Dette kan bli det neste store innenfor internasjonal racing

Japan + Tyskland = sant? I kulissene jobbes det nå med å skape «Class One», som en sammenslåing av DTM og Super GT.

Publisert

De nasjonale racingseriene i Tyskland (DTM) og Japan (Super GT) har en høy internasjonal status, både i popularitet og sportslig nivå, og det tekniske regelverket mellom bilene er heller ikke av det voldsomme slaget.

Tre DTM-biler og to Super GT-biler samlet på Hockenheim tidligere i høst (Foto: DTM.com)

De nasjonale racingseriene i Tyskland (DTM) og Japan (Super GT) har en høy internasjonal status, både i popularitet og sportslig nivå, og det tekniske regelverket mellom bilene er heller ikke av det voldsomme slaget.

Men etter at Mercedes i sommer annonserte at de kommer til å trekke seg fra DTM, frykter mange nå at mesterskapet kan komme til å lide samme skjebne som det som skjedde på 90-tallet, da den daværende tyske serien ble lagt ned.

I tillegg har BMW og Audi ikke lagt skjul på at de også må vurdere sin framtid i DTM dersom den mister sin internasjonale posisjon, noe Mercedes-exiten kan være med på å framprovosere.

Samtidig har tanken om å slå sammen det tekniske regelverket med den japanske serien Super GT vært på trappene i lang tid, og det snakkes om å innføre et felles regelverk for 2019, kalt for «Class One».

Atle Gulbrandsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: – Med Mercedes ute kan dette bety døden for DTM

Enige om å bli enige

På japanske Twin Ring Motegi sist helg ble de seks aktuelle bilene, tre fra hver serie, satt på samme bane for å kjøre oppvisning. Tidligere er det samme blitt forsøkt på Hockenheim, men da var ikke Honda med.

– Det var et hjerteskjærende øyeblikk å se Nissan og Lexus sammen med tre DTM på Hockenheim. Nå hadde vi seks biler, og igjen blir jeg emosjonell. Samtidig føler jeg av avstanden mellom Europa, DTM, Super GT og Japan er blitt nærmere. Å samle bilene foran fansen er et stort steg mot en inter-serieløp, sier Super GT-sjef Masaaki Bandoh ifølge Autosport.

I DTM er bilene utstyrt med selvpustende V8-motorer på i overkant av 500 hestekrefter, mens Super GT, som er basert på GT500-regelverket, har firesylindrede to-liters twinturbo-motorer på cirka 600 hestekrefter. Ellers er aerodynamikken relativt like på bilene, hvor en av de får merkbare forskjellene er bredere bakvinger på GT500-bilene.

DTM-sjef Gerhard Berger håper det finnes en snarlig løsning for et felles regelverk.

– Hvis fabrikkene fra Japan og Tyskland bygger biler basert på ett felles reglement, så kan bilene kjøre i de ulike seriene, noe som merkene vil komme styrket ut av og samtidig være kostnadsbesparende. Som en endelig målsetning håper vi å kunne realisere et felles løp fra seriene, noe som kan være til glede for fans fra begge serier, sier Berger.

LES OGSÅ: Ny hodebry i internasjonal racing etter Porsche-exit fra LMP1

Skeptisk til altfor mange GT-serier

Racingfører og racingekspert Atle Gulbrandsen tror et felles Class One-regelverk er det som spesielt DTM-serien trenger for ikke å gå på samme smell som på 90-tallet.

– Jeg tror det er et være eller ikke-være for DTM, nå som Mercedes trekker seg ut etter 2018. Jeg tviler på at DTM vil overleve med bare Audi og BMW, men hvis Nissan, Lexus og Honda også kommer inn, så kan DTM fortsette. Men da må de først bli enige om et likt regelement for 2019. Bilene er jo nesten like i dag, og det er vel stort sett motorene som er annerledes, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Samtidig kryr det av internasjonale racingserier av høyt nivå. Spørsmålet er hvorvidt disse seriene da kan skille seg fra liknende serier som for eksempel Blancpain eller IMSA, og Gulbrandsen ser utfordringen i dette.

– Det finnes så mange mesterskap og klasser, og det hadde kanskje ikke vært dumt om det ble færre. I Super GT kjøres det jo også med GT3-biler i den såkalte GT300-klassen. Disse er på banen samtidig med GT500. Det vil si at Super GT kan overleve som et rent GT3-mesterskap også, om GT500 blir for dyrt. I Tyskland har man GT Masters med GT3 som er veldig bra, samt TCR med 40 biler til start. Og nå satser Audi på Formel E pluss «customer racing», BMW skal inn på Le Mans, samt Formel E og «customer racing», og Mercedes har Formel 1, Formel E og «customer racing». Er det da plass til DTM også, spør Gulbrandsen.

Han kunne heller tenkt seg færre mesterskap, men med enda større status.

– Jeg tror ikke det bør være for mange mesterskap for da spres fabrikkene i stedet for at man har noen få mesterskap med mange fabrikker og bilmerker. Det er mer interessant, synes jeg, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS