Nordmennene fortsatt med:
– Dette er det tyngste jeg har vært med på
Omtrent halvparten av årets distanse er tilbakelagt, men selv om forholdene så langt har vært blytunge er nordmennene Ola Fløene og Axel Mustad fortsatt med.
TERRENGRALLY: Det var allerede på forhånd skrevet mye om årets utgave av Dakar Rally, og de etappene arrangørene hadde lagt opp til. Allerede den andre fartsetappen bød på en skikkelig utfordring for deltakere og kjøretøy, både fysisk men også mentalt. Fartsetappen strakk seg over 967 kilometer, fordelt på to dager, i svært utfordrende terreng. Deltakerne fikk heller ikke motta assistanse av mekanikerne natten imellom, og eventuelle reparasjoner måtte gjøres av deltakerne selv.
Flere av de store stjernene som sto til start har allerede brutt årets Dakar Rally, som følge av ulykker. Både Carlos Sainz Sr. og Sebastien Loeb har blitt nødt til å følge resterende fartsetapper fra sidelinjen, etter at kjøretøyene deres ikke lenger oppfylte de sikkerhetskrav som kreves for å fortsette. Sainz Sr. og Loeb var involvert i to separate ulykker på henholdsvis etappe to og tre. På tross av utfordrende forhold er både Ola Fløene og Axel Mustad fortsatt med, selv om førstnevnte har hatt en vanskelig start på årets Dakar Rally.
Tøff start
– Jeg er så sliten. Dette er det tyngste jeg har vært med på, forteller Ola Fløene til Parc Fermé.
Den første fartsetappen startet forholdsvis bra for Ola Fløene og hans portugisiske teamkamerat Rui Carneiro, men på tross av god kjøring og navigering ble uhellet et faktum allerede midtveis i etappen. Duoen ble sittende fast i terrenget i omtrent 40 minutter, før de til slutt kom seg av gårde og til mål. Tidstapet resulterte i et fall på resultatlisten og et vanskelig utgangspunkt før starten av den andre fartsetappen, som også går under navnet 48-timers etappen, dagen etter.
– Rett etter starten av 48-timer'n røyk differensialen foran, og bilen er ikke bygget for å krysse store sanddyner med kun bakhjulstrekk. Vi har vel stått fast opp mot 20 ganger, hvor vi må grave, kjøre litt, og så grave igjen, fortsetter Fløene.
Den norsk-portugisiske duoen kom seg etter hvert frem til den første av totalt seks overnattingsstasjoner langs etappen, hvor natten ble tilbragt i telt. Dagen etter skulle også vise seg å bli av det utfordrende slaget.
– Startsporet var helt elendig. Vi var forsiktige fordi vi kun hadde ett reservehjul, og service-lastebilen som kom etter oss ikke fikk fortsette. Rundt 30 mil fra mål ryker differensialen bak også, og da står jo bilen stille. På helt merkelig vis kommer det en lastebil og legger igjen en differensial, men ingen av oss er jo mekanikere. Mørkt begynte det å bli og slitne var vi, men vi fikk ordnet det, forteller kartleserveteranen.
Tidstapet var blitt større, men det var ikke lenger viktig for duoen. Det gjaldt bare å få fullført fartsetappen, og få kommet seg til service etter målgang. Like etter midnatt rullet Carneiro og Fløene inn på serviceområdet, vel vitende om at det kun var få timer igjen til solen gikk opp og starten på den tredje fartsetappen.
– Vi startet igjen og ti kilometer etter start svingte Rui til høyre, men bilen svingte ikke. Da måtte vi være mekanikere igjen da. Like etter dro vi på oss en dobbel punktering, og litt senere fikk vi en tredje punktering. Rett før mål røyk ett av dekkene igjen.
Etterlengtet hviledag
Carneiro og Fløene kom seg til slutt over målstreken etter den tredje fartsetappen. Duoen holdt på dette tidspunktet 35. plass totalt i Challenger-klassen, drøyt 15 timer bak ledende Nicolas Cavigliasso.
– Resultatmessig er jeg skuffet, men både Rui og jeg lærer utrolig mye. Dette her tror jeg har vært det hardeste for meg på lenge, avslutter Ola Fløene.
Den fjerde fartsetappen ble likevel en etterlengtet opptur for Fløene og Carneiro, da duoen fullførte etappen med niende raskeste tid i klassen. Gleden ble derimot kortvarig, og allerede på den femte fartsetappen var utfordringene tilbake. Et sprukket oljerør sørget for enda en stopp ute i ødemarken, og ytterligere tidstap sammenlagt. Duoen ble til slutt tauet over mållinjen, og befinner seg nå sammenlagt på 41. posisjon i Challenger-klassen.
Fredag er det hviledag for deltakerne. Vel fortjent etter de anstrengelser de har bak seg, men også fremfor seg i dagene som kommer. Også Axel Mustad, som dette året debuterer i Dakar Rally, har kjempet seg gjennom etappene så langt, og beskriver spesielt 48-timers etappen som utfordrende.
– 48-timers etappen var brutal. Vi var rundt 15-20 stykker som valgte å stoppe før campen fordi solen gikk ned. Kjøring i sanddynene i mørket er rett og slett for farlig, og flere av de jeg var sammen med måtte bryte i fjor etter å ha prøvd nettopp det. Etappen var mer krevende enn de hadde planlagt, forteller Mustad til Parc Fermé.
Mustad deltar i Rally2-klassen, og befinner seg etter den femte fartsetappen på 65. posisjon i klassen. Motorsykkelklassene er delt inn i RallyGP og Rally2, og medregnet begge klasser innehar Mustad 83. plass totalt.
Lørdag er deltakerne igjen tilbake på startstreken etter hviledagen, og skal da ta fatt på nye kilometer ute i ødemarken. Den sjette fartsetappen er på hele 605 kilometer og er, bortsett fra 48-timers etappen, den lengste etappen i årets utgave av Dakar Rally.