Dro på guttetur for å lansere nyheten: – Jeg har allerede felt en tåre i dag
Petter Solberg trengte hytta og sønnen rundt seg for å stålsette seg for dagen hvor han lanserer en tøff nyhet.
RALLY/RALLYCROSS: «Petter Solberg legger opp». Det er fire ord enhver norsk bilsportinteressert, ja kanskje til og med de fleste nordmenn, kjenner stikker litt ekstra.
Men før man går så drastisk til verks så vil Petter Solberg være klar på at dette altså gjelder kun VM-satsing. Legge helt opp, typ slutte med bilsport overhodet, det vil han aldri gjøre.
– Jeg føler jeg måtte ut med dette på en profesjonell måte. Men det går ikke an å sende ut en pressemelding å si at man «legger opp». Man legger aldri helt opp som bilsportutøver. Men på VM-nivå, ja.
– Men det er altså slutt på VM-seire og VM-titler. Den tiden kan vi nå konstatere er over?
– Ja. Det er derfor dette er en tøff dag. Jeg har vært våken siden klokken seks og telefonen begynte å ringe med en gang. Så denne dagen er hard. Nå sitter jeg på hytta og drikker kaffe, jeg sitter foran peisen sammen med bikkja. Vi er på guttetur, Oliver og jeg, mens Pernilla er ute på jobbtur. Dagen her blir spesiell. Jeg har allerede felt en tåre i dag, sier Petter Solberg i et langt og åpenhjertig intervju med Parc Fermé denne onsdags morgenen.
Guttetur med Oliver
Sist helg var spesiell. Første gang en VM-runde i rallycross uten Petter på startstreken. For første gang hadde han ordentlig tid til å fordøye bilsporten fra TV-skjermen på en måte han aldri har fått gjort før.
– Jeg har sett på alt av motorsport i helga. Det er fader i meg helt sjukt. Man er jo klin gær’n når man kan gjøre dette, sier 44-åringen som en litt uvant situasjon som en sofasupporter for internasjonal bilsport.
– Men det var helt OK. Det gjorde meg ikke så mye at jeg ikke kjørte sjøl, sier Solberg på spørsmål om hvordan det var å se en VM-runde i rallycross for første gang fra utsiden.
Å koble av på hytta på Geilo er Petters perfekte sted for å lade batteriene, reflektere og kun fokusere på å kose seg. Ingen nødvendige sponsor- eller PR-oppdrag er i tankene denne dagen. Ingen tester, møter, treningsøkter. Kun han og Oliver sammen.
– Men vi er på treningsleir, altså. Går litt på ski, koser oss og slik.
– Dette er kanskje din første ordentlige guttetur med Oliver?
– Siste gutteturen vi hadde, på en måte, var vel i Jordan i 2010 på VM-runde. Da var jo Oliver liten. Og under løpet så var det kongen og prinsen som satte barnevakt, minnes Petter.
Manager for Oliver er uaktuelt
Nå er Oliver altså blitt nærmere ni år eldre. Han begynner å bli en voksen gutt. Han har allerede begynt på eventyret om å sikre Solberg-arven i internasjonal bilsport. Subaru-kontrakten i år er én ting. Allerede herjer han med R5-bil på veldig få løp.
– Han er i en tøff omstilling om dagen. Han går inn i en meget tøff situasjon som han takler veldig bra. Han vet hvor mye dedikasjon som må til. Han vet hva som kreves. Samtidig er det hans eget valg å finne ut av hvor tøft dette er, og det er han veldig reflektert over, sier Petter om sønnen Oliver.
I pressemeldingen som ble sendt ut onsdag morgen understreker Petter hvor viktig det er å være tilstede som far for Oliver. En manager-rolle er derimot totalt uaktuelt.
– Man kan aldri være manager for sin egen sønn. Men jeg har alltid råd å bidra med på den tekniske biten, og at ting ikke går skeis med oppsett og slik.
– Alle seire var store på hver sin måte
Han har fortsatt mange drømmer for framtiden. Som han er tydelig med å understreke; han legger ikke helt opp. For han er det helt umulig. Nå er det «one-offs», som han selv sier, som gjelder.
Stille opp i enkeltløp, enkeltshow og andre arrangementer å vise seg fram. Til ren underholdning og glede, uten press på seg for å levere toppresultater og mesterskapstitler. Den tiden er forbi. Og det gir tid for refleksjon.
– Er det noen ting som fortsatt sitter litt langt inne? Som du ikke føler du fikk oppnådd?
– Vet du hva, nei. Jeg er fornøyd. Det må jeg være. Det er jo blitt fem VM-gull, om du tar med team-gullene i tillegg. Siden jeg begynte med radiostyrt bil i 1987, så har jeg vunnet alle klasser og kategorier jeg har stilt opp i. Jeg må jo bare være kjempefornøyd med det.
– VM-gullet i 2003. Det er kanskje ingenting som topper det?
– Alt jeg har oppnådd har jo vært stort på hver sin måte til sin tid. Også min første bilcrosseier var en stor seier. Alt er jo stort der og da. VM i 2003, selvfølgelig. Men også sølvet i 2002. Og i 2004 var jeg jo enda bedre og raskere enn i 2003. Men endte opp med sølv. Jeg var jo totalt overlegen i 2004, sier Solberg.
– Jeg kom for tidlig inn i VM
Når han ser tilbake på sin egen rallykarriere, om hvordan han ble kastet inn i VM i 1999 etter knapt å ha rukket å ta et NM-gull i rally, så har han etterpå skjønt hvor stor overgang det var. Og at man den gang som 24-åring var så ung og uerfaren, at det nesten var i overkant å fordøye de utfordringene han fikk servert for nå 20 år siden.
– Egentlig kom jeg altfor fort inn i VM, selv om jeg forsåvidt kjørte fort med en gang. Men som sjåfør kom jeg inn for tidlig. Jeg hadde enda mer jeg skulle lært og kontrollert for å få den nødvendige erfaringa. Men jeg klarte å kontrollere ting etterhvert på kort tid.
– Du skulle kanskje tatt et år til i NM, sier du?
– Kanskje. Men det er ikke noe man kan kontrollere når man får muligheten.
Vurderer nytt motorshow
Tilbake disse enkeltoppdragene han skal gjøre i år. Goodwood-festivalen i England er allerede spikret. Samme er bakkeløpet i Målselv og Gymkhana GRiD i Polen. Og du husker kanskje Solberg Extreme Motorshow fra 2009 til 2011? Den flammen setter han gjerne fyr på igjen.
– Ja, å få tilbake Solberg Extreme Motorshow igjen er en av tingene jeg tenker på. Og få inn bredden av norsk bilsport dit. Med gokart, crosskart, bilcross. Ja, egentlig var dette en plan allerede i år, men det rakk vi ikke. Det er viktig at det er kvalitet, og da kan jeg ikke stresse med det i forkant, sier Solberg.
For han er ekstremt imponert over det han ser fra norsk bilsport om dagen. Det er ikke bare rally og rallycross han selv fokuserer på. Unge norske bilsportutøvere som gjør det bra i sine grener er noe han biter seg godt merke i.
– Det er jævlig moro å se. Det å se hvordan unge sjåfører kan se litt annerledes på ting. Vi har utrolig mange gode i Norge om dagen som gjør det bra der de er, sier Solberg.