Dette tenker gullvinnerne om et forkortet NM-format i bakkeløp
Bakkeløp-NM hadde kniven på strupen, men løpet sist helg ble en suksess.
Én trasé og én arrangør over to dager og to løp. Det var det som skulle til for å få til et verdig Bakkeløp-NM hva gjelder antall deltakere over flere klasser. For andre år på rad stelte NMK Sør-Gudbrandsdal i stand et vellykket arrangement med en utfordrende trasé for deltakerne, denne gang med vesentlig flere deltakere enn i fjor.
Kun Supernasjonal klasse 2 klarte ikke stille nok deltakere. I de resterende klassene var det tett konkurranse mellom de aller fleste førerne. Og slik blir det også mye spenning av.
Fikk låne WRC-bil gratis
En klasse det ikke forble like stor spenning i var klasse 6, firehjulsdrevne rallybiler. For regjerende norgesmester Anders Grøndal stilte til start i en WRC-bil fra 2016 som er blitt fraktet til Norge, nærmere bestemt en Ford Fiesta eid av Ott Tänaks private team i Estland, en bil Grøndal forteller han fikk lov til å låne uten kostnader da bilen uansett var på vei til Norge.
– Når man får en unik mulighet til å kjøre en WRC-bil kostnadsfritt, så kan man jo ikke takke nei. Man blir ikke vond å be. Men selvfølgelig styrket det mine vinnersjanser, sier Anders Grøndal til Parc Fermé, som dermed tok sitt 15. NM-gull i bilsportsammenheng, hans tiende i bakkeløp siden 2007.
Sølvmedaljør ble Kenneth Johnsrød, som har tatt store steg med R5-bil i rallyløypa i år, som egentlig lå litt mellom barken og veden og var en av få førere som ikke kjempet om tidelene og hundredelene med andre førere.
Sammenlikner med andre idrettsgrener
Bak Johnsrød ble det tettere duellering mellom Stian Brøderud og Arnt Gustav Olsen i hver sin R5-bil. Til slutt var det Brøderud, som i sin Skoda Fabia R5, stakk av med bronsemedaljen med fire poengs margin.
Grøndal har lenge vært en forkjemper for bakkeløp som han de siste 12 årene har satset på ved siden av rallykjøringen, og han synes årets løsning ble vellykket selv om NM allerede er avgjort over ett løp.
– Det kan hende det er bare sånn vi må gjøre det for å få til en god konkurranse, og jeg tror mange hadde det gøy i helgen. Det virker som det er et format man kan ta meg seg videre, og det er jo mange idretter som i dag avgjør NM over én helg selv om vi i bilsport er vant til å kjøre NM over et helt år, sier Grøndal.
Like sliten som etter et rallyløp
Gullvinneren i klassen for tohjulsdrevne rallybiler, Tom Kristian Lien, slutter seg også til Grøndals tanker rundt årets format.
– Jeg tror ikke det er så dumt altså. Før har det jo vært god deltakelse i det første løpet, før det har dabbet av, og de som ikke har noe å kjempe for har ikke sett poenget i å stille opp, sier rallyfører Tom Kristian Lien til Parc Fermé.
For ham var dette en god oppkjøring til helgens NM-runde på Sørlandet, og selv om det ikke blir like mange kilometer med kjøring, så var det nok til at han føler seg godt forberedt.
– Det er rart dette med bakkeløp, og disse turene opp der som tar under minuttet. Jeg tenkte nemlig i går kveld at jeg er jo like sliten som når jeg har kjørt et helt rally. Mange tenker jo at man ikke får kjørt så mye bil. Men det er hele settingen rundt og at alt må klaffe fra første meter, sier Lien.
Poenglikhet i flere klasser
Det var Anders Kjær som tok sølvmedaljen foran Olav Fredriksen i klassen for tohjulsdrevne rallybiler.
Tett og spennende var det i klasse 1 og 3, og det var antall seire som skulle avgjøre norgesmesteren. I den førstnevnte klassen ble det poenglikhet mellom Asgeir Taraldsen og Martin Kjær, men førstnevnte hadde både seier fra lørdagens runde og to flere bestetider, og sikret dermed NM-gullet selv om han bare ble nummer fem under søndagens løp.
I klasse 3 skjedde også det samme. Sander Engsvik hadde kanskje best tempo, og tok også en seier på søndag, men ble utfordret av Kenneth Hansen som også kjørte jevnt helt i toppen. Men med to andreplasser og færre bestetider på Hansen, så gikk gullet til Engsvik.
Endelig satt den for Meland
Spenning var det også ventet i klasse 4, kjent som klassen for den største supernasjonalklassen. Men der var det til slutt sørlendingen Kim Åvar Meland som stakk av med gullet på suverent vis, foran Herbjørn Haug som tok sølvet med ett poengs margin på Robin Slåttekjær.
– Vanvittig deilig! Dette har jeg prøvd på i flere sesonger, og vant egentlig i fjor, men da var det ikke nok deltakere til at det ble NM-status, sier Meland, som selv bor på toppen av Konsmo-bakken og kjenner godt til bakkeløpsformatet.
Også han, som kommer fra rallycrossen, er svært godt fornøyd med formatet og konkurransen i helgen.
– Jeg syns det er bedre at vi gjør det sånn som nå, for å få mye deltakere, i stedet for å pushe på for å få nok til neste runde. I alle fall fram til populariteten går litt opp igjen, slik det var på tidlig 2000-tall, sier BMW-føreren.
Dog er det ikke alle som er like tilfredse med at årets NM ble avgjort på bare én helg. Rally- og bakkeløpsprofil Lars Morten Berntsen, som ble nummer to på søndag men misset medaljesjansene etter problemer på lørdag, gir uttrykk for at det var et godt arrangement - men han har et ønske om at helgens deltakelse kunne spredd seg over flere løpshelger.
– Jeg ønsker å takke NMK Sør-Gudbrandsdal for nok et flott løp, og gratulasjoner til alle medaljevinnere. Konseptet med NM på én helg synes jeg blir i tynneste laget, men med stort oppmøte i årets løp er det vel håp om en helg eller to til neste år, skriver Berntsen på sine Facebook-sider.
Rallycrosseksjonen vil foreløpig ikke kommentere hvordan de vil legge opp norgesmesterskapet i bakkeløp for neste år før de har evaluert årets løp sammen med arrangøren.
Her følger en full oversikt over samtlige medaljevinnere i årets Bakkeløp-NM:
Klasse 1 - Supernasjonal klasse 1:
1) Asgeir Taraldsen, NMK Melhus, Renault Clio - 40
2) Martin Kjær, NMK Grenland, Opel Corsa - 40
3) Heine Rudi, NMK Nore og Uvdal, Peugeot 206 - 35
Klasse 3 - Supernasjonal klasse 3:
1) Sander Engsvik, NMK Aremark, Ford Escort MK2 - 45
2) Kenneth Hansen, KNA Varna, Volvo S40 EVO - 45
3) John Magnus Sivesind, NMK Gjøvik, Ford Fiesta - 38
Klasse 4 - Supernasjonal klasse 4:
1) Kim Åvar Meland, NMK Konsmo, BMW E30 M3 - 54
2) Herbjørn Haug, KNA Solør Motorsport, Mercedes C299 - 37
3) Robin Slåttekjær, NMK Grenland, BMW M3 - 36
Klasse 5 - tohjulsdrevne rallybiler:
1) Tom Kristian Lien, NMK Modum & Sigdal, VW Golf IV Kitcar - 50
2) Anders Kjær, NMK Larvik, VW Golf 2 GTI - 41
3) Olav Fredriksen, NMK Modum & Sigdal, Volvo 240 Turbo - 36
Klasse 6 - firehjulsdrevne rallybiler:
1) Anders Grøndal, Asker og Bærum Motorsport, Ford Fiesta WRC - 58
2) Kenneth Johnsrød, Asker og Bærum Motorsport, Ford Fiesta R5 - 46
3) Stian Brøderud, KNA Kongsvinger, Skoda Fabia R5 - 33