Dette tenker Steve Røkland om framtiden i rallysporten

Han var svært nære en R5-løsning i år. I stedet må 24-åringen fra Kongsvinger lete etter nye løsninger for rallykarrieren.

Publisert

Foto: Simen Næss Hagen

Du lurer kanskje på om Steve Røkland har begynt å leke gjemsel med resten av rallymiljøet her til lands. Vel, svaret er at Røkland selv ligger mellom barken og veden om hvor karrieren skal føres videre. Selv om han viste med et lite innhopp i Rally Finnskog at han fremdeles er den raskeste å regne i Norge med drift på to hjul.

Han forteller åpenhjertig at 2017–sesongen har vært vanskeligere enn hva han aller helst hadde håpet på. Det forklarer han slik:

– Vi lå an til å kjøre litt firehjulsdrift i NM i år, men vi har akkurat fått noen noen negative svar der, som gjør at det vil bli utsatt. Samtidig står jeg med et mindre budsjett om dagen enn jeg gjorde tidligere. Derfor kommer jeg til å kjøre Rally Lima i helgen med Almeraen, bare for å holde kjøringen vedlike, sier Røkland til Parc Fermé, som ikke legger skjul på at han aller helst ser for seg en framtid med trekk i alle hjørnene.

Har bevist i 2WD

Det er også et spørsmål mange i miljøet selv har stilt seg. Røkland har bevist, både ved flere NM-titler og generelt høyt tempo med tohjulsdreven rallybil, at det må kraftigere lut til for ytterligere progresjon i målet og drømmen om å bli så god rallyfører som mulig. Og han har innsett selv at han ikke trenger å jobbe for flere gullmedaljer i tohjulsdrift for premieskapet sin skyld.

Foto: KL Media

– Jeg har ikke noe problem med å kjøre tohjulsdrift, men jeg føler jeg har bevist hva jeg kan i Norge med tohjulsdrift, så om jeg skal kjøre det, så vil jeg helst gjøre det i utlandet. Men om en samarbeidspartner kommer og sier at de vil jeg skal kjøre i Norge, så gjør jeg jo det, sier 24-åringen, som samtidig er tydelig på at han gjerne vil prøve lykken i en R5-bil så snart det kan realiseres økonomisk.

– Får jeg mulighet til å kjøre firehjulsdrift, har jeg ingen problemer med å kjøre hjemme hvor jeg kan få matching.

Koser seg i Almera

Men per nå står han uten noe budsjett. Og med kjøringen i det svenske løpet Rally Lima, i en standard Nissan Almera, mener Røkland at all kjøretrening er god kjøretrening.

Foto: Simen Næss Hagen

– Jeg har det faktisk veldig gøy når jeg kjører den bilen. Mye fordi at alt ikke blir så alvorlig når vi vet at vi ikke kan hevde oss helt i toppen med en standard bil i nasjonal. Samtidig har vi noen ganger satt noen bra tider med den, så jeg gleder meg til å ratte den igjen. Også koster det jo ikke all verden og kjøre den i forhold til 208'en, så det er utrolig billig kjøretrening for meg, erkjenner Røkland.

Beholder Peugeoten

For 208en, altså R2-Peugoten han har kjørt siden 2014, den er ikke nødvendigvis til salgs, selv om den var det en kort periode. Røkland kan fortelle at mange har vist interesse for den, men at han per i dag velger å beholde den.

– Neste løp med 208en blir South Swedish Rally. Også blir det muligens noe i Danmark og liknende for å få mer trening på asfalt, sier Røkland.

Powered by Labrador CMS