Disse hendelsene kan sende Gasly ut i fryseboksen tidlig i Alpine-karrieren
Franskmannen ligger tynt an fra å bli utestengt i ett løp, og spøkelset som henger over ham forsvinner ikke helt med det første.
FORMEL 1: I en sesonginnspurt som var av den svært spektakulære sorten på førermarkedet, så har dette naturlig nok roet seg ned i takt med at jula er over og vi har kommet oss inn i det nye året. Om en drøy måned skal årets Formel 1-biler presenteres, før vi om en drøy måned stålsetter oss for en etterlengtet sesongstart i Bahrain.
Gjennom vinteren er det ikke alltid like mye nytt å melde, og like fullt er det vel så greit å ta et overblikk over hva vi skal ha i mente i forberedelsene til sesongstarten. Alle føreroverganger har et spenningsmoment i seg selv, og ikke minst blir det spennende med tre nye førere på griden ettersom Oscar Piastri, Logan Sargeant og Nyck de Vries er klare for sine første fulle sesonger i Formel 1.
Forøvrig har sistnevnte allerede ett løp under beltet da han steppet inn for Williams-fører Alexander Albon på Monza i fjor, men blir likevel å regne som en salgs debutant.
Utenom dette så har vi også et par flyktninger mellom teamene. Fernando Alonso kunngjorde i august sjokkovergangen til Aston Martin for å erstatte Sebastian Vettel som legger opp. Alle trodde Alonso skulle fortsette i Alpine, men slik ble det altså ikke.
I stedet trodde alle at det var Oscar Piastri som skulle fylle setet hans i Alpine. Slik ble det heller altså ikke.
To poeng unna utestengelse
Piastri ville nemlig ut av det franske teamet som han hadde vært juniorfører for de siste årene, og han ble raskt linket til McLaren. Etter mye om og men gikk denne overgangen i boks for australieren, og med det måtte Alpine ut på det åpne markedet.
Med Esteban Ocon på laget fra før endte de opp helfransk da de fikk sikret seg Pierre Gasly fra AlphaTauri, ettersom han ikke syntes å ha noen fremtid i moderlaget Red Bull i overskuelig framtid. Men Gasly tar med seg en tung bagasje fra 2022-sesongen inn i sitt nye team.
For intet mindre enn ti straffepoeng, såkalte prikker, er med etter diverse hendelser gjennom året. Straffepoeng utdeles gjerne sammen med andre straffer, større eller mindre, underveis fra en løpshelg. Den vanligste bestrafningen er kollisjoner eller andre uregelmenterte hvor du får skylden og ansvaret av dommerne, at du bryter banegrensen mer enn fire ganger i løpet av et løp, og så videre.
Varighet på 12 måneder
Med 12 straffepoeng får du automatisk utestengelse fra et løp. Samme regel gjelder også i Formel 2 hvor hele tre førere fikk startnekt i løpet av sesongen, henholdsvis Amaury Cordeel, Olli Caldwell og Roy Nissany.
Dette har ikke skjedd i Formel 1-historien etter at prikksystemet ble innført fra og med 2014, men nå ligger Gasly tynt an. Romain Grosjean ble utestengt til Italias Grand Prix etter massekrasjen på Spa-Francorchamps, en hendelse som ble triggeren til dagens prikksystem.
Prikkene man får varer i en 12-måneders periode og låser seg ikke til sesongen, slik det eksempelvis gjøres i Formel 2. Det betyr at prikkene har en 12 måneders utløpsdato, og hans første prikker i rekken av de ti han har nå kom under Spanias Grand Prix 22. mai i fjor. Det betyr at disse står seg til 23. mai 2023, hvilket innebærer hele syv løp, altså i underkant av en tredjedel av sesongen.
Slik utdeles prikkene
Straffepoengene utdeles etter høyere og lavere terskler, og under summerer vi opp de konkrete hendelsene som har framskaffet Gaslys ti straffepoeng:
- 22. mai: Spanias Grand Prix - sammenstøt med Lance Stroll (2 prikker)
- 10. juli: Østerrike Grand Prix - sammenstøt med Sebastian Vettel (2 prikker)
- 10. juli: Østerrike Grand Prix - brudd på banegrensene (1 prikk)
- 9. oktober: Japan Grand Prix - kjørt for fort under rødflagg (2 prikker)
- 23. oktober: USA Grand Prix - mer enn ti billengder bak sikkerhetsbil (2 prikker)
- 30. oktober: Mexico City Grand Prix - presset Lance Stroll ut av banen (1 prikk)
Med andre ord er Gasly, basert på tidligere presedens, én skyldig hendelse i et sammenstøt unna å få ett løps utestengelse i sin debutsesong i Formel 1. Og foruten hendelsene Gasly selv har vært involvert i, så er det også en rekke andre hendelser som har skapt presedens over hva man kan få straffepoeng for:
- Sikk-sakk-kjøring for å forsvare seg - 1 prikk
- Dra fordel av å kjøre utenfor banen/ikke gi plass tilbake - 1 prikk
- Ignorere blåflagg - 1 prikk
- Ignorere gulflagg under kvalifisering - 2 prikker
- Farlig manøver mot konkurrent - 3 prikker