Dette er Grönholms tanker etter de første løpene med Hyundai
Hyundai-teamet GRX kunne hatt en adskillig verre start på sesongen enn hva de har hatt så langt.
De mangler fremdeles litt til de tre toppteamene PSRX, EKS og fabrikkteamet til Peugeot, men etter disse er det GRX som er det soleklare «best of the rest»-teamet, hvor de åpnet sesongen noe sensasjonelt med å ta Niclas Grönholm hele veien til finale og fjerdeplass attpåtil.
Teamet styres av hans far, rallylegenden Marcus Grönholm som har to VM-titler og totalt 30 enkeltseire på WRC-CVen, i tillegg til én enkeltseier i Rallycross-EM fra Höljes i 2008.
Sine tette bånd til Hyundai og teamsjef Michel Nandan gjorde at Grönhom fikk tilgang til to WRC-chassis fra teamet. Selv om det blir sagt at teamet kjøpte de, uten ellers å få noen form for fabrikkstøtte, så har Parc Fermé fra ulike hold også fått kjenskap til at Grönholm fikk bilene fra Hyundai og Nandan som en ren gave og vennetjeneste.
Uansett har sesongstarten vært absolutt godkjent i deres to sprett nye rallycross-adapterte biler som kjøres av Grönholm junior og russeren Timur Timerzyanov.
– Teamet har jobbet veldig bra. Planen vår har vært først og fremst å få bilene til semifinale, og vi klarte begge på første forsøk. At Niclas også kom til finale var veldig bra jobbet, sier Grönholm i et intervju med IMGs TV-produsent.
«Best of the rest»
De har klart å komme til semifinale i samtlige tre runder av årets sesong, men kun sesongstarten i Barcelona har endt med finale. Likevel ligger de i ingenmannsland i teammesterskapet, selv om det er ventet at dette mesterskapet blir todelt med de fabrikk- og fabrikkstøttede teamene i topp, og GRX, GCK (Renault) og Olsbergs MSE (Ford) som de tre neste.
– Barcelona-helgen var bra, og gikk mye bedre enn ventet. Vi mangler likevel litt fart opp mot de beste og vi må ta noen steg vi også ettersom alle forbedrer seg hele tiden, sier sønn Niclas.
På spørsmål om hvordan det er å takle far-sønn-rollen som teameier, så føler ikke Marcus at dette er noe problem i GRX-teamet.
Skiller far- og sjefsrollen
– Nei altså, jeg er bare bak i kulissene. Det er Jussi (Pinomäki, journ.anm.) som styrer teamet, mens jeg bare følger med. Så det går helt fint, sier Grönholm.
Å bygge om bilene til fra rallybiler til rallycrossbiler har også gått relativt smertefritt, selv om de måtte utsette den offisielle testen på Silverstone fordi de hadde ekstra motorjusteringer de måtte få på plass. Utover det har bilen klart seg tålelig greit.
– Jeg kjenner folk fra Hyundai fra rallykarrieren min og det er lett å forholde seg til dem. Vi hadde en idé med denne bilen, og det har vist seg å være en god idé, så vi er fornøyde, sier Grönholm senior.