Emil (15) får kjenne DTM-sirkuset på nært hold: – Det er litt surrealistisk å være her
Han hadde lovende utvikling i gokart, men Emil Christian Gjerdrum har alltid drømt om å konkurrere i bil. Nå får han virkelig kjenne en smak på den store drømmen.
RACING: På Oschersleben i Tyskland denne helgen skal Dennis Olsen starte jakten på gullmedaljen i et av verdens klart tøffeste racingmesterskap. Men Olsen er ikke eneste nordmann på startlistene til helgens arrangement.
Foruten DTM så følger det flere såkalte supportklasser, slik vi kjenner til i andre racingmesterskap. Og det tyske GT4-mesterskapet, som nå er slått sammen med fjorårets DTM Trophy, er på mange måter trinnet rett bak prestisjefylte DTM, og det har vi i år en norsk unggutt med for første gang.
Emil Christian Gjerdrum tar nemlig et monstersteg i sin karriere denne sesongen der han har satset på GT-racing med Mercedes-teamet Mücke Motorsport, et velrennomert team på dette nivået med god støtte fra Mercedes.
Kommer fra tysk standardserie
Han er 15 år og fra Oslo, og kjenner nå for første gang på hvordan den profesjonell tilværelsen i internasjonal racing kan arte seg ved å være tett på DTM-sirkuset.
– Det er litt surrealistisk å være her å kjøre en slik bil som del av DTM-sirkuset. Disse løpshelgene i Europa er jo veldig populære, og det er fantastisk å se så mye interesse rundt motorsporten her nede, sier Emil Gjerdrum til Parc Fermé.
Han var norsk bilsports kandidat til FIA Academy Trophy i gokart i 2020, og i fjor prøvde han seg i bil for første gang med den tyske standardbilserien Tourenwagen Junior Cup. Og naturlig nok er det en ny verden å gå fra en liten og smidig gokart til en større doning med tak og vinduer.
– Det er klart det er en stor overgang å gå fra gokart til bil, men jeg har lært mye av gokart som jeg har brukt og hatt godt nytte av. Å kjøre en GT4-bil er mer avansert enn en standardbil med mye justeringsmuligheter på oppsett av bil og justeringer inni bilen, men da er det veldig bra å ha et team som optimaliserer bilen i forhold til bane og førerforhold, sier 15-åringen.
Tidlig overgang
I norsk racingsammenheng har vi også de siste sesongene sett en ørliten tendens i at flere lovende gokartførere hopper tidlig over på bil, eksempelvis Felix Heiberg, Isabell Rustad og nå Gjerdrum som for å jevne noen. Stadig lavere aldersgrenser har gjort dette mulig, og i flere bilsportgrener nå er terskelen stadig senket.
– Dersom det er bil man vil drive med er det er det en fordel å starte så tidlig som mulig for å få erfaring fra en tidlig alder. Takket være NBF kan man starte med formelbil fra året man fyller 14 og standardbil fra året man fyller 15, som kanskje bidrar litt til at flere vurderer steget opp. Samtidig er det jo fint å bruke gokarten til å trene siden det er flere treningsmuligheter enn i bil, sier Gjerdrum
Hans teamkamerat Alex Connor kvalifiserte til en andreplass til lørdagens første løp, og hadde tredjeplassen i løpet da Gjerdrum tok over. Dessverre gjorde Asker-gutten en liten feil tidlig i sitt løp, men hadde god og jevn kjøring gjennom resten av løpet. Etter en beintøff duell mot Porsche-fører David Jahn på tampen av løpet ble det en hederlig sjetteplass for Gjerdrum i hans aller første store internasjonale GT4-løp.