Enighet om E85-reglementet – men det er på to klare betingelser

Høstens store stridsøks i rallysporten er nå lagt død etter en positiv og konstruktiv dialog mellom forbund og førerforening.

Publisert

Tidligere i høst blusset det opp til konflikt mellom førerforeningen for norske nasjonalførere, Team Rally Nasjonal (TRN) og rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund (NBF). Bakteppet var endringen i regelverket rundt bruk av E85-drivstoff, som skulle forbys fra og med 1. januar 2021.

Eldre rallybiler, også kjent som rallybiler i nasjonal klasse, får likevel lov til å fortsette med E85 i minimum ett år til. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Tidligere i høst blusset det opp til konflikt mellom førerforeningen for norske nasjonalførere, Team Rally Nasjonal (TRN) og rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund (NBF). Bakteppet var endringen i regelverket rundt bruk av E85-drivstoff, som skulle forbys fra og med 1. januar 2021.

Reaksjonene var sterke fra de aktive utøverne, og etter diskusjoner og dialog gjennom høsten har TRN og NBF nå kommet til enighet. Det melder TRN-leder Glenn Bjørnrud gjennom et lengre innlegg på sosiale medier, hvor de hadde et konstruktivt og oppklarende møte nå nylig.

Kan fortsette etter 2022

– Det ble her belyst mange grunner til at avgjørelsen ble tatt i sin tid, men også belyst en del punkter som igjen gjorde at vi vant frem i saken, og at forbudet mot E85 tidligst vil gjelde fra 1. januar 2022. Kanskje vi kan fortsette med E85 også etter 1. januar 2022 om vi følger riktig retningslinjer gitt av NBF, skriver Bjørnrud.

Noen av hovedargumentene for at forbundet ville ha bukt med E85 var blant annet at mange av bilene hadde for lav tankkapasitet noe som skal ha ført til flere tilfeller av uregelmessig drivstoffylling utenom de faste punktene. Og NBF vil derfor vurdere å gå tilbake til sitt opprinnelige forbud fra og med 2022 dersom dette forblir et problem, kommer det fram i innlegget til TRN-lederen.

– Dette er etter TRN sin mening helt riktig, og vi må få presisere at de aktive må følge disse retningslinjene. Vi må på ingen måte utfordre NBF i deres jobb for å sikre motorsporten best mulig, og dette gjør vi ved å følge de til enhver tid gjeldende regler for sporten vi alle er så glade i, skriver Bjørnrud.

Slik beregenes drivstofformelen

Et sentralt emne i E85-diskusjonen har vært det økte forbruket som følger med bruk av bioetanol. Dersom en rallybil beholder standardtanken kan dette i flere tilfeller bli for lite sammenliknet med forbruket fra vanlig blyfri bensin.

Dog har argumentet fra aktive utøvere vært av tjuvfylling av drivstoff utenom de oppsatte plassene har vært et problem lenge før E85 kom på banen på slutten av 2000-tallets første tiår. Formelen som arrangørene skal benytte for å sørge for at det er nok drivstoffplasser kan likevel tolkes slik:

SS-kilometer x 1,0 + transportetappe-kilometer x 0,3 skal ikke overstige 60. Som et praktisk eksempel; om bilen din bruker 10 liter per mil på fartsetappe og 3 liter per mil på transportetappe, så bør ikke forbruket overstige 60 liter dersom arrangøren har makset ut denne formelen. Dersom bilen har høyere forbruk, må man installere større tank i bilen.

For å regne det ut på en annen måte. Dersom en «loop» består av fire mil med fartsetapper, så har arrangøren 6,6 mil å gå på med transportetapper før de må legge inn drivstoffylling - enten det er til neste service eller mellom to fartsetapper.

Powered by Labrador CMS