Dette mener Roar om «gentlemen»-begrepet som brukes i racingen
– Her i Norge så har det nok en litt annen betydning og oppfatning enn hva det er internasjonalt. Her hjemme blir du kanskje sett på mer som en hobby-fører, mens vi som kjører i utlandet blir ansett som mer profesjonelle førere - men under andre forutsetninger sportslig og økonomisk, sier Lindland.
Denne helgen er sørlendingen Roar Lindland i Dubai for å kjøre sesongåpningen i den midt-østlige Porsche-cupen, tilsvarende cup som den franske, den tyske, den skandinaviske og forsåvidt den internasjonale supercupen.
Internasjonalt har Porsche-racing kanskje den største utbredelsen i merkescuper, og de siste årene har bilmerket fanget ekstra stor oppmerksomhet som følge av blant annet Dennis Olsens sterke resultater både i Tyskland og i supercupen, og også Marius Nakkens positive progresjon i Tyskland og etterhvert supercupen.
En som har banet vei for dagens generasjons Porsche-racere er kanskje Roar Lindland. 41-åringen fra Lyngdal har kjørt i den franske cupen samt Porsche Supercup, der han har vært klasset inn i klassen under de beste førerne.
– Andre forutsetninger
I fjor kalte man det bare for «B-klassen». I år kalt for «ProAM». Fellesbegrepet har ligget i at de blir kalt for såkalte gentlemens-førere, da de ligger på et noe lavere nivå enn der Dennis Olsen for eksempel kjempet i fjor.
– Her i Norge så har det nok en litt annen betydning og oppfatning enn hva det er internasjonalt. Her hjemme blir du kanskje sett på mer som en hobby-fører, mens vi som kjører i utlandet blir ansett som mer profesjonelle førere - men under andre forutsetninger sportslig og økonomisk, sier Lindland.
Det å kjempe under samme forutsetninger er viktig for Lindland. At han ikke er en toppfører sammenlagt i Supercup har han for lengst erkjent, selv om han likevel gjør stadig progresjon og utvikling til tross for at han er en generasjon eldre enn førere som Olsen og Nakken.
At han må ha med seg penger inn i et team for å kjøre er heller ikke noe unikt i verken de største Porsche-satsingene eller motorsport generelt. Forskjellen ligger ofte i hvor stor sum penger man ha med seg, og de aller færreste får kjørt uten å ha meg seg kroner inn.
Målet om å vinne ProAM-klassen i Supercupen traff blink. Sesongfinalen ble som seg hør og bør kjørt i Mexico sammen med Grand Prix-helgen til Formel 1-løpet, det eneste løpet i Porsche Supercup utenfor Europa.
– Jeg har lagt et enormt press på meg selv om å vinne ProAm-mesterskapet i år, og nå har jeg klart det. Det er helt ubeskrivelig, sa Roar lykkelig etter finalen i Mexico.
Finalehelgen i supercupen inneholdt to løp, der Roar vant det første. Og av totalt ti løp år har Lindland vunnet syv av dem.
– Vi kjører et mesterskap i mesterskapet, og det kan være utfordrende. Så det er viktig å kjøre taktisk. Men det er resultater som gir heder og omtale og den markedsverdien som du som fører må ha. Og det å bidra for teamet vil gjøre inngangsbilletten lavere. Men jeg kjører med 30 prosent av testbudsjettet, og de siste tidelen får du ikke om du er ordentlig på med testing, sier sørlendingen videre.
– Begynte 11 år for seint
Selv om Lindland har passert 40, så er han glad for at motorsporten kan utøves på høyt nivå uten at alderen er det første som skal sette en stopper. Hva flere av de beste gutta i rallycross, samt førere som Kimi Räikkönen i Formel 1, er konkrete eksempler han nevner til inspirasjon.
Derfor ser han ikke for seg at karrieren skulle nærme seg slutten nevneverdig.
– Jeg har alltid fleipet litt med at jeg begynte med motorsport 11 år for seint, ettersom det var 16-årsgrense i gokart da jeg var yngre. Men vi ser nå hvordan senking av aldersgrenser er med på å bygge profiler også er i Norge. Jeg har alltid skjønt at de som kommer etter meg vil komme lengre enn meg. Men så lenge jeg har progresjon og henger med, så gir det motivasjon til å fortsette, sier Lindland.