Et halvt minutt unna ellevill snuoperasjon
Når Oliver Solberg egentlig ikke hadde noe spesielt å kjøre for, så fant han likevel en indre motivasjon til å oppnå noe ekstraordinært.
RALLY: Det ble et løp for erfaringskontoen for Oliver Solberg, som også var hele formålet med å stille opp i Safari Rally Kenya. Ikke ville løpet telle i WRC 2, på godt eller vondt litt ettersom om man overlevde med et godt resultat eller ikke, og hvor han havner sammenlagt har heller ingenting å si at han med sin Rally2-deltakelse ikke har noe totalmesterskap å kjøre for.
For det aller meste har norsk-svensken vist et totalt overlegen tempo i Rally2-kategorien samlet sett, selv om han også følgelig kunne kjøre på et helt annet risikonivå enn sine likesinnende med poengscore for WRC 2.
Tok selvkritikk
Fredagens kjøring ble ødelagt av en punktering hvor Solberg forsøkte å ta seg til mål der han i ettertid angret på at han ikke stoppet for å skifte.
– En utrolig dum feilvurdering av meg, var Solbergs konklusjon etter at punkteringen sørget for såpass mye skader at han ikke fikk fullført etappen.
Det ga ti straffeminutter i boka for å kunne restarte lørdag. Ledelsen på 2,5 minutt ble plutselig et forsprang opp op 7,5 minutt. Men da våknet også konkurranseinstinktet i Solberg, for han tenkte at det skulle være mulig å kjøre inn med det tempoet og det risikonivået han la opp til på svært krevende og uforutsigbare grusveier i Kenya.
Igjen satte han opp et forrykende tempo sammenliknet med de andre førerne med Rally2-bil. Gjennom lørdagens etapper isolert sett var han tre minutter raskere enn Kajetan Kajetanowicz. Og det inkluderer en punktering, der han denne gangen klokere nok valgte å bytte hjulet ute på etappen - som ta et par minutters tidstap.
Kjørte inn nesten tre minutter
Men dette tok han igjen med helgas kanskje største enkeltprestasjon, selv konkurransens forutsetninger tatt i betraktning, der han på den beryktede Sleeping Warrior-etappen tok en femtetid totalt og knuste Kajetanowicz med over to minutter og 40 sekunder alene på etappen.
Dermed skilte det fire minutter og 13 sekunder før de siste seks etappene søndag. Solberg mente det skulle være mulig å kjøre inn dette på søndagens etapper. Og mens hans polske konkurrent hadde fullt fokus på å ta bilen helskinnet i mål uten press fra andre WRC 2-konkurrenter, så holdt Solberg tempoet oppe. Og totalt sett kjørte han inn nesten hele forspranget.
I mål skilte det kun 30 sekunder opp til Kajetanowicz. Det ga også Solberg en tiendeplass totalt, til tross for tidstillegget på 10 minutter som han fikk fredag. Men æren av å bli beste Rally2-bil totalt kunne han dessverre ikke smykke på seg.
– For et løp! Hver etappe hadde hver sine utfordringer, det var røft raskt, gjørmete, fesh-fesh og vi fikk alt. Vi kom uten press og ønsket å kjøre fort og få erfaring, og det klarte vi! Vi vant 17 av 19 etapper og, foruten at vi tapte 13 minutter på punkteringer og trøbbel, så endte vi bare 30,6 sekunder bak klasseseieren. Bilen var bra hele helgen, og vi kan være veldig fornøyde med farten vår, oppsummerer Solberg etter løpet.
Toyota-trippel
I toppklassen var det Toyota-dominanse fra start til slutt, spesielt etter at Hyundai-førerne Thierry Neuville og Esapekka Lappi måtte gi opp tidlig med hver sine tekniske problemer. Det ble dog en spenning utover sluttspurten hvor Sebastien Ogier begynte å gi fra seg tid til stallkamerat og VM-leder Kalle Rovanperä.
Og etter etappeinnsatsen å dømme var det ikke mye som antydet stallordre fra Ogier da han kun kjører deler av sesongen.
Franskmannen berget også sin seier nummer 58 i karrieren med fattige 6,7 sekunders margin. Deres Toyota-kollega sikret tredjeplassen, men det med nesten tre minutter opp til Ogier.