Selv med enorm tilgang på høyst moderne designteknologi er det lite annet Adrian Newey foretrekker mer å bruke enn penn og linjal. Det har gjort ham til tidenes mestvinnende sjefsdesigner innenfor Formel 1.

Dette sier Red Bulls mesterhjerne om sin kommende exit

Adrian Newey tar omsider bladet fra munnen om hvorfor han selv ønsker å forlate Red Bulls Formel 1-skute.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Onsdag ble det altså klart at Adrian Newey forlater Red Bull Racings tekniske avdeling i løpet av første kvartal i 2025, 19 år etter at han signerte for det da relativt ferske Formel 1-laget vinteren 2006.

FORMEL 1: Onsdag ble det altså klart at Adrian Newey forlater Red Bull Racings tekniske avdeling i løpet av første kvartal i 2025, 19 år etter at han signerte for det da relativt ferske Formel 1-laget vinteren 2006.

Newey er blitt kjent som kanskje tidenes fremste designer og tekniker innenfor Formel 1, hvor han har hatt en sentral finger med i spillet i sentrale tittelvinnende epoker på tvers av team opp igjennom årene. Men de siste to tiårene altså med Red Bull, der de har dominert gjennom to æraer; først med Sebastian Vettel i fire år på rad fra 2010 til 2013, og nå med Max Verstappen de siste tre sesongene etter at han ble verdensmester i den svært dramatiske 2021-sesongen.

Ryktene begynte å svirre etter at Auto Motor und Sport forrige uke hevdet at det var nært forestående at Red Bulls mesterhjerne kom til å annonsere sin avgang. Flere større og troverdige medier kastet seg så og kunne bekrefte det samme via sitt eget kildenettverk tett på Newey og Red Bull.

Hylles av teamsjefen

Nå er det altså bekreftet fra Newey og Red Bull selv.

– Alle våre største øyeblikk i løpet av de siste 20 årene har kommet med Adrians hånd på det tekniske roret. Han visjon og briljans har bidratt til 13 titler over 20 sesonger. Han har en eksepsjonell evne til å løfte blikket over Formel 1 og framkalle en bredere inspirasjon til å utforme Grand Prix-biler, med et bemerkelsesverdig talent til å omfavne forandringer og oppdage de mest lønnsomme stedene som reglene fokuserer på, sier teamsjef Christian Horner i sitt avskjedsbudskap til sin sjefsdesigner.

Newey har selv ikke kommentert spekulasjonene som har svirret den siste uka, men tar naturlog nok bladet fra munnen i Red Bulls offisielle pressemelding fra onsdagens nyhet.

– Helt siden jeg var en ung gutt ønsket jeg å bli designer av raske biler. Drømmen min var å bli ingeniør i Formel 1, og jeg har vært heldig nok til å gjøre den drømmen til virkelighet. I nesten to tiår har det vært en enormt ære å ha spilt en nøkkelrolle i Red Bull Racings fremgang fra voksende nykommere til flere VM-titler, sier Newey.

Fokus på hypercar

Hva som skjer videre er høyst usikkert. I sakens natur har personer som skifter team innad i Formel 1 en karantenetid slik at de ikke kan ta med seg konfidensiell informasjon og kunnskap over til et konkurrerende lag, og det er ikke kjent hvilken eventuell karantenetid som gjelder for Newey gjennom hans Red Bull-kontrakt.

Det er spekulert i om han sikter mot fortrinnsvis enten Ferrari eller Aston Martin, uten at det har kommet fram noe mer konkret informasjon om hva som virker mest sannsynlig, alternativt om han heller legger beina høyt og inntar pensjonisttilværelsen med full styrke.

Adrian Newey med sin karakteristiske rød blokk. Få, om noen andre, har framkalt bedre resultater med penn og papir i Formel 1-sporten enn det 65-åringen har fått til helt siden 80-tallet.

Selv skal Newey avslutte sin Red Bull-periode med å legge alt fokus på deres hypercar-prosjekt «RB17», før hans avgang iverksettet i løpet av første kvartal neste år.

– Imidlertid føler jeg at det nå er et passende øyeblikk for å overlate stafettpinnen til andre og søke nye utfordringer for meg selv. I mellomtiden er vi inne i de siste stadiene av utviklingen av RB17, så fokuset mitt vil ligge der resten av tiden min med teamet. Jeg vil gjerne takke de mange fantastiske menneskene jeg har jobbet med på Red Bull på reisen vår de siste 18 årene for deres talent, engasjement og hardt arbeid. Det har vært et virkelig privilegium, og jeg er overbevist om at ingeniørteamet er godt forberedt på jobben med den siste utviklingen av bilen under fireårsperioden av dette regelverket, sier Newey videre.

– Et stort tap

Formel 1-ekspert og Viaplay-kommentator er klar på hva ham umiddelbart tenker om Neweys avgang:

– Dette er et stort tap for Red Bull, spesielt i forkant av de nye reglene som kommer i 2026, Gulbrandsen til VG.

Med tanke på usikkerheten rundt en karantenetid er han ikke sikker på hvilke signaliserer Newey sender om veien videre.

– Jeg tror uansett ikke han rekker å hjelpe et annet team med å designe en bil før det nye regelverket trer i kraft i 2026, og vi skal heller ikke glemme at han begynner å nærme seg pensjonsalder, sier kommentatoren.

Powered by Labrador CMS