løp, ifølge rallydatabasen eWRC-results.com.

Nå er den solgt til England, og skal kombineres med kjøring både der og i Italia. Men Grøndal vil ikke si navnet på eieren.

– Jeg har spurt han som kjøpte den, om jeg kan si videre hvem som har kjøpt dem. Veldig mange spør om det, men jeg har ikke fått svar enda, så da velger jeg ikke å gjøre det, sier han.

«Matchmaker'n»

Responsen var enorm fra første dag annonsen ble lagt ut. Vedkommende som kjøpte bilen meldte sin interesse og sine forhandlinger etter bare to dager, og da en firmarepresentant fra kjøperen dro til Norge for å se over bilen, så virket det rimelig klart at et salg var nært forestående.

– Jeg fikk også mer igjen enn jeg håpet. Det er jo vanlig å prøve å presse prisen ned, og den ble lagt ut ganske høyt, så jeg er fornøyd med hva vi endte opp med, sier Grøndal, som ellers ikke vil kommentere den reelle salgssumen han endte opp med.

Men det har uten tvil vært mye følelser knyttet til salget av bilen. Ikke bare sportslig, men også på familiert grunnlag.

– Nå forsvinner jo «matchmaker’n». Vi krediterer jo denne bilen for to gifte par. Så at en bil er mer enn bare en bil kan man absolutt si om denne bilen, sier Grøndal, og viser til at hans søster Linda og mekaniker Brian Eeles traff hverandre gjennom rallybilen, og at det var via sin rallysatsing med denne bilen at han og kona Molly Pettit traff hverandre.

Powered by Labrador CMS