Dette skjer med RX2 etter at klassen plutselig forsvant fra VM-kalenderen
RX2 er på full fart på vei ut av Rallycross-VM og skal erstattes med elektriske biler neste år. Koronasituasjonen sørget for at klassen ikke ble levedyktig over en hel sesong i år, og at mesteren nå skal kåres på ett løp.
Mens IMG, de kommersielle eierne av Rallycross-VM, har hatt fokus på å få på plass en kalender for å gjennomføre VM-sesong så godt som overhodet mulig - med tilhørende supportklasser - så har RX2 gått mer eller mindre helt under radaren.
RX2, som består av identiske Supercar Lites-biler konstruert av Olsbergs MSE i Sverige, har blitt sett på som en av de mer attraktive innstegsklassene til VM, og er den eneste som har hatt en internasjonal status utenom regionale mesterskap i rallycrossirkuset.
Men i år forsvant RX2 helt ut av det blå. Usikkerheten som følge av koronapandemien gjorde at også svært få utøvere valgte å melde seg på full sesong. Henrik Krogstad er den eneste fra Norge som står på startlisten, under YellowSquad-teamet til Hansen-brødrene Timmy og Kevin - men kun fem førere er altså permanent påmeldt.
Samtidig har denne klassen en begrenset framtid internasjonalt. Nylig er det utarbeidet en elektrisk klasse under samme plattform, kalt ERX2, som blir en direkte arvtager fra RX2 parallelt med at det internasjonale sirkuset skal bygge en større elektrisk profil.
– Vi er selvfølgelig skuffet over at RX2 ikke kunne fortsette som supportklasse i VM i sin siste sesong, men skal vi være lojale mot våre deltakere så har komplikasjonene rundt terminlisten forårsaket av COVID-19 gjort at det ikke lenger er økonomisk bærekraftig verken for dem eller deres sponsorer, sier RX2-sjef Jan-Erik Steen i en offisiell uttalelse.
<strong>Norske medaljevinnere i RX Lites/RX2 siden 2014</strong>
• 2014: Daniel Holten (bronse)
• 2015: Thomas Bryntesson (bronse)
• 2016: Thomas Bryntesson (sølv)
• 2017: Ingen nordmenn
• 2018: Henrik Krogstad (sølv)
• 2019: Ben-Philip Gundersen (sølv)
Nå kunngjør RX2-promotoren at de i stedet setter opp ett enkeltløp som kårer en internasjonal RX2-vinner. Mesterskapet tas altså helt vekk fra VM-kalenderen, og dyttes i stedet inn i den danske RallyX Nordic-runden på Nysumbanen hvor Supercar Lites-bilene fremdeles har en fullverdig klasse. Vinneren får kjøre et løp uten kostnad i den nye elektriske klassen neste år.
– Da det ble klart at sesongen ble som den ble, så satte vi oss ned umiddelbart for å finne alternative løsninger. Vi ønsket ikke å avlyse hele sesongen i seg selv. Det er stor prestisje i å bli den siste RX2-mesteren før serien blir elektrisk i 2021, så vi ønsket å gi deltakerne en mulighet til å kjempe om den tittelen og den fantastiske kjørepremien som følger med, sier Steen.