EM-drømmen røyk for Marius (21) – slik tar han situasjonen med et smil
Å kjøre for et italiensk team i koronaåret 2020 kunne enkelt og greit ikke la seg gjøre. Marius Bermingrud har det likevel ganske så greit selv om han står på bar bakke.
Bedre tid til jobb, ingen penger brukt på rallycross hittil i år og mengder med billig kjøretrening gjennom asfaltracing gjør at gladgutten fra Vestfossen og Skollenberg ikke rynker på nesen og feller en tåre.
For da han tok valget om å kjøre for italienske Tedak Racing, som hadde store ambisjoner i EM i Super 1600 med deres hissige Alfa Romeo-doninger, så var det med selvtillit og pondus om at det potensielt kunne bli store greier.
LES OGSÅ: Stort dilemma for Marius når han skal utfordre europaeliten i Rallycross-EM
Men koronaen tok overhånd over verden, og hittil i år er det altså blitt null satsing på rallycross. Bermingrud kan bekrefte at det heller ikke blir noe satsing i europamesterskapet på nåværende tidspunkt slik det lå an tidligere år.
– Det ble jo fryktelig mange samtaler fram og tilbake. Teamet måtte jo stenge helt ned da de holder til omtrent midt i Milano, som nærmest har vært sentrum for koronaen der nede. Så det har vært vanskelig for dem og mange tapte inntekter. Så nå er alt på stedet hvil. Det franske mesterskapet kan være et alternativ, men jeg vet egentlig ikke hva det blir til nå, sier Bermingrud til Parc Fermé.
De var også i samtaler om å vurdere NM, men det ble for kostbart og komplisert til at de turte å satse noe særlig på det. Bermingrud har fortsatt bruksrett på bilen han vant i Höljes med i fjor, en Skoda Fabia, men han vet ikke hvorvidt det vil smake mer enn det koster med å starte fra scratch med dette med såpass få løp igjen av sesongen.
Har liten framtidstro på Super 1600
Samtidig understreker Bermingrud at han har begrenset tro på Super 1600-klassen sin framtid i det lange løp, i takt med hans egne ambisjoner, nå som han har mistet en hel sesong.
– Det er vel nærmest hugget i stein at denne klassen kommer til å dø ut. Du vet at de slutter med den klassen før eller siden når ting skal over på elektrisk. Så på en måte er man dødsdømt om man prøver alt man kan nå. Jeg skulle jo gjerne fortsatt utviklinga nå, men når du vet at pengene som kommer inn enten er fra jobben som snekker, eller fra spons, så er det ikke så lurt å bare stupe ut i det med huet først nå, sier 21-åringen videre.
– Så det har egentlig vært godt å hvile litt i år for din del?
– Ja, jo - det er jo klart. Det er veldig deilig i en kort dose. Så kommer abstinensene ganske fort. Men det er egentlig en veldig enkel situasjon å akspetere, slik det har vært over hele verden. Det er ikke noe man får gjort noe med uansett. Jeg tenker det er lurt å bruke pengene smartere, og jeg er heldig med at jeg har sponsorer som fortsatt er med. Mange av de er ikke hentet inn enda, da det ikke er noe vits å loppe firmaene nå og ikke få noe til neste år, sier han.
Baneracing som kjøretrening
Og det han mener med «smartere bruk» av penger, så handler det om at han har kjørt den første NM-runden i asfaltracing i år, i GT5-klassen i en innleid Peugeot 206, og at han håper på å få til én runde til. Kanskje to. Asfaltracingen er i hans øyne svært god kjøretrening for en som egentlig driver med rallycross.
– Ja, noe så vanvittig også- Jeg lærte utrolig mye på første løpet. Man får testet så mye mer enn på rallycross, og man lærer seg kjøreteknikk på en helt annen måte. Man har jo selvfølgelig mye bedre tid der ute, men jaggu går det jo på mange måter mye raskere med denne GT5-bilen enn med Super 1600-bilen.
– Har du noen spesielle ambisjoner med racingen nå i mellomtiden?
– Det er mest for egen mestring. Jeg skal i utgangspunktet ikke kunne vinne med den bilen jeg får disponere. Samtidig koster dette jo en fjerdedel av hva det ville gjort med rallycrossen, samtidig som det kanskje er fire ganger så mye kjøring, slår Bermingrud fast.