Disse førerne kan Citroën vurdere for 2019-sesongen
Det er lenge til 2019, men med Kris Meeke ute så er det både ett og to ledige seter som Citroën kan fylle neste år. Pontus Tidemand er i hvert fall én som er i posisjon til å få et Citroën-sete.
Så har de i utgangspunktet vært det teamet som har kostet på seg mest penger i ren utvikling av de nyeste bilene og samtidig fått dårligst betalt for det både i 2017 og 2018.
Bedre ble det ikke at Kris Meeke nok en gang vraket en av deres C3 WRC som førte til hans avskjedigelse, og ifølge vår analyse av Meeke satt opp mot Mads Østberg, så regnet vi oss fram til at Meeke har kostet Citroën minst 14 millioner kroner bare i to «totalvrakede» biler.
Uansett, Parc Fermé vet at det er fullstendig klinsj mellom Meeke og Citroën-sjef Pierre Budar om dagen etter avskjedigelsen, så det er å anta at Meeke er ferdig hos Citroën for godt. Det betyr at det åpner seg et eksklusivt sete i det som har vært et særdeles trangt nåløye for førere å komme igjennom i. At Andreas Mikkelsen ikke kjørte første halvdel av 2017-sesongen er et eksempel på det.
Den kommende tiden vil vi få svar på om Mads Østberg vil få et forlenget opphold i Citroën etter Rally Sardinia, men dette vil høyst trolig ikke komme før etter Sardinia. Utover dette tenkte vi å komme med en viss oversikt over hvem Citroën bør være i kontakt med dersom de har planer om å stille fullt fabrikkslag for 2019, foruten Østberg som vi alle vet er en høyaktuell kandidat.
De er per i dag det eneste teamet som ikke fyller samtlige tre ledige plasser de har for sesongen, enn så lenge, men med rallytradisjonene som Citroën har så er det grunn til å tro at dette bør være aktuelt dersom de vil kjempe i toppen.
Her er i alle fall våre vurderinger av hvem Citroën bør ta kontakt med. For det er ikke rent få som ikke har sikret kontrakt for neste år, ifølge våre kilder.
Dani Sordo
Han har levert varene godt så langt denne sesongen, men spanjolen er på utgående kontrakt. Spørsmålet er om Hyundai nå forlenger, eller om Hayden Paddon mot alle odds klarer å levere enda bedre i de kommende løpene enn Sordo.
I tillegg kjenner Sordo Citroën-teamet godt da det var her han fikk sitt gjennombrudd som WRC-fører på midten av 2000-tallet. Junior-VM-gull i 2005, samt bromsemedaljer i 2008 og 2009, i tillegg til hans eneste seier fra Tyskland i 2013, er fasit etter hans fartstid i Citroën.
Hayden Paddon
Men når Paddon er nevnt, så må vi også si at han er på utgående kontrakt denne sesongen. New Zealanderen har kjørt heller ustabilt siden overgangen til den nyeste generasjon WRC-biler, og er den som etter Kris Meeke har fått et stempel på seg for å gjøre litt for mange feil.
Likevel kan det løsne i 2018 for Paddon da han har kjørt kun to løp så langt i år, og om Hyundai skulle veie ham og finne ham for lett etter året, så kan et Citroën-sete absolutt være mulig for å berge WRC-karrieren sin.
Pontus Tidemand
Svensken er den siste i rekken av WRC 2-førere som mange mener fortjener en plass i WRC. Han hadde utvilsomt vært mer enn god nok til å være en poengsanker og en pallplasskandidat i enkelte løp, men enn så lenge har det ikke vært ledige seter nok til Tidemand, med mindre han skulle bladd opp seddelbunkene.
Har han vært en solid fabrikkfører for Skoda de siste årene og er den soleklare favoritten til å ta nok et WRC 2-gull i år. Er tiden inne for å ta steget opp? Det kan Citroën avgjøre, og Parc Fermé vet at det franske laget har ham på lista over mulige kandidater neste år. Spørsmålet er om det ikke kan komme noen flere meritterte kandidater som igjen kan danke ham ut.
– Jeg mener i hvert fall at Pontus bør være aktuell for en line-up for Citroën i 2019, sier manager Erik Veiby til Parc Fermé, som utover dette ikke vil kommentere Tidemands kandidatur for de røde.
Veiby og EVEN Mangement har tidligere hatt muligheten til å betale Tidemand inn i et WRC-sete, men står på sitt prinsipp om at det ikke skal betales en plass for å få en fører inn i WRC.
Jari-Matti Latvala
Finnen er inne i sin tyngste periode i rallykarrieren nå, sammensatt av førerfeil og teknisk svikt som har sendt ham på hodet og stussen ut av gullkampen i år. Han er en ringrev, men fremdeles bare 33 år, Latvala, så han har absolutt flere potensielt gode år igjen i WRC.
Er han på vei ut av Toyota? Vel, selv om han er finsk så har han nå fått sjansen til å markere seg som den store Toyota-kongen, og det så lovende ut med seieren i Sverige i fjor. Men det har løsnet mer for teamet enn for Latvala, spesielt med Ott Tänak ved roret, og om han ikke får forlenget kontrakten sin i Toyota så kan Citroën også være redningen hans i likhet med de andre.
Hvis Citroën vil gi ham sjansen, vel å merke...
Esapekka Lappi
Og når vi først er inne på Toyota-førere så er Esapekka Lappi også i posisjon til å kunne ta et Citroën-sete. Det som taler imot denne muligheten er at Lappi fremdeles er i en utviklingsfase og stadig leverer gode resultater for sitt finsk-japanske team.
Lappi har allerede én seier på CVen, men har heller ingen forlenget kontrakt for 2019. Han er dog å anse som mindre reell enn kandidatene over, men slettes ikke umulig, kontraktsituasjonen tatt i betrakting.
Thierry Neuville
Joda, belgieren er på denne lista, men vi fører ham opp som heller usannsynlig fordi det er han som leverer best i Hyundai og i skrivende stund i er posisjon til å ta hjem et VM-gull. Aldri i verden om Hyundai med slike resultater vil la ham gå.
Men, da må de få ut fingeren og legge fram en kontrakt på bordet, for også Neuville skal ifølge våre kilder ikke ha kontrakt for neste år. Og selv om det er mange år siden så har 29-åringen hatt en fot innenfor hos franskmennene tidligere, da han var junior-fører for dem i 2012.
Stephane Lefebvre
Vi putter denne franskmannen nederst på lista fordi det er praktisk mulig at han får sjansen igjen, selv om sjansene er heller små i våre øyne. Han kastet bort muligheten i fjor da han aldri klarte å vise seg fram ordentlig i en 2017-bil, men når du er fransk og er tilknyttet Citroën slik han er, så er det aldri helt usannsynlig.
Han har nå fått et oppdrag om å utvikle deres nye C3 R5 i WRC 2, og dersom han skulle vise seg å kjøre fortere enn Pontus Tidemand så skal du ikke se bort ifra at Citroën vil vurdere ham én gang til.