E85-utfordringer i norsk rally - flere frakter drivstoff i bilen under fartsetappene

Bioetanol kombinert med standard drivstofftank gjør at flere enten går bensintom eller må bryte regelverket for å kjøre et NM-løp. Forslaget til løsning er like enkel som den er vanskelig.

Publisert
Problemet har oppstått etter at stadig flere rallybiler i Norge kjører på bioetanol, såkalt E85, som har et høyere forbruk enn biler som kjører på pumpebensin eller høyoktan race-fuel. I forbindelse med NM-åpningen på Sigdalsrally for halvannen uke siden var det et titalls biler, etter hva Parc Fermé kjenner til, som var nødt til å bryte regelverket hva gjelder bensinfylling for å kunne fullføre løpet. Årsaken er at de aktuelle bilene kjører med standard drivstofftank, som har mindre volum enn de alternative FIA-sertifiserte tankene, som gjerne er 20-30 liter større enn en originaltank.

Fikk dispensasjon

Fordi forbruket øker med cirka 30 prosent ved bruk av bioetanol, vil flere rallybiler slite med ikke å gå bensintom dersom det både er lange etapper og lange transportetapper uten tilrettelagt bensinfylling underveis. Flere i rallymiljøet som Parc Fermé har snakket med ønsker en endring i regelverket for å tilpasse seg E85-drivstoff på ordinære tanker. En av de aktive utøverne som står fram om dette ønsket, er Ole Gunnar Skogli, som ikke har kjørt rally enn så lenge i år. Han forteller åpent at han tidligere har vært nødt til å bryte regelverket. Dette gjaldt to tilfeller ved Aurskog-Høland Rally og Rally Sørland, begge løp i 2013. – Selv har jeg måttet ty til løsning ved å sette ut to kanner langs transportetappene hvor jeg selv fylte, fordi vi ikke ville rukket fram til neste bensinfylling. – Dette er jo ikke lov, men da dette var nødvendig så spurte jeg arrangøren på forhånd og fikk dispensasjon til det. Men en arrangør kan ikke drive å skrive dispensasjoner hele tiden, man trenger et regelverk som gjør det enkelt for både deltakere og arrangører, sier Skogli til Parc Fermé. LES OGSÅ: Rallyseksjonens nye leder ser fram til å ta tak i flere utfordringer
Problemet har oppstått etter at stadig flere rallybiler i Norge kjører på bioetanol, såkalt E85, som har et høyere forbruk enn biler som kjører på pumpebensin eller høyoktan race-fuel. I forbindelse med NM-åpningen på Sigdalsrally for halvannen uke siden var det et titalls biler, etter hva Parc Fermé kjenner til, som var nødt til å bryte regelverket hva gjelder bensinfylling for å kunne fullføre løpet. Årsaken er at de aktuelle bilene kjører med standard drivstofftank, som har mindre volum enn de alternative FIA-sertifiserte tankene, som gjerne er 20-30 liter større enn en originaltank.
Ole Gunnar Skogli, her fra klasse 13 i Rally Hadeland i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen)

Fikk dispensasjon

Fordi forbruket øker med cirka 30 prosent ved bruk av bioetanol, vil flere rallybiler slite med ikke å gå bensintom dersom det både er lange etapper og lange transportetapper uten tilrettelagt bensinfylling underveis. Flere i rallymiljøet som Parc Fermé har snakket med ønsker en endring i regelverket for å tilpasse seg E85-drivstoff på ordinære tanker. En av de aktive utøverne som står fram om dette ønsket, er Ole Gunnar Skogli, som ikke har kjørt rally enn så lenge i år. Han forteller åpent at han tidligere har vært nødt til å bryte regelverket. Dette gjaldt to tilfeller ved Aurskog-Høland Rally og Rally Sørland, begge løp i 2013. – Selv har jeg måttet ty til løsning ved å sette ut to kanner langs transportetappene hvor jeg selv fylte, fordi vi ikke ville rukket fram til neste bensinfylling. – Dette er jo ikke lov, men da dette var nødvendig så spurte jeg arrangøren på forhånd og fikk dispensasjon til det. Men en arrangør kan ikke drive å skrive dispensasjoner hele tiden, man trenger et regelverk som gjør det enkelt for både deltakere og arrangører, sier Skogli til Parc Fermé. LES OGSÅ: Rallyseksjonens nye leder ser fram til å ta tak i flere utfordringer

Ti liter på SS-mila

Og han drar frem sikkerhetsaspektet i dette ved at flere deltakere velger på egen risiko å ta med seg bensin inne i rallybilen, noe som både går på akkord med sikkerheten og åpenbart bryter regelverket. – Det går jo på sikkerheten løs dette, selv om jeg ikke forsvarer å ha med bensinkanne i bilen. Alternativet blir jo at man ikke kommer i mål fordi man går tom for bensin. Skogli forteller at dette gjelder spesifikt Klasse 13, de eldre firehjulsdrevne rallybilene. De aller fleste kjører i dag med E85-drivstoff, men flere av bilene har ikke konvertert til større tanker, til tross for at drivstofforbruket øker. Så mye som ti liter per mil på fartsetappe og tre liter per mil på transport er beregnet forbruk på sitt høyeste. – Å «mappe» om motoren til vanlig bensin igjen er dyrt, samtidig som du mister konkurransefortrinnet alle andre har ved å bruke E85. Og det blir enda dyrere om man må kjøpe og installere en større tank enn originaltanken i bilen, fordi arrangørene ikke kan forholde seg til en annen utregningsformel, sier Skogli. Utregningsformelen han sikter til er at arrangøren er pliktig til å beregne én liter drivstoff per SS-kilometer og 0,3 liter drivstoff per transportkilometer, og dette tallet skal ikke overstige 60. Denne formelen har vært arrangørenes utgangspunkt i flere år og var så å si aldri et problem før de siste årene hvor E85 er blitt et veletablert drivstoff også for biler som ellers kjører med standardtank.

Viktig punkt på «årshjulet»

Formelen henger akkurat sammen med det estimerte forbruket til en trimmet firehjulsdreven rallybil (klasse 13 i dette tilfellet, journ.anm), men det gir ingen rom for marginer ved for eksempel tyngre og løsere føre ute på skogen, eller om man for eksempel skulle stå fast og bruke ekstra drivstoff uten å flytte seg en meter. – OK, kanskje en arrangør må legge om løpet og etappene sine om formelen forandres, men alternativet blir at folk ikke stiller til start fordi kostnadene blir for høye for de forandringene de må gjøre, sier Skogli. Leder for rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund, Arne-Ingar Stulen, er bevisst på dette problemet. Da vi omtalte hans planer og tanker rundt sin ferske lederrolle i rallyseksjonen, fortalte han om «årshjulet» med flere saker han ønsker å ta opp. – Sånn skal det ikke være, og dette er noe av det viktigste som står på årshjulet mitt, sier Stulen til Parc Fermé. Han har full forståelse for frustrasjonen, og ikke minst at det går på sikkerheten løs når deltakere tar stor risiko og bryter lovverket både ved å fylle drivstoff utenfor planlagt og organisert drivstoffylling, og ikke minst at dette blir transportert inne i bilene gjennom fartsetapper. Selv er han godt kjent med problemet fra sin aktive tid som kartleser, og han har selv allerede vært i dialog med flere i rallymiljøet om denne utfordringen. Rallyseksjonen skal også ha fått flere formelle henvendelser og innspill rundt denne tematikken.

Vil snakke med arrangørene

Ifølge Stulen er første bud framover å orientere arrangørene om problemet, men Stulen er enig i at det kan vurderes å forandre på utregningsformelen, uten at dette er noe han lover eller sier bastant ja til. – Vi må se igjennom regelverket tydeligere og ha en kommunikasjon ut mot arrangørene. Det er viktig at de først og fremst er klar over problemet, sier Stulen. Løpsleder for Rally Finnskog, Stig Rune Kjernsli, ser på denne saken fra to ulike roller. Selv sitter han i rallyseksjonen sammen med Stulen og er åpen for å ta imot innspill for å gjøre dette lettere for deltakere. Samtidig ser han dette på som en utfordring fra arrangøren sin side ettersom han er løpsleder for Rally Finnskog og har jobbet med løpsledelse og arrangement i mange år. – Skal formelen forandres, så vil det først og fremst gå utover servicemannskap som må kjøre rundt omkring for å fylle på flere plasser i løpet av dagen før man i det hele tatt kommer på service. Det enkleste hadde nesten vært å forby E85, sier Kjernsli spissformulert.

Forstår frustrasjonen

Under Rally Finnskog kommende helg er formeltallet lik 51,55 fra startrampa til før SS3, hvor det er tilrettelagt bensinfylling, etter Parc Fermés kalkulering. Mellom SS3 og service ut blir formelløsningen 34,86. Dermed har arrangøren holdt seg under den gylne maksgrensa på 60 som skal indikere antall liter som brukes, selv om det fra startrampa til SS3 kan bli en utfordring for førere som blir utsatt for ekstra forbruk utover det formelen tar høyde for. Han ser utfordringene for deltakerne som ønsker å kjøre på E85 med standardtank, men mener samtidig man møter seg selv litt i døra ved at man velger å stille til start med denne kombinasjonen. – E85 er jo ikke standard drivstoff på disse bilene, og velger du å kjøre med et endret motorprogram på bilen for å bruke E85, så forandrer det også forutsetningen for tanken du bruker. – Men hvis førere som har kjøpt E85-mappede biler med standardtank ikke kan kjøre uten å gå tom for bensin, eller bryte regelverket, så er alternativet at de ikke stiller til start. Hva tenker du om det?  – Det lytter jeg selvfølgelig til, og jeg forstår at situasjonen er vanskelig for deltakerne. Som arrangør er vi nå fornøyd med å ha kommet over 80 deltakere igjen, og skal man arrangere billøp og få det til å gå rundt, så er man avhengig av at så mange som mulig stiller opp, sier Kjernsli.
Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Skjønner ikke at dem tør

Selv om han er kritisk til en umiddelbar formel-forandring, så presiserer han at det er noe han kommenterer først og fremst fra et arrangørperspektiv. Samtidig forsvarer han ikke at det transporteres drivstoff i bilen, og ser på dette som høyrisiko fra deltakerne. – Jeg skjønner ikke at dem tør det. Jeg vet ikke om de har sett hvordan slikt stoff brenner, men det er en flamme som nesten er usynlig, sier Kjernsli. – Kommer dere i Rally Finnskog til å ha noen ekstraordinære kontroller med fokus på det å ha med bensinkanner inne i rallybilene? – Hva våre tekniske kontrollører vil finne på, det vet jeg ikke, men juryen kan jo for eksempel pålegge ekstra observasjoner under løpet, sier løpslederen. 
Stig Rune Kjernsli, løpsleder for Rally Finnskog og medlem av rallyseksjonen. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS