Det er en mildt sagt heftig doning for en 16-åring dette, en illsint Mercedes-AMG GT4, som Emil Gjerdrum nå har kommet godt inn i. Slik oppsummerer han et innholdsrikt og lærerikt debutår i den tyske GT4-serien som samkjøres med DTM.

Emil (16) hyller teamkompisen for viktig lærdom i et beintøft GT-felt i utlandet

Det er ingen skam å ha en litt raskere teamkamerat når det bidrar til å gjøre deg selv enda raskere. Det merker i alle fall Emil Christian Gjerdrum.

Publisert

RACING: Det har mildt sagt vært en berg- og dalbanesesong for Emil Gjerdrum som nybegynner i internasjonal GT-racing, der han i en alder av 16 år har valgt å satse på DTMs supportklasse med GT4-biler, ADAC GT4 Germany. Kombinasjonen av likesinnende av unge og ambisiøse utøvere, kombinert med flere allerede etablerte førere innenfor GT-racing, gjør klassen svært konkurransedyktig - spesielt for en som er i en så tidlig utviklingsfase som Gjerdrum.

RACING: Det har mildt sagt vært en berg- og dalbanesesong for Emil Gjerdrum som nybegynner i internasjonal GT-racing, der han i en alder av 16 år har valgt å satse på DTMs supportklasse med GT4-biler, ADAC GT4 Germany. Kombinasjonen av likesinnende av unge og ambisiøse utøvere, kombinert med flere allerede etablerte førere innenfor GT-racing, gjør klassen svært konkurransedyktig - spesielt for en som er i en så tidlig utviklingsfase som Gjerdrum.

Det startet nesten overveldende da teamkamerat Alex Connor i Mücke Motorsport satte andretid på årets første kvalifisering. Naturlig nok har ikke Gjerdrum såpass tidlig på året klart å matche teamkameratens tempo, men sammen tok de sjetteplass i første løpet. Den store kontrasten kom på Nürburgring for to uker siden da begge endte med krasj og brutt løp.

Pitstopp og sjåførbytte gjør at den tyske GT4-serien har et ekstra spenningsmoment ved seg, noe Emil Gjerdrum tror er en del av grunnen til at han oppfatter at mange også har stor interesse for supportserien til DTM.

1500 kil og 550 hestekrefter

Så innimellom alle blandede følelser; det har vært en helt enorm læring og progresjon for Gjerdrum, som denne helgen gjør seg klar for et nytt dobbeltløp, denne gang på Lausitzring sammen med Dennis Olsen og de andre DTM-førerne i hovedløassen.

– I starten syns jeg jo at bilen gikk veldig fort, men det er noe man er blitt vant til. Så har man lært seg litt bremsemetoder og hvordan man skal kjøre bilen. Denne kan man jo ikke kjøre som en vanlig bil, for den er så tung og har så mye effekt. Så problemet er at man må bremse seg ferdig og gi gass med en gang. Om man skal trille gjennom svingen så blir den bare ustabil. Den er jo veldig tung, 1500 kilo og 550 hestekrefter, forteller Gjerdrum om opplevelsen av å kjøre sin Mercedes-AMG GT4.

De er nå halvkjørt sesong, og enn så lene er de nede på en 18. plass sammenlagt. Det bruker ikke Gjerdrum mye energi på. Han fokuserer på egen læring og sitt eget press, framfor å ha konkrete plasseringsmål. Samtidig har han to klare pekepinn som han har å strekke seg etter:

Alex Connor (19) og Emil Christian Gjerdrum (16) utgjør duoen i bil nummer 18 i den tyske GT4-serien. Og for Emil har Alex vært en uvurderlig støttespiller og teamkompis.

– Jeg har en påstand om at hvis vi har riktig oppsett og alt fungerer greit både for oss og alle andre, så kan vi ligge innenfor topp fem. Kanskje pallplass på en ekstra god dag. Det er i alle fall slik jeg er det etter testen vi hadde på Nürburgring. Da klarte jeg å øke farten, og det var sikkert åtte tideler på runden mellom meg og Alex før Nürburgring, og jeg endte til slutt med å ligge rundt to tideler bak ham. Noen runder til og med raskere også, sier Gjerdrum og viser til at han ikke var i nærheten av dette tempoet før sesongstart.

Erfaring fra britisk formelbil

For 19-årige Connor har vært en svært god teamkamerat for 16-åringen. Og han føler selv han er avhengig av en med mer erfaring og høy fart i kroppen når han i en så ung alder allerede prøver seg innenfor GT-racing i utlandet.

– Altså, han er jævlig rå. Han har kjørt britisk Formel 3 og Formel 4 og masse forskjellige serier og hjelper meg veldig godt med å forstå data og alt mulig rart. Det er jo tingj eg ikke var så vant til å drive med før heller. Han er veldig flink, og da er det fint å ha noen å strekke seg etter, sier Gjerdrum om forholdet til teamkameraten.

Å være en del av DTM-sirkuset er han takknemlig for. Og det var en overgang å komme fra lille Norge med gokart og annen mer beskjeden standardbilkjøring til et såpass stort sirkus som mesterskapet er, fortrinnsvis i Tyskland.

– Det å komme til dette sirkuset har vært veldig, veldig kult, og det er fett at så mange har interesse for sporten vår. I og med at DTM nå er GT3-biler, så har tyskerne funnet ut at det er vel så spennende å følge med på GT4. Det går ikke veldig mye langsommere, men det er kanskje enda mer fighting. I tillegg er det ekstra spennende med sjåførbytte, som gjør det strategimessig veldig kult, sier han.

Powered by Labrador CMS