Formel 1, Qatar Grand Prix:
Endrer track limits og innfører ekstratrening
Det gjøres flere endringer for resten av løpshelgen i Qatar.
FORMEL 1: Fredag ble Formel 1-kvalifiseringen på Lusail International Circuit preget av track limits og påfølgende slettede rundetider for mange av førerne. Blant annet mistet Lando Norris sin andreplass og Oscar Piastri sin fjerdeplass på grunn av track limits.
Nå gjøres det endringer på banegrensene i sving 12 og 13 før lørdagens sprintkvalifisering og sprintløp, og ikke minst søndagens Grand Prix-løp. Grensen er flyttet hele 80cm lenger inn ved utgangen av de to svingene, og feltet mellom den eksisterende kerbsen og den nye grensen males opp så det skal være tydelig for førerne. Sving 14 er også noe FIA følger med på, men foreløpig gjør man ikke endringer her siden førerne ikke kjørte så langt ut her på fredag. Endringene at det vil komme inn en ti minutters ekstra-trening 15:00 norsk tid, mens sprintkvalifiseringen er utsatt til 15:20.
Grunnen er at Pirelli har funnet tegn på at dekkbanen skiller seg fra dekkstammen, og foreløpig tyder det på at det er kerbsen i Qatar som forårsaker problemet.
Dette kan føre til lufttap om dekkene blir brukt for mye, og i løpet på søndag kan det derfor bli en makslengde på hvor mange runder førerne kan kjøre på et dekksett. Om lørdagens kjøring viser at problemet ikke er løst vil det innføres en maksgrense på 20 runder for nye dekk og 22 runder for brukte dekk i tillegg til at førerne blir tvunget til å ha minst tre stopp.