Disse skal forsvare Skandinavias ære i årets IndyCar-sesong
Til helga er IndyCar-sirkuset endelig i gang igjen rundt fatene i St. Petersburg i Florida. Og den nordiske deltakelsen er større en noen gang.
INDYCAR: Etter en lang pause er det endelig tid for sesongstart i IndyCar. Første løpet går av stabelen førstkommende søndag med hele 26 førere til start, to mer enn fjoråret. Årets sesong markerer også den største nordiske interessen til start i en IndyCar-sesong.
Det er tydelig at det amerikanske formelbil-mesterskapet ikke bare vekker interesse i Norden. Også tidligere Formel 2-sjåfører Callum Ilott og Tatiana Calderon vil gjøre sesong debut. Illot har forøvrig kjørt tre løp i serien, men vil nå satse med en fulltidssesong. Calderon på sin side vil bare kjøre løp på tradisjonelle baner.
Tidligere Formel 1-fører Romain Grosjean vil starte sin første sesong sammen med Andretti Autosport, og etter en vellykket sesong med Dale Coyne i fjor på tradisjonelle baner, velger han nå og stille til start også i oval-løpene. Franskmannen vil sannsynligvis få godt selskap med andre landsmenn under det prestisjefylte Indy 500 som går senere i mai.
Årets vikinger
Marcus Ericsson og Felix Rosenqvist har i de siste årene etablert seg i mesterskapet. Ericsson landet en kontrakt med Chip Ganassi Racing etter sin debutsesong i 2019 og har allerede rukket og vinne to løp i serien. Han starter sin fjerde fulltidsesong i år.
Rosenqvist starter også sin fjerde sesong i år, og vil delta i sin andre sesong sammen med McLaren-teamet. Han har ikke klart å vinne mer enn ett løp etter McLaren-signeringen og har fortsatt sjetteplassen 2019 som sitt beste resultat sammenlagt.
Enda en tidligere Formel 2-sjåfør som vi vil se år er Christian Lundgaard som og vil kjøre fulltid i serien. Lundgaard har, i likhet med Ilott, allerede rukket å kjøre ett løp, men dette blir og en helsatsing for den tidligere ART-føreren.
Ingen utvikling av bilene
IndyCar er det høyeste nivået i amerikansk formelbil-racing. Men ulikt Formel 1 er bilene tilnærmet like. Alle teamene må bruke Dallara sitt chassis mens Chevrolet og Honda er to av motorfabrikantene teamene kan velge mellom.
Alle motorene produseres av disse to leverandørene i Amerika. Selv om Honda er representert i mesterskapet, har de en egen racing-divisjon som håndterer produksjonen av motorene og har svært lite innflytelse fra det japanske bilmerket.
Bilene er utstyrt med en 2,2 liter V6 turbomotor som benytter seg av E85-bensin (drivstoff som er blandet med 85 prosent etanol og 15 prosent bensin journ. anm.). Førerne har og muligheten til å benytte seg av en «push-to-pass»-knapp som gir motoren ekstra hestekrefter i et satt antall sekunder av gangen. Knappen kan bare brukes i et bestemt antall.
Racerbaner, gatebaner og ovaler
IndyCar er kanskje den eneste serien i verden per i dag som kjører løp på vanlige racerbaner, gatebaner og ovalbaner. Dette gjør at man må være en allsidig sjåfør hvis man skal oppleve å lykkes i mesterskapet.
Årets mesterskap er preget av fem gatebaner, fem ovalbaner og syv løp på tradisjonelle racerbaner. To av de fem oval-løpene vil være en «doubleheader» (to løp som kjøres etter hverandre samme helg journ. anm.) på Iowa-banen.
Alle løpene i årets sesong kjøres på amerikansk jord med unntak av gateløpet som vil gå i Toronto i Canada i midten av juli.
Høydepunktet i årets sesong vil sikkert ikke overraskende for noen ikke være på en tradisjonell bane, men under den 106. utgaven av Indianapolis 500. Løpet har vært kjørt hvert år siden 1911 med et lite opphold under de to verdenskrigene. Løpet vil kjøres over 500 amerikanske miles på ovalbanen Indianapolis Motor Speedway.