Er dette Norges mest strøkne Rally-BMW? Nå er Jarles siste M3-prosjekt fullkomment

Målet med et friere regelverk blant nasjonalbilene i norsk rally er blant annet å skape nye ideer og prosjekter. Nå har BMW-legenden Jarle Lippert realisert sitt siste prosjekt.

Publisert

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

Allerede for to år siden ble vi kjent med hvordan Jarle Lippert, tidligere norgesmester og godt etablert rallyprofil, var igang med å utvikle et nytt karosseri til norske rallyløyper etter flere år med gode resultater og publikumsvennlig kjøring med sin klassiske marineblå BMW M3 E30.

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

(Foto: Privat)

Allerede for to år siden ble vi kjent med hvordan Jarle Lippert, tidligere norgesmester og godt etablert rallyprofil, var igang med å utvikle et nytt karosseri til norske rallyløyper etter flere år med gode resultater og publikumsvennlig kjøring med sin klassiske marineblå BMW M3 E30.

Nå skal klassikeren restaureres til historisk stand og parkeres fra de mest risikable rallyløpene, og det er E36 Compact som gjelder framover. Fredag kunngjorde han sine første bilder av det som kanskje (?) er en av de mest strøkne rallybilene i nasjonal klasse i Norge. Dette etter oppskrift fra det friere nasjonale regelverket som ble lansert før 2019-sesongen.

Mer stabil

Jarle Lippert, her med datteren Malin som kartleser fra Hurumsprinten i 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er mye gromme biter på denne her altså. Man trives godt med egne løsninger og alt konstruksjonsarbeid. Med 3D-modeller og alt som vi holder på. Noen av konstruktørene på jobben har fått litt arbeidsoppgaver, sier Jarle Lippert til Parc Fermé.

Den samme mørkeblå fargen preger den nye bilen, som tilsynelatende - og etter navnet sitt - er en mer kompakt versjon av det ellers klassiske E30-skallet vi kjenner godt til gjennom fire tiår i ulike bilsportgrener.

– Akselavstanden er faktisk lengre, og sporvidden er bedere. Vektfordelinga er også enda bedre. SÅ denne er enda mer stabil. Understellet ellers er mye av det samme som i E30en. Det meste er likt, bortsett fra akselavstanden. Det gjør at bilen oppfører seg mer rolig. Men vektfordelingen og vekten på den gjør ting bedre her, sier han videre.

I homologeringspapirene, som i all hovedsak er hentet fra Sverige, får han også bruke S14-motoren han har hatt i E30-vogna. Godt og vel 330 hestekrefter gjennom 2,5-liter, og en minimumsvekt på 1090 kilo han prøver å nå.

LES OGSÅ: Jarle tilbake i manesjen etter ulykken – sikter høyt i comebacket på asfalt

Kun asfalt til å begynne med

Mørkeblå BMW M3 E30 har vært Jarle Lipperts store kjennemerke i norsk bilsport. Nå skal imidlertid denne vogna parkeres vekk fra all konkurranse den nærmeste framtiden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Ellers er mye under skallet ikke veldig ulikt suksessoppskriften han har hentet etter mange års forskning med E30. Men etter at han satte sammen den grå rallycrossbilen med samme karosseri til rallybil for to år siden, så ble det på mange måter prototypen han utforsket det siste på før han nå har satt sammen denne helt fra bunn av.

– Det står egentlig en bil for mye her i parken nå. Så vi skal selge den grå. E30 beholder jeg da verdien begynner å bli så høy nå at det kan bli dyrt om man er uheldig. Så den skal settes i vognskjulet, pelles ned og bygges opp igjen til historisk, konstaterer svelvikingen.

Dog er bilen foreløpig kun bygd for asfalt. Derfor blir han først og fremst å se i Bakkeløp-NM i sommer samt de vanlige sprintløpene og andre asfaltløpene, blant annet NM-runden på Grimstad.  

– Vi får se hva vi får ut av den der. Det er nok mye som må justeres på understell og balanse av bilen, så det blir kun asfalt med den i år, sier han.

Powered by Labrador CMS