Dominerte Rallycross-VM - men nå har Johan nesten møtt veggen

Overgangen til WTCR har vært alt annet enn en dans på roser for Johan Kristoffersson.

Publisert

I helgen kjøres den fjerde runden i WTCR, verdenscupen i standardbilracing, og fram til nå har veien mot toppen for resultatlistene vært knallhard, for ikke å si umulig, for Johan Kristoffersson.

Johan Kristoffersson. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I helgen kjøres den fjerde runden i WTCR, verdenscupen i standardbilracing, og fram til nå har veien mot toppen for resultatlistene vært knallhard, for ikke å si umulig, for Johan Kristoffersson.

30-åringen fra Arvika har de siste to sesongene dominert Rallycross-VM fullstendig og vunnet 18 av de 24 siste rundene han har stilt opp i, og tok hjem VM-tittelen på overlegen vis i både 2017 og 2018 sammen med Petter Solbergs Volkswagen-team.

24. plass av 26 førere

I 2019 er historien en helt annen. Kun to ganger har Kristoffersson fullført innenfor poengplass. En åttendeplass i Ungarn og en 15. plass i Slovakia har gitt ham kun åtte poeng og plassert ham helt nede på en 24. plass av 26 førere som har tatt poeng.

Til Kristofferssons trøst er de to gjenværende førerne bak ham teamkolleger i samme bil, men det er uvant kost for Arvika-gutten å ligge så langt bak i sammendraget i et mesterskapet.

– Ja, det har vært veldig tøft. Vi har ikke hatt den farten jeg ønsker, og i Slovakia sist helg fikk jeg tekniske problemer på kvalifiseringen som gjorde at jeg måtte starte bakerst, forteller en åpenhjertig Johan Kristoffersson til Parc Fermé.

Små marginer - store svingninger

Men han henger ikke med hodet. Han vet det er svært tett og jevnt nivå med biler som er forsøkt å balanseres så like som mulig gjennom det såkalte BoP-regelverket.

– Jeg liker utfordringer og forsøker hele tiden å finne ting man kan bli bedre på. Det er et høyt nivå på både team og førere, og i et mesterskap med BoP så kommer det alltid til å være så marginer og store svingninger fra helg til helg, sier Kristoffersson.

Seks ulike førere har vunnet løp på de ni løpene over de tre første løpshelgene som er blitt kjørt. Det er argentisk i topp hvor Nestor Girolami i Honda leder foran landsmann og lagkompis Esteban Guerrieri. 13 ulike førere har vært på pallen på ni løp. Denne helgens kjøres runde 10, 11 og 12 på Zandvoort i Nederland, samme bane hvor det nylig ble kjent at skal huse Formel 1 neste år.

Sliter på raske baner

Det er uvant kost for Johan Kristoffersson å ligge midt i feltet i trafikk, men faktumet er at konkurransen er beintøff og forutsetningene er helt annerledes nå for å ligge i toppen. (Foto: Clement Luck / DPPI)

Kristoffersson henger dog ikke med geipen, selv om WTCR er hovedsatsingen hans i år ved siden av Rally-SM. Han hinter dog om at de har kommet noe uheldig i BoP-oppsettet, som til tross for sin hensikt sjeldent klarer å balansere bilene 100 prosent likt.

– Selve farten vår er OK, men vi må bli bedre på å utnytte dekkene 100 prosent på én runde for å kunne starte lengre fram. Men selv om teamkompisen min i et løp startet fremst, så ble han passert på rettstrekningene og ble til slutt nummer fem. Så vi har et tøft utgangspunkt på raske baner, men på mer tekniske baner passer bilen vår bedre, sier Kristoffersson, som kjører en Volkswagen Golf GTI TCR.

Utover dette er det altså Rally-SM som gjelder. Resten av løpene kjøres på grus, et underlag han fikk sin ilddåp på under Rally Sørland for to uker siden. Der måtte han se seg grundig slått av teamkompis Ole Christian Veiby, men Kristoffersson matchet etterhvert Anders Grøndal og Frank Tore Larsen før han måtte bryte etter nest siste etappe med girproblemer.

Johan Kristoffersson fra Rally Sørland for to uker siden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Å kjøre på grus er kult og vanskelig, men svært lærerikt. Jeg kommer til å fullføre SM-sesongen på grus og det blir tøff motstand med den erfaringen som Patrik Flodin og Martin Berglund har. Men jeg ser fram til å forbedre og utvikle rallykjøringen på grus også, sier svensken.

Powered by Labrador CMS