Ayla Ågren under fjorårets W Series-sesong. I år står hun på sidelinjen som seriens eneste reservefører.

Drømmen om IndyCar lever fortsatt selv om Ayla mistet sin faste plass i W Series

Selv om det ikke ble noe fulltidssete i W Series for Ayla Ågren i år, har det langt ifra satt en stopper for racingdrømmen til 28-åringen.

Publisert

W SERIES: Motorsportverden er nådeløs og det finnes sjeldent jobbsikkerhet skal man holde på profesjonelt. Det har Ayla Ågren (28) fått kjenne på da ho ble plassert på sidelinjen i W Series-mesterskapet til fordel for andre førere.

W SERIES: Motorsportverden er nådeløs og det finnes sjeldent jobbsikkerhet skal man holde på profesjonelt. Det har Ayla Ågren (28) fått kjenne på da ho ble plassert på sidelinjen i W Series-mesterskapet til fordel for andre førere.

Ågren, som er bosatt i USA, fikk kjøre full sesong i fjorårets W Series som fungerte som supportserie for Formel 1. Slemmestad-jenta kjørte inn til en 17. plass i fjor, et resultat som ikke var godt nok til et nytt fulltidssete.

Hun har tidligere hatt lang fartstid fra andre formelbil-serier i USA, og hun drømmer fortsatt om å komme til IndyCar. Selv om rollen som mesterskapets eneste reservefører ikke er den mest optimale for 28-åringen er det fortsatt en mulighet hun setter pris på.

Selv om sjansen er liten er det fortsatt en mulighet for at vi får se Ågren bak rattet på en Tatuus Formel 3-bil også i år.

Ikke fornøyd med fjoråret

— Det er ikke akkurat den situasjonen jeg vil være i. Jeg vil aller helst være fulltidsfører, men for min del må jeg bare tar de mulighetene jeg får, og for min del er dette den ene muligheten jeg har på å få et sete, sier Ågren til Parc Fermé.

Det betyr i praksis at Ågren vil være den første personen arrangørene tar kontakt med skulle ei av de andre jentene ikke kunne stille til start. Hun vil også være aktuell skulle det vise seg at en av de valgte førerne ikke presterer godt nok.

— Aller første scenario som kommer opp i forhold til dagens situasjon er korona. Men serien har også muligheter til å bytte ut en fører hvis noen ikke viser progresjon eller gjør mye feil, men det er jo ikke akkurat sånn man har lyst til å få seg et sete, sier hun.

28-åringen var ikke spesielt fornøyd med fjorårets sesong, men hun følte hun glimtet til noen ganger i sesongen. Det tror hun kan ha gitt henne fornyet tillit hos arrangørene om at hun er en sikker fører som kan hoppe inn om det trengs.

Ågren setter pris på at W Series nå satser stort internasjonalt, at de ikke bare er med Formel 1 i Europa men at mesterskapet også tar turen innom USA, Mexico og Japan.

— Jeg syns det er kult at de får den «exposuren» som de er villige til å satse på, sier Ågren.

Alltid i nærheten av banen

Selv om Ågren nå har betraktelig bedre tid utenfor bilen, er hun alltid involvert med racing. Hun jobber sammen med HRX som produserer sikkerhetsutstyr og kjøredresser i USA. Samtidig «coacher» hun førere og jobber som spotter mens hun venter på mulighetene på å få kjøre billøp.

Ayla Ågren, her som spotter under Indy 500 i fjor.

Hun er heller ikke en ukjent figur i IndyCar-sirkuset. Hun har vært tilstede på så og si alle IndyCar-løpene de siste tre årene, hvor hun ofte møter på en annen kjent racing-personlighet.

— Jeg ser Bryan Herta nesten hvert IndyCar-løp. Det er hyggelig å være i nærheten av der alt startet i første omgang, forteller Ågren.

I slutten av fjoråret kjørte hun i et lavbudsjettsmesterskap kalt World Racing League for Herta. Selv om ingenting er bestemt enda er det snakk om at hun skal kjøre flere løp i det mesterskapet.

Drømmer fortsatt om IndyCar

Slemmestad-jenta har kjørt i USA siden 2012. Gjennombruddet hennes kom i 2014 da hun vant det amerikanske Formel 1600-mesterskapet. Deretter gikk hun opp neste grad til Formel 2000. Det skulle vise seg å bli svært vanskelig for Ågren. I 2016 og 2017 hadde hun kun råd til å kjøre halv sesong, det endte opp med å sette en stopper på den aktive karrieren den gang.

Heldigvis så var ikke racingdrømmen helt over for Ågren da hun fikk beskjed om at hun var en av de utvalgte til å kjøre W Series i 2020-sesongen. Dessverre ble serien avlyst det året, som betød at «comebacket» måtte vente til 2021-sesongen.

Det er fortsatt liv i IndyCar-drømmen til Ågren. Hun er tydelig på at det er målet, men at det ikke er mange muligheter man får i racing.

— IndyCar er absolutt fortsatt målet, men i forhold til å ta det man kan få, så vet jeg at det ikke er mange muligheter man får i racing, og da har man begynt på tenke tanken om å kjøre andre steder. Det har jeg gjort ved flere anledninger. For meg virker det som om det blir mer realistisk med sportsvogn eller noe i den retningen der, sier hun.

I fjor kjørte Ågren noen løp i Langdistanse-EM, noe hun gjerne vil gjøre mer av. Men fra et bosted ønsker hun fortsatt å bli værende i USA. Skulle IndyCar-drømmen gå i oppfyllelse, sier Ågren at det optimale er å ha to år i IndyLights-klassen først for å få nok erfaring mot IndyCar.

Powered by Labrador CMS