Sesongstart i Rallycross-EM:
Espen med sterk pallplass – bråstopp for Sivert etter knalltid
Årets første EM-runde fordelte seg på alle skalaer over vellykkede resultater for de norske førerne.
RALLYCROSS: Fem nordmenn fordelt på de to EM-klassene RX1 og RX3 var på plass i Ungarn da europamesterskapet skulle brake løs, og det med stor spenning tilknyttet begge klassene. I toppklassen fikk Andreas Bakkerud en gratis mulighet av den lokale føreren Tamas Karai til å kjøre en av hans Audi-er etter en vellykket test for noen uker tilbake, mens Sivert Svardal og Hans-Jøran Østreng også var på plass som allerede annonsert i god tid.
Bakkerud sin doning for helgen var ikke like konkurransedyktig som de tidligere EKS-bilene han har kjørt, og bergenseren innrømmet at det ble en krevende helg å hevde seg i toppen. Han fikk likevel karret seg hele veien til finalen, men siktproblemer grunnet mangel på spylevæske og nylagt bindemiddel mot støv gjorde at Bakkerud rett og slett måtte kapitulere fra en potensiell pallplass i finalen.
En som gjerne skulle kommet til finalen var Sivert Svardal. Etter en vanskelig start i første omgang overbeviste han ved å utnytte forholdene til det fulle i andreomgang, med en svært imponernede andretid totalt. Dessverre ble det en beinhard bråstopp i finalen der han i full akselerasjon havnet i fronten på en parkert Anton Marklund, og pådro seg så store materielle skader at resten av helgen ble ferdigkjørt for den ambisiøse sørlendingen.
🚨 BREAKING NEWS 🚨 Reigning champion Anton Marklund is OUT following a crash at turn 1 here in Hungary! Drivers OK ✅ #FIAWorldRX #EuroRX
Posted by World RX - FIA World Rallycross Championship on Sunday, April 30, 2023
Hans-Jøran Østreng hadde også en krevende åpning på løpet, men i tredje og fjerde omgang satte han to sterke sjettetider i sin noe eldre Hyundai i20, så Løken-mannen fikk sikret seg en semifinalebillett med en 11. plass totalt etter fire omganger. Han havnet i samme semifinale som Andreas Bakkerud endte på andreplass i, men her fikk han dessverre trøbbel og endte til slutt sist.
Størst norsk suksess ble det dog i RX3-klassen med illsinte forhjulstrekke med 1,6-liters motorer. Espen Isaksætre har leid seg inn i toppteamet Volland Racing med en Audi S1, mens unggutten Jens Hvaal satser i privat regi med en høyst potent Skoda Fabia. Isaksætre har tilgode å vinne en EM-runde, selv om han ofte har hevdet seg i toppen, og Flisa-gutten var denne gangen også svært nære.
Etter to overbevisende omgangsseire, samt en andreplass i semfinalen var det duket for en finalebillett for Isaksætre. Det samme for Hvaal, som først kvalifiserte seg inn til en 8. plass, før han var heldig med et rødflagg i sin semifinale og fikk en ny sjanse - som han utnyttet til det fulle og kom seg til en finaleplass.
Hvaal hadde godt tempo i finalen og tok alternativsporet på første runde, men manglet akkurat nok tempo til å kjempe om en pallplass. Isaksætre derimot knivet helt i toppen, og kunne for øyet se ut til å ligge an til sin første EM-seier i karrieren. Men 29-åringen måtte vike for teamkamerat Damian Litwinowicz fra Polen ut av alternativsporet på den aller siste runden, og endte på en andreplass kun halvsekundet bak teamkameraten.