Emil (18) bokstavelig talt på ukjente trakter: – Nå vil jeg egentlig bare kjøre hva som helst

Han kjørte ikke en eneste meter med konkurranse i 2019. Nylig testet han med Lamborghini. Nå står det ilddåp av helt andre dimensjoner klare for Emil Heyerdahl.

Publisert

Å framstå som desperat uansett setting er noe de fleste kanskje vil skjemmes over. Men er det noe Emil Heyerdahl ikke er flau over, så er det å være desperat etter å få kjørt fort med bil. 2020 ble et ufrivillig friår uten noe som helst konkurranse, mens han i 2021 blir en av de første nordmennene til å stille opp i en internasjonal konkurranse.

Emil Heyerdahl. (Foto: Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing)

Å framstå som desperat uansett setting er noe de fleste kanskje vil skjemmes over. Men er det noe Emil Heyerdahl ikke er flau over, så er det å være desperat etter å få kjørt fort med bil. 2020 ble et ufrivillig friår uten noe som helst konkurranse, mens han i 2021 blir en av de første nordmennene til å stille opp i en internasjonal konkurranse.

Og mer på bortebane går det ikke an å komme for 18-åringen fra Bjørkelangen. Han kommer altså fra formelbil og sist gang i konkurransesammenheng har kjørt en baktung og hissig Porsche 911 GT3 Cup, og det i løp som ikke varte mer enn en halv time. Nå står det en forhjulsdreven Volkswagen Golf GTI TCR klar for Heyerdahl, vinnerbilen attpåtil i Creventic-serien som består av langdistanseløp over hele verden, og startskuddet går tradisjonen tro i Dubai denne helgen.

– Bare det å kjøre forhjulstrekk for første gang er en utfordring i seg selv. Men så er det så enormt mange andre teknikker man ikke har tenkt like mye på heller, sier Emil Heyerdahl til Parc Fermé, på en middels telefonlinje fra Dubai.

Vinnerteam

Bare trening på førerbytte var svært annerledes for ham. Man skal ut av bilen innen fem sekunder, og ettersom bensinfyllingen skjer på et annet sted er det fort gjort at det nettopp er førerbyttet som kan avgjøre tiden man bruker i pit.

– Da jeg la meg i går, så fikk jeg nesten ikke sove. Jeg var altså så jævlig nervøs. Å fy flate, liksom. Men dagen i dag har vært veldig bra. Veldig positiv, og jeg har lært enormt mye, både som jeg kan ta med meg til helgen og senere i karrieren, sier Heyerdahl.

Han skal altså kjøre for Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing, og deler bil med østerrikske Constantin Kletzer, sveitsiske Jerome Ogay og tyske Marlon Menden. Førstnevnte har forøvrig hatt tett tilknytning til Volkswagen Motorsport tidligere, og var blant annet med på å vinne TCR-klassen i 24-timersløpet på Nürburgring i 2017.

– Dette er et team som går for seier, ja. De vant her sist i 2019, og er regnet for å være ett av de beste teamene blant de 17-18 bilene i klassen her. Så vi sikter mot seier, det gjør vi. Men det handler jo også om å ta bilen igjennom, sier 18-åringen.

Egentlig uaktuelt med TCR

TCR er altså ikke den retningen Heyerdahl har søkt etter. Og han legger ikke skjul på at det heller ikke er planen framover. Men nå handler det om å gripe de mulighetene man får, og prisen - som Heyerdahl ikke ønsker å gå ut med - var likevel såpass edruelig i forhold til normale priser for et slikt løp at han ikke kunne takke nei.

– For meg har det ikke vært så mange veier å gå i TCR. Så jeg har aldri vært noe gira på det. Det blir heller ikke det samme som GT3, som jeg drømmer om. Men - målet mitt har alltid vært langdistanse, og nå får jeg smaken på det ofr første gang. Man får mye erfaring med folk som har veldig god kompetanse på dette. Så handler det om å finne riktig vei inn i langdistanseracingen, sier han.

– Så det blir ikke flere løp med deg og teamet denne sesongen, tror du?

– Det er ikke signert noe. Vi har jo snakka litt på det, og vi jobber jo med våres mål, på en måte. Så skulle ting klaffe og det oppstår en god mulighet, så må man bare vurdere det, poengterer Emil.

Powered by Labrador CMS