Emil (16) i duell mot Formel 1-verdensmester: – Jeg skal gjøre mitt for å jekke han ned litt
Bilsporttalentet 2018 vs. F1-mesteren fra 1997. Det er ikke akkurat den duellen man først hadde sett for seg.
Men det er altså realiteten når Porsche Carrera Cup Scandinavia sesongåpner på svenske Knutstorp denne helgen.
Fire nordmenn er påmeldt til den skandinaviske Carrera-cupen denne sesongen, og mest spenning er det kanskje tilknyttet 16-årige Emil Heyerdahl som gjør sin første sesong med tak over hjelmen. Dette sammen med Roar Lindland, Roger Hermansen og Ole William Nærsnes, alle førere kjent fra i fjor.
Ny utfordring
Men sesongstarten får altså en liten snert. For de har klart å få en gjestefører som intet mindre heter Jacques Villeneuve. Mange husker ham fra 90- og 2000-tallet som Formel 1-fører, og er også den foreløpig siste som har tatt et VM-gull for Williams, nærmere bestemt i 1997, altså 21 år siden. Ved siden av er seieren fra Indy 500 i 1995 og andreplass på Le Mans i 2008 andre fjærer i hatten for kanadieren.
– Jeg ser frem til å møte svenske fans og få kjøre Porsche 911 GT3 Cup på Knutstorp. Jeg har skjønt at det er en veldig teknisk bane, så det blir en morsom og spennende utfordring å oppleve både bil og bane, sa Villeneuve i en uttalelse gjennom Porsche da nyheten ble kjent.
Og blant de norske utøverne er det kanskje knyttet mest spenning til «rookien» Emil Heyerdahl. Han kjører en førstegenerasjons 911 GT3 Cup, som følge av at han er for ung til å kjøre andregenerasjonsbilen, hvilket gjør at han har en liten ulempe spesielt på effekten.
Legende og helt for Emil
Men testene så lovende ut, og Heyerdahl trodde knapt sine egne øyne da han leste at den kanadiske mesteren fra 1997 vil stå på samme startstrek som han selv.
– Jeg må si jeg føler meg svært privilegert som får lov til å kjøre mot Formel 1-legenden Jacques. Jeg vokste opp med å se ham direkte på TV-en hjemme da jeg begynte å drømme om å bli en racingfører. Så det er jo helt enormt å være en helt vanlig gutt på 16 år fra Bjørkelangen som får lov til å kjøre mot en slik fører og kunne målet nivået sitt opp mot en av forbildene og legendene, sier Heyerdahl til Parc Fermé.
Selv anslås det at den siste generasjons 911 GT3 Cup kan være så mye om 0,4 sekunder raskere per runde, og sammenlikner man CVene, så er det nærmest David mot Goliat. Det stopper ikke Heyerdahl fra å drømme.
– Det skal sies at jeg nok har et lite forsprang med tanke på at jeg har vært svært bøye med forberedelser gjennom vinteren og våren, så jeg skal gjøre mitt for å «jekke ned» legenden litt, humrer Heyerdahl.
Trygg og komfortabel i bilen
Gjennom året, med en svakere redskap enn de fleste andre, så har han egentlig ingen andre ambisjoner enn å få mest mulig kjøretrening og samle så gode plasseringer som mulig etter forutsetningene. På toppen er det nok ventet at Roar Lindland vil ligge og kjempe gjennom hele sesongen, mens det er spennende å se hva de norske outsiderne Nærsnes og Hermansen kan utrette.
Heyerdahl håper først og fremst å være beste førstegenerasjonsbil, samtidig som en Topp 10-plassering alltid vil smake godt i debut-sesongen.
– Ettersom jeg har fått svært lite tid i bilen, så føler jeg meg overraskende komfortabel og klar for sesongstart. Det er en krevende bane, men det er midt i blinken for min del for å testegrensene og komme inn i «fightmodus» sammen med 25 andre biler og erfarne førere, sier Heyerdahl.