Det tok ikke lang tid før Max Verstappen tok over ledelsen i sesongens siste sprintløp.

Diskuterer endringer i sprintformatet

Neste sesongs sprintløp kan bli gjennomført med et endret format.

Publisert

FORMEL 1: Sesongens sjette og siste sprintløp er ferdigkjørt, og selv om løpet i São Paulo ble av sesongens mest underholdende er fortsatt ikke alle overbevist av formatet. 

FORMEL 1: Sesongens sjette og siste sprintløp er ferdigkjørt, og selv om løpet i São Paulo ble av sesongens mest underholdende er fortsatt ikke alle overbevist av formatet. 

– Det har vært helt fantastisk. Så gøy. Jeg blir så gira av å ha en sprint igjen. Jeg er helt for det, sa Verstappen ironisk under pressekonferansen i forkant av løpshelgen i Brasil. Årets verdensmester har ved flere anledninger vært kritisk til sprintformatet, og det er tydelig at han helst vil ha helt ordinære løpshelger hver eneste gang.

Viaplay-ekspert Atle Gulbrandsen er ikke like kritisk som Verstappen, men han er klar på at det burde gjøres endringer- 

– Et godt sprintløp er veldig underholdene og denne sprinthelgen gjør også at vi får litt mer action alle dagene. Vi har ikke en dag med kun trening, så jeg er fortsatt fan av det, fortalte Gulbrandsen i Viaplay studio. 

– Mitt forslag er at man må kjøre disse sprintløpene med harde dekk. Kanskje hadde det gjort at de ikke hadde trengt å tenke på dekksparing i det hele tatt. Da tror jeg at det kunne blitt spennende. Jeg tror også at det er lurt å gjøre seg ferdig med sprintløpet før man har en vanlig kvalifisering og et Grand Prix-løp, fortsatte Gulbrandsen.

Går mot endringer i formatet

Toto Wolff er en av de som ønsker endringer i spintformatet.

I det første sprintformatet satte kvalifiseringen griden til sprintløpet mens resultatet i sprintløpet bestemte startrekkefølgen i Grand Prix-løpet. I denne perioden ble det delt ut poeng til de tre beste førerne - 3,2 og 1 poeng. 

I 2022 ble det igjen kjørt tre sprintløp og resultatet var igjen bestemmende for startgriden i Grand Prix-løpet, men poengskalaen var endret slik at vinneren fikk 8 poeng mens de påfølgende førerne gradvis fikk færre poeng med til nummer 8 som fikk 1 poeng.

I forkant av årets sesong ble formatet igjen endret. Nå kjøres det en egen Grand Prix-kvalifisering fredag kveld som setter griden for søndagens løp, mens lørdagen har blitt en ren sprintdag med en egen sprintkvalifisering som setter griden til et sprintløp senere samme dag. Fortsatt får de åtte fremste førerne poeng, men nå påvirker ikke lørdagens resultat søndagens Grand Prix-løp på noen måte.

Et av forslagene Formel 1 nå vurderer skal være å flytte sprintkvalifiseringen til fredag kveld og sprintløpet til lørdag formiddag. Dermed er det kun trening 2 og 3 som erstattes med sprintelementer mens den ordinære kvalifiseringen og Grand Prix-løpet blir stående likt som i en normal løpshelg.

– Du gjør sprintkvalifiseringen på fredag og så den andre kvalifseringen for løpet som ville vært på lørdag, klokken to er tiden vi kjenner. Det ville kanskje skapt mindre forvirring, fortalte Wolff til Autosport.

Vurderer ulike tiltak

Det kan også løse et annet problem, nemlig at bilen i det nåværende formatet settes i Parc Fermé etter trening på fredag og blir der helt frem til etter Grand Prix-løpet på søndag. Om man gjør seg ferdig med sprintløpet før den ordinære kvalifiseringen vil det bli mulig å åpne opp for at teamene kan gjøre endringer mellom sprintløpet og Grand Prix-kvalifiseringen. 

– Jeg tror at for TV og fans er det så klart bedre ved at ting blir seriøst og verdt å se på fra fredag kveld. Du har ikke en FP2 der alle bare kjører «long runs». Jeg skjønner det og jeg ser forskjellen, men for oss er det veldig krevende å gå inn i «Parc Fermé» etter trening og at du ikke kan endre mer på bilen. Det er ikke ideelt for oss. Jeg vet ikke om det er et alternativ hvor vi kan holde det åpent litt lenger så vi fortsatt kan endre ting, sa Hulkenberg til Viaplay.

Et forslag er også å gjøre noe med dekkvalget som skiller sprintløpet fra Grand Prix-løpet. Gulbrandsen er som nevnt tilhenger av å teste ut de harde dekkene, mens Mercedes-fører George Russell foreslår at de må bruke de mykeste dekkene. Han er heller ikke helt fremmed for å teste ut reversert gird, slik man blant annet gjør i Formel 2.

Reversert grid? Sergio Perez er positiv.

– Noen ganger er det spennende, men i Qatar var det bare spennende grunnet ulike dekkstrategier. Så jeg vet ikke, kanskje vi må kreve at soft-dekkene brukes eller gjøre noe sånt. 

Sergio Perez er på sin side klar på at han ønsker reversert grid velkommen. 

– Jeg ville foreslått en reversert grid, noe som kan gjøre det mer interessant for fansen fordi jeg synes ikke at vi oppnår de vi ønsker nå, sa Perez til Autosport. 

I tillegg til å endre på rekkefølgen i sprintformatet og teste ut reversert grid vurderer Formel 1 ifølge Motorpsort.com å skille ut sprintløpene som et eget mesterskap med en egen seierspris på opp mot en million dollar. 

Powered by Labrador CMS