Enorm overgang for «BP» - men nå har han funnet flyten
Selv i sitt debutår i RX2, ligger Ben-Philip Gundersen an til å være med å kjempe om medaljer.
Europamesteren fra Touringcar i 2016 har sett seg nødt til å bytte klasse i internasjonal rallycross da denne klassen legges ned etter inneværende sesong, mens Gundersen selv vil opp og fram og så dermed RX2 som neste mulighet.
Sesongen kunne nesten ikke startet bedre. Seier i første løpet i Belgia ble etterfulgt av et vanskelig og uheldig løp på Silverstone, men under RallyX Nordic i Arvika viste han vinnertempo igjen som den desidert beste nordmannen og andreplass i finalen.
– Overgangen har vært stor. Men jeg føler jeg takler det bedre nå, sier Ben-Philip Gundersen til Parc Fermé.
Sammenlagt i RX2 ligger han på fjerdeplass med godt selskap av to andre nordmenn. Sondre Evjen ligger på tredje, fem poeng foran, mens Henrik Krogstad ligger kun tre poeng bak. Det var også disse tre som tapetserte pallen i sesongåpningen i Belgia, med Gundersen på det øverste trinnet.
Ny kjørestil
Solungen peker på at spesielt asfaltkjøringen er som to forskjellige verdener fra Touringcar til RX2 og at han har vært nødt til å legge om kjørestilen sin etter flere sesonger med bakhjulsdreven bil bygd på et ordinært chassis.
– Det er ikke så mye jeg har med meg fra Touringcar, føler jeg. Men det kommer seg for hvert løp og det er mange dyktige sjåfører i klassen, sier Gundersen.
Løpet i Arvika var krevende. Han peker på at toppnivået i det nordiske mesterskapet ikke står noe tilbake for den internasjonale serien. Helgens vinner, Guilamme De Ridder fra Belgia, tok deriblant bronsemedalje i RX2 fjor og har vunnet begge løpene i nordisk hittil i år.
– Jeg tør kanskje påstå at denne finalen nå kunne vært en RX2-finale. Toppnivået er like bra. Det er et utrolig høyt nivå, sier Gundersen, som finner det svært verdifullt å kombinere nordisk med RX2.
Synes Lånkebanen er vanskelig
Til helgen er det klart for å kjøre på hjemmebane. Men det blir med litt blandede følelser å reise opp til Lånkebanen utenfor Hell ved Stjørdal, som nå er kjent under merkenavnet «Rallycross in Hell».
– Jeg må innrømme at Höljes er mer hjemmebane for meg, selv om dette er Norge og vi kommer fra Norge. Og bana er kul, men jeg syns den faktisk er vanskelig og jeg har aldri klart noe toppresultat der før. Men det kan bli annerledes i en Lites-bil, kanskje, sier Gundersen.
Fiestaen han har kjørt med siden 2013 har han fremdeles stående. Selv om denne ikke brukes internasjonalt lengre.
– Kanskje jeg skal plante noen blomster i den. Nei, vi får se. Jeg vil kjøre NM-runden på Flisa, men da vil jeg få trent litt først, sier han.